Kas lapsed peaksid autos sõitma näoga või seljaga sõidusuunas ja miks?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Autotööstus tegeleb pidevalt autode turvaliseks muutmisega ja edukalt. Kahjuks on füüsikaseadustel olnud aega end kehtestada kogu eksistentsi esimesest hetkest alates ja neil on selles palju suuremad kogemused. Seetõttu tuleb nendega arvestada, eriti siis, kui kõne all on lapsed.

Valdav enamus inimesi soetab peale lapse turvahällist väljakasvamist tooli, kus laps on juba näoga sõidusuunas. Põhjendused on ilmselged. Esiteks on selliste toolide valik suurem ja teiseks tunneb selles vanuses laps juba ümbritseva vastu huvi ning kui huvitav on autoistme seljatuge vaadata?

See on aga koht, kus lapse visuaalne heaolu tuleks ohverdada tema turvalisusele. Toome välja mõned põhjendused, miks laps võiks sõita võimalikult kaua seljaga sõidusuunas ja ühe seda kõike kinnitava video.

Esiteks, väikelapse keha on teistsugune kui täiskasvanul. See ei ole lihtsalt suure inimese väike koopia. Kui täiskasvanul moodustab pea 6 protsenti keha kogukaalust, siis imikutel on see näiteks 25 protsenti.

Seega lapse kaelale mõjub laupkokkupõrke korral ligi neli korda suurem koormus. Seljaga sõidusuunas oleval lapsel jaotub see jõud aga kogu keha pinnale ühtlaselt.

Teiseks, rasketest liiklusõnnetustest on 60 protsenti laupkokkupõrked ja ligi 40 protsenti küljelt sissesõidud. Vaid paar protsenti surmaga lõppenud avariidest on tagant otsasõit. Seljaga sõidusuunas istumine kaitseb lisaks 1. punktis väljatoodule ka salongi paiskuvate klaasikildude ja muu ohtliku eest.

Kolmandaks, uuringud on näidanud, et seljaga sõidusuunas iste vähendab alla kaheaastaste laste puhul surma või raskete vigastuste ohtu kuni 75 protsenti.

Neljandaks, kuigi peale vaadates võib tunduda, et lapsel on ebamugav, kui ei saa jalgu üle tooliääre riputada ja istuda nagu me harjunud oleme, siis tegelikult see asi nii dramaatiline ei ole. Lapsed on palju parema painduvusega ning asend, mis meile tundub sunnitud, on lapsele täiesti sobiv.

Küll aga näitab statistika, et seljaga sõidusuunas turvatoolis olnud lastel ei ole avarii korral jala- ja puusavigastusi, mis on näoga sõidusuunas toolide puhul tavalised.

Viiendaks, seljaga sõidusuunas soovitatakse lastel sõita kuni neljanda eluaastani. Kui tõepoolest enam ei mahu, siis tasuks kindlasti kaaluda sellise tooli soetamist, millel on eraldi löögipadi lapsel ees, näiteks Autoeksperdis müüdav RECARO Monza Nova IS.

Löögipadi aitab kokkupõrke korral löögienergiat ühtlasemalt jaotada ning lapse pea ei liigu liiga palju ette. See on hea vahevariant ning ei tähenda järgmisel aastal kohe uue tooli soetamist vaid piisab ainult padja eemaldamisest.

Kindlasti saaks seda kõike veel detailsemalt lahti kirjutada, aga tegelikult piisab sellest, kui vaadata seda videot:

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.