Kui ees ootab tehnoülevaatus: milline ohutusvarustus on kohustuslik ja milline lihtsalt kasulik?

Kolm eset on kohustuslikud kõikides sõiduautodes. Igaks juhuks võiks ohutuspakett aga veelgi mahukam olla.Foto: Shutterstock

Koos märtsikuuga algas taas aktiivsem tehnoülevaatuste periood. Seega on asjakohane meenutada, et ainuüksi heas tehnilises korras auto kaasa võtmisest ei piisa, et kontroll vigadeta läbida: kolm eset on kohustuslikud kõikides sõiduautodes. Igaks juhuks võiks ohutuspakett aga veelgi mahukam olla. Mida sinna siis panna?

Loomulikult peab igas sõiduautos ning suuremas masinas olema korralik tulekustuti. Selle suurus sõltub sõiduki kategooriast, kuid isegi väiksemates sõidukites on nõutud kustutusaine kaal minimaalselt üks kilogramm ehk sellest väiksema kustuti eest ülevaatusel linnukest vastavasse lahtrisse paraku ei tehta – ikka selle mõttega, et kui tekib vajadus kustutit kasutada, siis oleks sellest ka abi ja et see ei tühjeneks hetkega. 

Lisaks tulekustuti olemasolule vaadatakse tehnoülevaatusel ka muud sellega seonduvat, näiteks kas kustuti on kontrollitud ja vajadusel hooldatud ning vastab kõikidele nõuetele. Kõikide nende nõuetega saab tutvuda Riigi Teataja portaalis. Nii kontrollide kui hoolduste eesmärk on kokkuvõtvalt ikka see, et kustuti oleks terve ja korrektselt märgistatud ning et ka rõhk selles oleks õige. 

Sõidukites asuvaid kustuteid tuleb kontrollida vähemalt kord aastas ja protsessi käigus vaadatakse järele, ega kustutusaine pole paakunud ning kas balloonis olev rõhk vastab nõutavale. Hooldust, kus minnakse juba märksa põhjalikumaks, näiteks vahetatakse või sõelutakse kustutusaine, tuleb teha kustuti kasutamise järel või ajaliselt vastavalt tootja kasutusjuhendile. Vesi- ja vahtkustutite hooldust peab tegema minimaalselt iga viie aasta tagant ning teistel vähemalt iga kümne aasta järel.

Unustada ei maksa muidugi ka väiksemaid ohutust tagavaid esemeid. Sõidukites (v.a L-kategooria ja haagised) peab kindlasti olema nõuetekohane ohukolmnurk, mida ohtlikus kohas peatumisel kasutada, ning vähemalt üks tõkiskingade paar, millega saaks sõiduki näiteks rattavahetuse ajaks fikseerida.

Kuigi tehnoülevaatuselt saab need kolm asja ette näidates juba läbi (kui auto ikka muidu ka korras on), võiks mõned asjad ainuüksi enda ja teiste turvalisuse huvides veel sõidukisse lisada. Näiteks autoapteek ei ole eraisiku sõiduautos sugugi kohustuslik. Samas pole õnnetuste eest kaitstud keegi ning kasulikuks võib osutuda juba ainuüksi plaastri olemasolu, rääkimata elupäästvast abivahendist rõhksidemest või kunstliku hingamise kaitsemaskist. Helkurribadega ohutusvestiga on lugu aga nii ja naa: autos seda otseselt olema ei pea, kuid maantee ääres näiteks rehvivahetuse ajaks sõidukist väljudes peab see juba seljas olema.

Autoeksperdi kauplustest saab kõik need tooted vajaduse korral eraldi osta, kuid mõnikord juhtub nii, et välja oleks vaja vahetada kõik nimetatud asjad. Abita ei jää hädaline selgi puhul ning siis ongi võimalik võtta ligi näiteks mugavalt ühtekokku pakendatud ohutuskomplekt, kus on olemas kõik vajalik alates tulekustutist kuni tõkiskingadeni.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.