Autoeksperdi blogi

Auto aku on tühi ja mõistus otsas: teeme puust ja punaseks, kuidas kasutada krokodille!

Krokodillide kasutamisel tasub teada mõnda nippi, et protsess oleks lihtsam ning sellest omakorda probleeme ei tekiks.Foto: Shutterstock

Teeb tusaseks, kui kodu juurde pargitud sõiduk ei tee hommikul võtit keerates või starternuppu vajutades mitte midagi. Kuigi põhjuseid selleks võib olla erinevaid, näiteks mehaaniline rike, on külmal ajal suur tõenäosus, et kurja juur on tühjaks saanud aku. Abi võib saada käivitusjuhtmetest, aga kuidas neid kasutada?

Käivitusjuhtmed võivad olla lihtne lahendus

Talvel võib külm ka uuemate autode aku tühjaks imeda, aga muidugi ei pruugi see olla ainus põhjus. Näiteks ei lülitu salongivalgustus või autoraadio end automaatselt välja ja hommikuks ongi aku tühi. Kuidas siis auto ellu äratada?

Üks võimalus on kutsuda autoabi ja lasta masin neil käivitada. See lahendus on enamasti murevaba, aga abi kohalejõudmiseks kulub aega ja see võib kallis olla. Teine variant on kutsuda sõber või tuttav ning sõiduk lihtsalt käima tõmmata. Aga seegi pole lihtne ja universaalne lahendus, sest nõuab sleppi haaramist ja ruumi sõitmiseks. Pealegi ei saa automaatkastiga sõidukeid tõmmates käivitada.

Kui need variandid ära kukuvad, siis on parimaks lahenduseks kasutada käivituskaableid või käivitusabi. Kui viimast paljudes sõidukites pole, siis käivituskaablid ehk maakeeli krokodillid on üsna levinud ning neid saab soetada enamikest autokaupade kauplustest nagu näiteks Autoekspert. Nii on näiteks kaubanduskeskuse parkimisplatsil täbarasse olukorda sattudes suur võimalus, et mõnes lähemas autos on käivituskaablid olemas ja probleem ongi lahendatud.

Krokodillide kasutamisel tasub aga teada mõnda nippi, et protsess oleks lihtsam ning sellest omakorda probleeme ei tekiks.

Krokodill võib kasu asemel ka kahju teha

Käivituskaablite kasutamiseks peab kõigepealt parkima voolu andva sõiduki nii, et mõlema auto akud oleksid piisavalt lähestikku ning juhtmed ulatuksid ilusti akust akuni ja samas oleks ruumi ka nende paigaldamiseks. Seejärel võib juhtmed ühendada, aga mõlemal sõidukil peab süüde ning käik väljas olema.

Esimesena peab ühendama punase juhtme. Selleks tuleb leida plussmärgiga klemmid ja ühendada juhe käivitava sõiduki aku või käivitusklemmi külge ning seejärel ühendada juhtme teine ots tühja akuga sõidukile.

Järgmisena tuleb võtta must juhe. See tuleb taas ühendada täis akuga sõiduki külge. Õige klemmi tunneb ära selle peal või kõrval oleva miinusmärgi järgi. Käivitataval masinal peab juhtme ühendama kas kere värvimata osa või mootori külge. Oluline on jälgida, et juhtmeid ei ühendataks ühegi liikuva osa külge ja et need mootoriruumis ei ripuks – nii võivad need käivitamisel kuskile vahele jääda.

Kui kõik need sammud on tehtud, võib appi tulnud sõidukit tööle panemata proovida käivitada tühja akuga sõidukit – ning sedasi, et käivitav auto ei tööta, kuna vastasel juhul võivad põleda läbi selle kaitsmed või juhtuda muid rikkeid.

Järjekindlus ei vii alati sihile

Kui kõik õnnestub, siis on esmane mure juba peaaegu lahendatud ning võib juhtmed vastupidises järjekorras lahti ühendada. Seejärel tasuks abi saanud sõidukiga suunduda autoteenindusse või kui on teada, et aku oli seismise tõttu lihtsalt natuke tühjenenud, teha pikem ring ja hiljem kontrollida, kas akut on ehk vaja laadida – seda saab teha kas teeninduses või näiteks akutestriga.

Kui abi vajav sõiduk esimese katse järel ei käivitu, ei maksa kangekaelselt kohe edasi proovida, kuna siis võib ka teise auto aku tühjaks saada. Õigem on abi vajava sõiduki süüde välja lülitada ning mõneks ajaks käima panna käivitav auto. Sel ajal peaks laadima ka voolu vajava sõiduki aku.

Uuele katsele võib minna veerand tunni möödudes. Vältimaks olukorda, kus mõlemal autol on aku tühi, ei tasu käivitamiskatseid liiga palju teha. Kui meetod ei tööta, tuleks mõelda tühja aku vahetamisele või autoteenindusse pöördumisele.

Enne krokodillide kasutamist on mõistlik veel mõelda, ega autol või mingit muud viga olla. Tehnilise vea puhul ei pruugi käivitusjuhtmete kasutamisest abi olla. Kuna iga käivitusjuhtmete abil käivitamine on siiski väike risk doonorauto tehnilisele seisukorrale, on ehk hea mõte seda vältida.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.