Roteerimine on lihtne viis autorehvide eluea pikendamiseks

Foto: Shutterstock

Ilmaolud muutuvad päev-päevalt kevadisemaks, mis paljude autoomanike jaoks tähendab, et käes on aeg hakata mõtlema sõidukile suviste jalanõude alla panemise peale. Sellega seoses on kasulik meenutada lihtsat viisi rehvide eluea pikendamiseks – roteerimist.

Miks rehvid ühtlaselt ei kulu?

Rehvide roteerimine ehk regulaarselt nende asukoha vahetamine on lihtne, aga oluline tegevus, mille mõte seisneb peamiselt nende eluea pikendamises. Asja iva on selles, et kui kasutada rehvikomplekti ilma roteerimata, kuluvad rehvid esi- ja tagasillal natuke erinevalt.

Põhjuseks on näiteks asjaolu, et enamasti pole auto raskus esi- ja tagasilla vahel ühtlaselt jaotunud, mistõttu kannavad ühe silla rehvid suuremat raskust. Esirehvid kuluvad tagumistest rohkem ka pööramiste tõttu. Vähe sellest – kuna pöörangud eri suundades tehakse enamasti eri raadiusega, kuluvad rehvid isegi esitelje eri külgedel natuke erinevalt.

See aga tähendab, et kui roteerimist ei tehta, kuluvad mõned rehvid teistest kiiremini. Selle vältimiseks ongi vaja nende asukohta vahetada. Samas pole see niisama lihtne – eri veoskeemide jaoks on loodud mitmeid erinevaid roteerimise variante. Vastavalt sõiduki vedavate rataste asetusele on siiski olemas mõned levinumad skeemid.

Esiveolise sõiduki puhul on kõige parem vahetada varasemalt esisillal olnud rehvid tagasillale nii, et need jäävad samale küljele. Seni taga olnud rehvid peaksid minema esisillale ning vahetama külgi ehk minema risti. Alternatiivina võib omavahel lihtsalt vahetada ka esi- ja tagasillal olnud rehvid külgi muutmata, kuigi sel moel võivad eri külgede rehvid pikema aja jooksul siiski erinevalt kuluda.

Taga- ja nelikveolise sõiduki korral on soovitatav variant panna seni tagasillal olnud rehvid ette, jättes need samadele külgedele. Poolt vahetavad sel korral eest tagasillale vahetatavad rehvid. Teine võimalus nende veoskeemide puhul on vahetada rehvid omavahel diagonaalis: esimene vasakpoolne ratas vahetab välja tagumise parempoolse ning sama teise diagonaali puhul.

Enamlevinud roteerimise võimalused erinevate veoskeemide puhul. Foto: Shutterstock

Võib juhtuda sedagi, et esi- ja tagasillal on erinevad, kas tugevalt erineva kulumisastme või suurusega rehvid. Sel juhul ei pruugi rehvide roteerimine sildade vahel kuigi mõistlik olla ning vahetama peaks lihtsalt külgi ehk parempoolsed rehvid tuleks panna vasakule ning vastupidi.

Omaette lugu on siis, kui rehvi muster on suunatud. Sel juhul tuleks jälgida rehvi külgedel pöörlemissuunda näitavaid nooli. Siis on variante mitu ja kõige lihtsamini pääseb, kui esi- ja tagasillal on sama suurusega rehvid – sel juhul võib veljed koos rehvidega sildadel lihtsalt omavahel ära vahetada. Kui suurused on aga erinevad, siis tuleb rehvid velgedelt eemaldada ning vastavalt veoskeemile ümber tõsta.

Kaks korda aastas rehvide asukoha vahetamine on enamasti piisav

Rehvide roteerimise intervalli kohta on soovitusi mitmesuguseid ning üks sagedasemaid neist on vahetada asukohti iga 10 000 kilomeetri järel. Samas pole see arv kivisse raiutud, näiteks pidevalt suure koormaga sõitmise või rehvide ebaühtlase kulumise korral võiks protseduuri ette võtta tihedamini. Kui hooaja läbisõit aga ülearu suur pole ja ebatavalist kulumist rehvidel ei esine, on mõistlik neid roteerida lihtsalt hooaja muutudes, kui rataste vahetus nagunii ees seisab.

Meeles tasuks pidada, et enne rehvide asukoha vahetamist tuleb kontrollida mustri sügavust ja kulumismustreid, mille kohta võib täpsemalt lugeda siit. Pärast vahetust peaks aga kindlasti üle kontrollima rehvides oleva rõhu ning jälgima, et need vastaksid tootja poolt soovitatule.

Viimaks ehk kõige olulisem küsimus – kas autoomanik saab rehve ise roteerida? Vastus pole paraku ühene, sest kuigi skeemid pole just ülearu keerulised, võib asi jääda tehniliste vahendite taha. Nagu öeldud, piisab paljude mitmesuunaliste rehvide puhul rataste asukoha vahetamisest. See tähendab, et kui suve- ja talverehvid on eraldi velgedel, saab neid koduski lihtsasti vahetada. NB! Ära seejuures unusta hooaja muutudes alt võetud rehvide asukohtade märgistamist.

Kui aga rehvid on vaja vahetada velgedel või on tegu suunatud mustriga rehvidega, on mõistlik pöörduda autoteenindusse asjatundjate poole, kellel on kõik rehvide roteerimise skeemid ja muud üksikasjad hästi teada ning kes muude toimetuste käigus heidavad pilgu peale ka rehvide üldisele seisukorrale ja vajadusel tasakaalustavad veljedki.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.