7 asja, mida kasutatud autot ostes silmas pidada! 

Kuidas osta kasutatud autot?Foto: depositphotos

Kasutatud auto ost võib tunduda küllaltki riskantne. Selleks, et saaksid uue neljarattalisega muretult kilomeetreid nautida, on oluline teha võimalikult hea eeltöö ja kontroll. Kuid kuidas seda teha? 

Uuri sõiduki tausta 

Kui meelepärane sõiduk välja valitud, tasuks uurida auto tausta. Siit saad vaadata, kas sõiduk on osalenud avariides. Mida rohkem neid on, seda tõenäolisemalt võib autoga tulevikus probleeme tekkida. Teiseks tasub vaadata Transpordiametist, kui palju on autol olnud omanikke ning kas ja milliseid vigu on ülevaatustel välja toodud. 

Hea teada! Kui auto omanikud on väga tihti vahetunud (näiteks iga kvartal), ei pruugi olla tegemist hea valikuga. Võimalik, et autol on näiteks mõni kallim viga, mida eelnev omanik pole soovinud korda teha. 

Kas auto on olnud takso? 

Eks see ole igaühe enda otsustada, millise taustaga autot osta soovitakse. Kuid tõsiasi on, et taksodena kasutusel olevad autod saavad n-ö tavalisest autost rohkem “vatti”: palju lühikesi sõite, talvel kohapeal “tiksumist” jms. Samas võib oletada, et küllap on need saanud ka regulaarset hooldust, et usaldusväärne töövahend alati olemas oleks. 

Kui soovid kontrollida, kas silmapiiril olev neljarattaline on sõitnud taksot, siis vaata majandustegevuse registrisse, kust leiad nii kehtivad kui aegunud load. 

Hea teada! Kuni 2017. aasta novembrini ei olnud äpitaksodel sõidukikaardi kohustust ja seega ei olnud võimalik kontrollida, kas autot on kasutatud (äpi)taksoks – nüüd on ka see võimalik! 

Lekete kontroll 

Hinda visuaalselt mootoriruumi – kas on näha, et kuskilt on õline või märg (nt lekib jahutusvedelik)? See võib viidata kulukale remondile. Samuti vaata, kas jahutusvedelik, pidurivedelik jms on normis või mitte. Loomulikult jääb alati risk, et auto võtab õli või jahutusvedelikku rohkem kui peaks ning müüja on vahetult enne müüki kõik vedelikud normi piiri valanud, kuid igal juhul tasub vedelikke kontrollida! 

Kas elektrilisad töötavad? 

Hea, kui lähed autot vaatama mitmekesi. Nüansse, mida auto puhul üle vaadata, on palju ja koos saab seda teha efektiivsemalt. Sõltuvalt autost võib elektrilisasid olla päris palju ja kindlasti tuleks veenduda, et need kõik saavad üle vaadatud. 

Näiteks proovi, kas auto kõik uksed lähevad lukku või jääb mõni lahti. Kas auto puhub nii sooja kui külma? Kui auto ei puhu külma ja müüja ütleb, et kliima vajab vaid täitmist, ei pruugi tegelikkus sugugi nii ilus olla – vahetust võib vajada näiteks kulukas kliimapump! Proovi kindlasti ka püsikiirusehoidjat, mägipidurit, elektripeegleid, istmesoojendusi jms. 

Proovisõit linnas ja maanteel 

Võimalusel sõida autoga nii linnas kui maanteel. Seda sellepärast, et mõni viga ei pruugi olla väikestel kiirustel märgatav ja vastupidi. Näiteks ei pruugi maanteel kuulda kolkse-kriukse, mis linna konarlikel teedel või lamaval politseinikul esile tulevad. Linnas aga ei pruugi aru saada, et auto pidurdab kehvalt (vajab pidurite hooldust või piduriketaste ja -klotside vahetust) või kisub ühele poole (sillastend tegemata).

Automaatkäigukasti puhul tunneta, kas kast vahetab käike sujuvalt või on tunda suuremaid “jõnksatusi”. Manuaali puhul veendu, kas kõik käigud lähevad probleemideta sisse või läheb mõni raskemalt. 

Tühikäigul vaata, mida teevad auto pöörded – kui need liiguvad kohapeal üles-alla, võib olla probleem näiteks mõnes anduris. 

Pane proovisõidul tähele võimalikult palju nüansse – kuula, vaata ja tunneta. Iga tähelepanek võib osutuda kulukamaks, kui esialgu eeldad – võimalusel pea enne auto ostu nõu spetsialistiga. 

Ostueelne kontroll 

Kui endale tundub, et tegemist on hea valikuga, tasub enne ostu-müügi lepingu sõlmimist viia auto ka ostueelsesse kontrolli. Selle käigus tehakse autole üldkontroll, diagnostika ning kontrollitakse veermikku ja lekkeid. Lisaks vaadatakse auto põhja alla (kas on roostet, ega küljekarbid pole “mädad” jms), mida ilma tõstukita on ise keeruline teha. 

Meeles tuleb pidada, et kuna ostueelses kontrollis ei võeta autot n-ö pulkadeks lahti, võivad varjatud vead (nt mootor võtab õli) siiski avastamata jääda. Samuti ei pruugi diagnostikaga välja tulla kulukad elektrisüsteemi vead, kuna vahetult enne müüki on näiteks veakoodid ära kustutatud. Kuid igal juhul tasub auto viia ostueelsesse kontrolli. Üldjuhul annab see siiski rohkem infot, kui ise autot kontrollides. 

Mida teha peale ostu? 

Kui pole kindel, millised hooldused on autole tehtud, tuleks need ise ära teha. Näiteks on mõistlik vahetada kõik filtrid, vedelikud ja rihmad. Kui aga autol on korralik hooldusajalugu või on seda hooldatud ainult esinduses, pole tõenäoliselt muretsemiseks põhjust. Suusõnalisi lubadusi “olen kõik hooldused alati teinud” me uskuda aga ei soovita. Tehtud remont- ja hooldustööde tõestuseks on ikkagi vaid korrektsed arved. 

Kõigil automaatkäigukastiga autodel tuleb vahetada käigukastiõli – seda soovitust aga ei pruugi mõne sõiduki kasutusjuhendis olla ja suure tõenäosusega ongi see jäetud tegemata. Kui auto on sõitnud 150 000 km ja õli pole kordagi vahetatud, tuleks see kindlasti ära teha – see ennetab kulukat remonti. 

Selleks, et end uues autos eriti hästi tunneksid, soovitame sõiduki seest ja väljast puhtaks teha. Selleks vajaliku leiad Autoeksperdi e-poest!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.