Autoeksperdi blogi

Kuidas autot krokodillidega õigesti käivitada?

Enamikel veel ei ole autos  akupank-käivitusabi, aga käivituskaableid ehk teisisõnu krokodille, leidub paljudel. Eeldatavasti oskab juht neid vajadusel ka korrektselt kasutada. Isegi kui enda autol ei pruugi neid kunagi vaja minna, saab käivituskaablitega aidata teisi hädasolijaid.

Auto krokodillidest käivitamine pole kuigi keeruline, kuid isegi selle tegevuse juures võib vale teguviisiga endale või autole kahju teha.

Reeglina on autodel aku kas pagasiruumis või kapoti all. Juhul, kui see peaks olema aga raskesti ligipääsetavamas kohas – näiteks salongis –  võivad käivitusklemmid juhtmetega ikkagi mootoriruumi veetud olla.

Plussklemmi tähistab üldiselt + märk ja punane värv, miinusklemm on tähistatud – märgiga ja musta värviga.

Auto krokodillidega käivitamise protsess on järgmine.

  1. Pargi autod ninadega vastamisi või paralleelselt, olenevalt kus aku või käivitusklemmid paiknevad. Kindlasti tuleb autot akusid ühendades jälgida, et mõlemal sõidukil oleks käik väljas ja mõlemad sõidukid oleksid välja lülitatud.
  2. Kui käivitusklemmid või akud on leitud, ühenda punane krokodill esmalt täis akuga sõiduki aku punase ehk pluss poolusega ja seejärel tühja aku pluss poolusega.
  3. Must krokodill ühenda laetud akuga sõiduki aku või käivitusklemmi musta poolusega. Tühja akuga sõidukil ühenda must krokodill mistahes metallist auto osaga, näiteks raamiga. See ühendus maandab vooluringi.
  4. Käivita täis akuga auto ja lase minut või paar käia, et tühi aku saaks enne käivitamist natuke laadida.
  5. Seejärel käivita tühja akuga auto. Kui see esimesel katsel ei õnnestu, lülita tühja akuga auto välja ja proovi mõne minuti pärast uuesti.
  6. Kui auto on käima saadud, ühenda kaablid lahti vastupidises järjekorras: kõigepealt lahti must krokodill, seejärel punane.

Liialt pikk ebaõnnestunud käivitamine võib tühjaks tõmmata isegi täis akuga auto aku, seega tuleks peale mitut katset kaaluda varianti, et asi ei pruugi auto akus olla. Kui auto on kord juba tööle saadud, ei tohiks seda enam välja suretada vaid sõita kas pikem maavahemik või töökotta akut kontrollima.

Krokodille kasutades tasub ka jälgida, et kaablid ei jääks mootoriruumis ripakile ega saaks kuskile lahtiselt käivate osade – rihmade, ventilaatorite – vahele jääda. Samuti jälgi, et mõlema aku pluss poolust ei ühenda miinus poolusega ning et elektrit juhtivate tööriistade või esemetega ei mindaks korraga vastu mõlemat aku klemmi.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.