Kui auto kisub sõitmisel või pidurdamisel: miks see levinud probleem tekib ja mida teha?

Kas sina oled kunagi tundnud, et auto tahab sirgel teel otse sõitmise asemel kõrvale kalduda?Foto: Shutterstock

Kas sina oled kunagi tundnud, et auto tahab sirgel teel otse sõitmise asemel kõrvale kalduda? Või on rool kiskunud hoopis piduripedaalile vajutades? Tasub teada, et need sümptomid võivad olla märgiks kiiret lahendamist vajavatest probleemidest.

Kas rool kisub just sõitmise ajal?

Sel juhul võib põhjus olla roolisüsteemi või vedrustuse osades, mis aja jooksul paraku kuluvad ja võivad puruneda või hakata toimima selliselt, et sõit pole enam ühtlane. Üks veermikuosade kulumise võimalikest tagajärgedest ongi see, et rool tõmbab ühes suunas ja auto ei pööra korralikult tagasi.

Kiskumise põhjus võib peituda ka rattalaagrites – kui need on kulunud või vigased, annab auto sellest küll enamasti märku juba enne, kui mingis suunas tõmbama hakkab. Esimene märk võib olla müra rataste juurest. Mõnikord võib hakata ka rool värisema ja auto vasakule või paremale kalduma. Seega, kui rool väriseb sõidu ajal tugevalt, sõiduk kisub ning rataste juurest kostab ragisemist, siis ei maksa selle autoga enam sõita, vaid tuleks minna kontrolli.

Kui rool või auto ise tõmbab sõidu ajal, kui rool lahti lasta, vasakule või paremale, võib see viidata ka rataste valele joondusele. See on üks sagedasemaid põhjuseid. Rataste vale joondus võib põhjustada ka rehvide ebaühtlast ja kiiret kulumist – õnneks on see probleem, mille saab teeninduses sildade reguleerimisega kiiresti lahendada.

Ebaühtlane rehvirõhk ehk kui rõhk on ühes rehvis kõrgem või madalam kui teises, eriti sõiduki külgedel, võib samuti olla põhjus, miks auto sõidu ajal kõrvale kisub. Seda muret saab lahendada väga lihtsalt: rõhk peab kõigis rehvides olema tootja soovitatud tasemel. Rehvirõhkudest saab lähemalt lugeda siit

Harvem võivad kiskumist põhjustada ka defektsed, näiteks kergelt kaldus kontaktpinnaga rehvid. Kui tundub, et uute rehvidega pole kõik päris korras, tuleks pöörduda nende müüja poole ning uurida nende väljavahetamise võimaluste kohta.

Kaldumine pidurdamisel viitab … probleemile pidurites

Võib juhtuda sedagi, et sõitmise ajal käitub auto täiesti normaalselt, aga kui piduripedaalile vajutada, hakkab kalduma või rool kiskuma. Sel juhul on üsna tõenäoliselt viga pidurites, mille mõni osa ei toimi päris nii, nagu peaks. Olenevalt pidurite tüübist võib põhjuseid olla erinevaid, kuid praegu enamlevinud ketaspidurite puhul on sagedasemad kaks viga.

Näiteks võib põhjus olla kahjustatud või kinni jäänud piduriklotsides: kui mõni sõiduki piduriklotsidest on katki, kahjustatud või lihtsalt madala kvaliteediga, on rataste pidurdusjõud erinev ning auto võibki pidurdamise ajal kalduma hakata. 

Samuti võivad kiskumist põhjustada pidurisadulad ehk osad, mis suruvad peatumiseks vajaliku hõõrdejõu tekitamiseks kokku piduriketaste ümber olevaid klotse. Kui need on hooldamata või väga kulunud, võivad sadulad kinni kiiluda, mis tähendab aga pidurdusjõu vähenemist mõnel rattal.

Nagu öeldud, võib põhjuseid olla veel, kuid igal juhul mõjutab auto kaldumine nii sõitmise kui pidurdamise ajal sõiduki juhitavust ning ohustab nii sõitjaid kui kaasliiklejaid. Seetõttu tuleb sõiduki kiskumise korral esimesel võimalusel viga kas ise tuvastada või vajadusel autoteenindusse pöörduda ning paluda sõiduk üle vaadata ja vead likvideerida.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.