Autoeksperdi blogi

Enne sõidu alustamist peab auto mootorit kohapeal soojendama. Kas müüt või tõde?

Foto: Shutterstock.

Kas või kui kaua peaks külma ilmaga mootorit kohapeal seistes soojendama? See on küsimus, mille üle on pead murdnud tõenäoliselt suur osa autoomanikke, kes talvise pakasega autoga sõitma läinud. Teeme selgeks, kuidas on miinuskraadidega õige auto käivitamisel toimida.

Vanasti oli kohustuslik, aga kuidas on lood nüüd?

Talv on auto mootorile kindlasti kõige suuremaks katsumuseks. Kuna sisepõlemismootoris on palju liikuvaid osasid, siis miinuskraadidel töötamiseks vajavad need optimaalset temperatuuri, mis jääb reeglina vahemikku 75–105 ˚C. Vastasel juhul kulub mootor tavapärasest märkimisväärselt rohkem.

Paarkümmend aastat tagasi oli mootori soojendamine iga autojuhi jaoks täiesti tavapärane tegevus. Nimelt kasutasid vanemad autod karburaatori sissepritsesüsteemi, mille ülesanne oli hoolitseda bensiini- ja õhuvarustuse eest. Toona ei olnud veel nutikaid andureid, mistõttu polnud ka hapnikuga segatud kütuse kogust niivõrd täpselt võimalik reguleerida. Seetõttu pididki tolle aja mootorid enne sõidu alustamist saavutama ettenähtud töötemperatuuri.

Uuemates autodes on aga kasutusele võetud pihustid, mis on karburaatorist oluliselt täpsem ja kaasaegsem lahendus. Tänu sellele ei pea enam külmal talvel ootama, et mootor saavutaks õige töötemperatuuri, vaid sõitu saab alustada juba tublisti varem. Siiski on mõlemale teguviisile nii poolt- kui ka vastuargumente. 

Ühest küljest on kohe sõitma asumine kasulik, kuna pöörded on käivitamisel kõrgemad ning mootor soojeneb kiiremini ja saavutab seega kiiremini optimaalse töötemperatuuri. Seeläbi kulutab auto ka vähem kütust.

Samas on ka kohapeal soojendamisel omad plussid. Õli muutub miinuskraadide juures paksemaks ning selle lubrikeerivad omadused on käivitades kehvemad. Seega, kui lased autol mõnda aega kohapeal käia, siis võid olla kindel, et õli on jõudnud mootori kõikidest osadest läbi käia. Selle ajaga võid näiteks auto rahulikult lumest ja jääst puhtaks teha. 

Kohapeal mootori soojendamist toetab ka asjaolu, et kütuse pihustamisel külmadesse silindritesse kondenseerub see viimaste seintele ja peseb seal oleva õli maha. See tekitab kohe sõitma hakates tavapärasest suuremat hõõrdumist silindri seinte ning kolvi ja kolvirõngaste vahel. 

Piisab juba 30 sekundist

Niisiis, kui kaua peaks mootorit enne sõitma asumist soojendama? Autotootjad on andnud üldise soovituse, et sõidukiga võib rahulikult sõitma hakata juba 30 sekundit pärast selle käivitamist. See 30 sekundit tühikäigul töötamist üldiselt tagab, et õli jõuab mootori igasse nurka ja kõik hõõrduvad osad saavad määrdeainega kokku. 

Loomulikult ei ole see 30 sekundit rusikareegel. Õli muutub miinuskraadide juures paksemaks, mistõttu on seda õlipumbal märksa keerulisem süsteemist läbi pumbata. Sellest tulenevalt võiks sõidukit kindluse mõttes pisut kauem tühikäigul soojendada – umbes 1,5 kuni 3 minutit. 

Tähtis on sealjuures meeles pidada, et külmale mootorile ei tohi kohe ülearu suurt koormust anda ja pöördeid kiiresti lakke ajada. 

Hommikud muudab nauditavamaks mootori eelsoojendi

Mootori kõige efektiivsemaks säästmiseks soovitab Autoekspert kasutada mootori eelsoojendit. Populaarsemad eelsoojendid on kas sõiduki enda kütusel toimiv Webasto või elektrivõrgust toimiv elektriline soojendi Calix.

Eelsoojendite kohta saad lähemalt lugeda siit!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.