Millised on kõige olulisemad hoiatustuled armatuurlaual ja mida need tähendavad?

Foto: Shutterstock.

Ükski auto ei kesta igavesti ja aja möödudes vajavad need kõik mingil hetkel hoolitsevat kätt. Õnneks suudavad kõik uuemad, kui ka enamik vanemaid autosid, teha ise kindlaks, kui sõidukil peaks tekkima mõni rike või probleem. 

Reeglina annab meile sellest märku põlev tuluke armatuurlaual. Siiski ei ole aga kõik autojuhid teadlikud, mida mingi tuluke tähendab ja mis ohtu see kujutab. Vaatame järele, millised on kõige olulisemad märgutuled armatuuris ja mida nende süttimine täpsemalt tähendab.

Kui näed punast, jäta mootor seisma

Kui ise autode valdkonnas suurem teadja ei ole, siis tasuks järgida ühte lihtsalt põhimõtet, et kui süttib mõni punane tuli, tuleks auto viivitamatult seisma jätta.

Näiteks eriti kiiret reageerimist nõuab õlirõhu tuluke. See tähendab, et mootoris pole piisavalt õlirõhku ja sõiduki peaks pärast tule süttimist koheselt seisma jätma. Põhjuseid selle taga võib olla mitmeid – alates vigasest õlipumbast kuni lihtsalt liiga vana ja vedela õlini.

Teine vägagi ohtlik hoiatustuli on punane “vees hulpiv termomeeter”, mis viitab ülekuumenenud mootorile. Koos tulukesega annab märku kuumaks läinud mootorist ka eraldi näidik armatuuril. 

Mootori ülekuumenemist võivad jällegi põhjustada mitmed erinevad vead. Üsnagi levinud on näiteks liiga madal jahutusvedeliku tase või vigane ventilaator. Kindlasti peaks mootori seieri tõusmisel või tule süttimisel esimesel võimalusel seiskama, kuna kannatada võib saada mootori plokikaas, mille remontimine on üsnagi kulukas.

Tähelepanuta ei tohiks jätta veel punast aku kujutist, mis tähendab, et sõiduki akut ei laeta. Reeglina on süüdlaseks puruks läinud generaatoririhm ja lisaks aku tühjenemisele võib seetõttu mõne auto puhul koostöö lõpetada ka roolivõimendi. 

Halvimal juhul võib katkine rihm lõhkuda endaga kokkupuutuvaid osi. Harvad ei ole näiteks juhused, kus rihm satub mootori hammasrihma vahele ja ajab selle paigast ära. Tulemuseks on külastuskäik remonditöökotta ning tegu ei ole tõenäoliselt enam kuigi taskukohase visiidiga.

Armatuurlaual võib aeg-ajalt ennast näidata ka kollane mootorituli, millele juba peale vaadates tulevad hirmujudinad. Tegu on tulukesega, mis annab juhile teada, et mootori töö on mingil moel häiritud. Probleemiallikas tuleks välja selgitada spetsialistiga konsulteerides.

Tegutse kohe

Üks on kindel – iga eelmainitud tulukese süttimise korral tuleks probleemiga viivitamatult tegeleda. Hoiatustulede eiramine võib halvima stsenaariumi korral kaasa tuua tuhandetesse eurodesse ulatuvad remondiarved.

Osade väiksemate vigade elimineerimisega saab autoomanik kahtlemata ka ise hakkama, ent kindlam on sageli lasta need kõrvaldada töökojas professionaalidel.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.