Osadel autoomanikel on talvel saanud harjumuseks lasta sõidukil enne sõitma minemist mõnda aega kohapeal seistes soojeneda. Kas selline teguviis on õige ja kui kaua üldsegi tasub mootorit krõbedas pakases tühikäigul soojendada?
Kas mootori soojendamine on ikka vajalik?
Paarkümmend aastat tagasi oli mootori soojendamine iga autojuhi jaoks rutiinne tegevus. Nimelt kasutasid vanemad autod karburaatori sissepritsesüsteemi, mille ülesanne oli hoolitseda bensiini- ja õhuvarustuse eest.
Toona ei olnud veel nutikaid andureid, mistõttu polnud ka võimalik hapnikuga segatud kütuse kogust täpselt reguleerida. Sestap pididki tolle aja mootorid enne sõidu alustamist saavutama ettenähtud töötemperatuuri (ca 90 kraadi).
Uuemates autodes on aga kasutusele võetud pihustid – see on karburaatorist tunduvalt tõhusam, täpsem ja kaasaegsem lahendus. Tänu sellele ei pea enam külmal talvel ootama, et mootor saavutaks õige töötemperatuuri, vaid sõitu saab alustada juba tublisti varem.
Seega on see müüt, et kõik autod tuleb, juhul kui õues on miinuskraadid, enne sõitma hakkamist täielikult üles soojendada. Aga kui sul on vanem karburaatoriga sõiduk, siis tuleks seda soovitust mõistagi järgida.
Kui kaua?
Õhku jääb endiselt küsimus: mis on see optimaalne aeg auto soojendamiseks enne sõidu alustamist?
Autotootjad on andnud sellise üldise soovituse: sõidukiga võib rahulikult sõitma hakata juba 30 sekundit pärast käivitamist. See 30 sekundit tühikäigul töötamist tagab üldjuhul, et õli jõuab mootori igasse soppi ja kõik hõõrduvad osad saavad määrdeainega kokku.
Loomulikult ei ole see 30 sekundit rusikareegel. Õli muutub miinuskraadide juures paksemaks, mistõttu on seda õlipumbal märksa keerulisem süsteemist läbi pumbata. Sellest tulenevalt võiks sõidukit kindluse mõttes pisut kauem tühikäigul soojendada – umbes 1,5 kuni 3 minutit.
Nii võid olla kindel, et õli on jõudnud kõikidest mootori osadest läbi käia. Selle ajaga saab juht auto rahulikult näiteks lumest ja jääst puhtaks teha.
Tähtis on sealjuures meeles pidada, et külmale mootorile ei tohi kohe ülearu suurt koormust anda. Kiirendama peaks rahulikult ja pöörded hoidma vahemikus 1800–2500.
Kasulik lahendus on mootori eelsoojendi
Mootori kõige efektiivsemaks säästmiseks soovitab Autoekspert kasutada mootori eelsoojendit. Populaarsemad eelsoojendid on kas sõiduki enda kütusel toimiv Webasto või elektrivõrgust toimiv elektriline soojendi Calix.
Eelsoojendite kohta saad lähemalt lugeda siit!