Millal tuleks autole teha õlivahetus ja millist õli peaksid kasutama?

Foto: Shutterstock.

Õlivahetusest on siin juttu olnud üsnagi tihti ja tõenäoliselt on valdavale osale autoomanikele tegemist täiesti elementaarse hooldustööga, mida regulaarselt oma sõidukile teostatakse. Sellele vaatamata on mõningaid näiteid inimestest, kes pole enda autol õli paarikümne või isegi saja tuhande kilomeetri läbimisel vahetanud. 

Harvadel juhtudel pole autoomanikud isegi teadlikud, et õli vahetama peaks. Tegelikkuses on regulaarne ja õigeaegne õlivahetus vägagi oluline, kuna see aitab pikendada sõiduki mootori eluiga. Kui sagedasti seda siis ikkagi tegema peaks?

Õlivahetuse intervall sõltub suuresti sellest, kui tihti autoga sõidetakse ja kui pikki vahemaid sellega läbitakse. Õli soovitatav vahetusperiood on tavaliselt märgitud tehase poolt kaasa antud kasutusjuhendis – olenevalt sõidukist on selleks reeglina 10 000 – 20 000 kilomeetrit.

Siinkohal tuleb aga mõistagi arvesse võtta ka seda, millistes tingimustes kilomeetreid läbitakse. Kui peamine sõit on linnas ja lühikesed otsad, ei jõua tihtipeale mootor soojaks minna ning selle tulemusena tekib hulganisti põlemisjääke, mis vähendavad ka õli eluiga. Lühikeste vahemaade puhul võiks õli vahetada pärast iga 8000 – 10 000 kilomeetri läbimist.

Kui autoga sõidetakse üldiselt maanteedel pikemaid vahemaid, siis võib tõepoolest seda teha iga 15 000 – 20 000 kilomeetri täitumisel (üle selle kindlasti mitte lasta!).

Samas ei tohiks ka alati ainult kilomeetreid taga ajada. Isegi kui autoga sõidetakse võrdlemisi vähe, tuleks õlivahetust ikkagi teha vähemalt korra aastas.

Kasuta kvaliteetset õli

Õli valimisel tuleb eelkõige lähtuda sõidukitootja spetsifikatsioonidest ning selle järgi valida vastava SAE viskoossus- ning kvaliteediklassiga mootoriõli.

Viskoossusastme tähise esimene number (5W, 10W) näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel, teine number (-30, -40) aga õli voolavust kõrgematel temperatuuridel.

Oluline on õli juures ka kvaliteeditunnus, mida märgitakse klassifikatsioonidega API ja ACEA. Esimene kuulub Ameerika naftainstituudile ja teine Euroopa autotootjate ühingule.

ACEA süsteemi alusel on mootoriõlid jaotatud bensiinimootoriteks (A), diiselmootoriteks (B), tahmafiltritega bensiini- ja diiselmootoriteks (C) ning raskeveokite ja liikurmasinate diiselmootoriteks (E).

Siiski ei pea inimene õnneks ise kõiki tähiseid ja numbreid endale selgeks tegema ning pähe õppima. Tänapäeval piisab juba sellest, kui ütled autotarvete kaupluses enda sõiduki registreerimismärgi, mille järgi oskab spetsialist sulle juba ise soovitada, kui palju ja millist õli täpselt vaja läheb. Sama kehtib ka mõistagi õlifiltri kohta. 

Praegu pakub Autoekspert kampaania raames tunnustatud ja kvaliteetseid Liqui Moly õlisid, mille ostuga tuleb kingitusena kaasa jäätunud klaaside sulatusvahend või aktiivpuhastusvaht. 

Õlivahetuse saab lasta ära teha Autoeksperdi teeninduses, ent kui endal olemas vajalikud tööriistad ja garaaž, on võimalik see loomulikult ka omal käel hõlpsasti teostada. 

NB! Vana õli tuleb utiliseerida seadusekohaselt kohalikus jäätmejaamas (eraisikule kuni 20 l tasuta).

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.