Katuse- või pagasiboks elektriautole? Teatud tüüpi boksid võivad sõiduulatust isegi suurendada

Elektriautoga lisapagasi vedamiseks on hea mõte kasutada veokonksule kinnituvat pagasiboksi, mis parandab aerodnünaamikat ja suurendab sõiduulatust.Foto: Thule

Elektriautole üleminek ei tähenda, et sõiduulatuse suurendamiseks peaks kaasavõetavast pagasist loobuma. Aerodünaamiliste katusele paigaldatavate pagasibokside mõju voolutarbele jääb mõistlikuse piiridesse ja mõned veokonksule kinnitatavad pagasiboksid võivad sõiduulatust isegi suurendada!

Elektriautode puhul on õhutakistus eriti oluline

Elektriautod on aina levinumad ja küllap hea põhjusega: tehnoloogia arenedes on nende olulisemad miinused ehk piiratud sõiduulatus ning pikk laadimisaeg vähenenud. See tähendab, et senisest rohkem inimesi otsustab keskkonnasäästliku ja heade sõiduomadustega elektrilise sõiduvahendi kasuks.

Teatud kasutusharjumuste juures võib elektrisõidukile üleminek siiski kahtlusi tekitada. Näiteks juhul, kui tavapärasest rohkem on vaja ringi sõita katusele- või veokonksule kinnitatud pagasiboksiga. Need avaldavad sõiduulatusele enamasti mõju nii sisepõlemis- kui elektrimootoriga sõidukitel, mis eriti viimastel võib olla üsna oluline, sest tühja aku täitmine laadimisjaamas võtab aega märksa rohkem kui paagi täitmine tanklas.

Kuid kas bokside mõju elektriautode tarbimisele on siis suur? Kas sõiduulatus lüheneb oluliselt ning kas elektriautole ongi üldse mõtet boksi hankida? Et neile küsimustele vastused saada, pani Polestari klienditeenindusjuht 69 kW akuga esiveolise elektrisõiduki Polestar 2 proovile kahe erineva katuseboksiga: Calix Aero Loader ning Thule Vector L.

430-liitrise mahutavusega Thule Vector L on tootjale traditsiooniliselt heade kasutusomadustega, näiteks LED-valgustuse ja vildiga kaetud sisemusega, ning suurepärase vastupidavusega mudel, mis kahest testitust on mõnevõrra klassikalisema välimusega.

Mahult viis liitrit väiksem Calixi boks on natuke erilisem, sest näeb oma profiili tõttu katusele kinnitatuna välja, justkui oleks valesti paigaldatud – jämedam ots sõidusuunas. Tegelikult on tegu tiivaprofiilile sarnaneva ning aerodünaamilise kujuga, mis aitab vähendada tuuletakistust ning kütusekulu. Muudelt omadustelt on Calix aga üsna Thule sarnane.

Katuseboksi mõju sõiduulatusele – mõistlikes piirides

Esimesed proovisõidud tehti öisel ajal maanteelõigul, mis läbiti püsikiirushoidja abil fikseeritud ühtlase sõidukiirusega mõlemas sõidusuunas nii mõlema boksiga kui ka ilma nendeta. Elektrikulu kontrolliti sõiduki pardaarvutist ning tulemustest ilmnes, et Thule ja Calixi boksidega oli voolutarve küllaltki sarnane. Suurematel kiirustel pani Calix paremad aerodünaamilised omadused siiski maksma ning näitas Thulest mõnevõrra madalamat energiakulu.

Lisaks sõideti keskmise kiirusega 70 km/h läbi 36 kilomeetri pikkune teelõik, millel tuli teha rohkem kiirendusi ja peatusi. Et saada ettekujutus, kui hästi Calix Aero Loaderi omapärane profiil toimib, sõideti see lõik korra läbi ka nii, et boks oli paigaldatud valesti ehk madalama otsaga sõidusuunas.

Elektrikulu näitajad sellel lõigul olid järgmised (kWh / 100 km):

  • ilma boksita: 16;
  • Calix Aero Loader õigesti paigaldatuna: 17,2;
  • Thule Vector L: 17,3;
  • Calix Aero Loader valesti paigaldatuna: 17,4.

Nagu selgub, oli katusebokside mõju voolutarbele üsna sarnane, kuid tuleb arvestada, et viimased mõõtmised tehti madalama keskmise kiirusega. See tähendab, et sõites suvisel ajal või peamiselt suurematel maanteedel, kus keskmine kiirus on kõrgem, on Calix Aero Loaderi omapärasest kujust kasu küll, kuna selle aerodünaamilised omadused näitavad oma mõju siis rohkem – võrreldes nii Thule mudeliga kui ka valesti paigaldatud sama Calixi boksiga.

Hinnates katuseboksi mõju elektriauto voolutarbimisele laiemalt, võib öelda, et testi kohaselt suurenes elektrikulu umbes 10–15 protsenti ehk mitte ülemäära palju. Teisalt katsetati sel korral peamiselt katusebokside õhutakistusest tekkivat mõju ning nii boksid kui autod olid koormamata – kui sõidukis on reisijad ning autos ja katuseboksis ka koorem, kasvab elektrikulu paratamatult veelgi.

Kuidas saab pagasiboks sõiduulatust hoopis suurendada?

Kuigi see kõlab natuke uskumatult, võib veokonksule kinnitatud pagasiboks sõiduulatust tõepoolest mõnikord isegi suurendada, sest autode tagaosas on üks peaaegu ilma tuuletakistuseta koht. See tähendab, et kui isegi parimad katuseboksid sõiduulatust vähendavad, siis veokonksule kinnitatav pagasiboks võib vähendada hoopis tuuletakistust ja nõnda aerodünaamikat parandada. Näiteks Thule Arcos mudelid ongi testides näidanud sõiduulatuse suurenemist isegi kuni nelja protsendi võrra.

Eeliseid on neil aga veelgi – näiteks on veokonksule kinnitatud pagasiboksidest asju mugavam kätte saada kui katuseboksidest. Teisalt võib neid kombineerida katuseboksidega juhul, kui kaasa on vaja võtta eriti palju asju. Mõnele sõiduautole ei saa katuseboksi aga üldse paigaldada ning sel juhul ongi konksule kinnitatav pagasiboks ainus võimalus. Seda muidugi eeldusel, et autol on konks olemas või saab selle lisada.

Kvaliteetsete Thule ja Calixi pagasibokside ning tarvikutega saab tutvuda näiteks üheksas Eestis asuvas Autoeksperdi kaupluses või e-poes. Samuti saab tootevalikule silma peale panna K.G. Knutssoni veebikataloogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.