Aku probleemid ei ole ainult talvel: ka suvised kuumad ilmad mõjutavad sõiduki aku eluiga

Foto: Shutterstock.

Tühja sõiduki akut seostatakse üsnagi sageli talvise pakasega, kui välistemperatuur on läinud miinusesse ning auto on paksu lumekatte all. Tõepoolest, miinuskraadid ei mõju akule sugugi hästi, ent suur osa autoomanikke ei adu tihtilugu seda, et ka liigne kuumus jätab oma jälje akule. 

Täpselt nagu kõik muud sõiduki komponendid, kulub ka autoaku ja vajab seejuures mingi aja vältel vahetust. Kuid selleks, et vältida aku tühjenemist, tuleks seda ise hooldada. 

Pööra akule tähelepanu ka suvel

Aku peale hakatakse sageli mõtlema alles talvel, kui ilmnevad esimesed probleemid käivitamisel. Tegelikult tuleks sõiduki akule tähelepanu pöörata aastaringselt, kuna ühed levinumad probleemid akude eluea lühenemisel on just kuumad ilmad ja ülelaadimine.

Sooja ilma korral võib päikese kätte pargitud auto aku kasutusaeg väheneda sõltuvalt välistemperatuurist kuni poole võrra. Kuna kuumusega hakkab akuhape kiiremini aurustuma, vähendab see tunduvalt ka selle eluiga. 

Sestap soovitatakse alati võimalusel parkida sõiduk varjulisse kohta, kus sellele ei paistaks peale otsene päike. Loomulikult alati pole see võimalik, ent kui tekib vähegi võimalus jätta auto varju, tuleks kindlasti seda eelistada. Samuti ei ole ka salong pärast nii palav. 

Oluline on teada, et akut tuleks kontrollida vähemalt korra kolme kuu tagant, mitte siis kui probleemid on juba ilmunud. Kindlasti võiks seda kontrollida korralise hoolduse käigus, kuna sedasi on kindel, et aku seisukorda kontrollib spetsialist. 

Kui tekib tahtmine aku töökorras omal käel veenduda, saab seda lihtsa vaevaga teostada voltmeetriga. 12 V aku pinge peab olema 12,65-12,8 V; 6 V aku pinge 6,33-6,40 V. 

Mis veel?

Akut mõjutavad ka mitmed teised tegurid. Näiteks lühikeste sõitudega ei pruugi aku korralikult täis laetud saada, eriti kui pidevalt on sõites sees konditsioneer. Aeg-ajalt võiks võtta ette ka mõne pikema sõidu, et generaator saaks akut piisavalt laadida. Samuti pidev telefoni või mõne muu lisaseadme laadimine autos lühendab aku eluiga. 

Kindlasti tuleks akut ka puhtana hoida, sest sellele kogunenud mustus ja klemmidele kogunenud rooste võib hakata aku võimsust vähendama.

Millal võiks uue aku soetamisele mõelda?

Vahet ei ole, millised võtteid kasutada või kui pikalt aku tühjenemist vältida, varem või hiljem tuleb see välja vahetada uue vastu. Reeglina võiks uue aku sõidukile soetada 3-5 aasta möödudes. Muidugi mida varem, seda parem ning kindlam. 

Aku mahutavust mõõdetakse ampertundides (aH) ning see on üks peamiseid parameetreid, millest uue aku ostmisel lähtuda. Lisaks on akul ka käivitusvool. Mida suurem on käivitusvool, seda kindlamini auto käivitub.

Rusikareegel on, et diiselautode puhul tasub eelistada suurema käivitusvooluga akut kui näiteks bensiinimootoril töötavat sõidukit.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.