Viimane aeg rehvivahetuseks: mida talverehvide vahetusel tähele panna?

Foto: Shutterstock.

Öökülmad on juba kohal ning esimene lumigi end näidata jõudnud. Kuigi talverehvide kasutamine on kohustuslik alles detsembrist, ei maksa autoomanikul enese ja teiste turvalisuse huvides nende allapanekuga viivitada.

Talve lähenedes mõtleb autoomanik esmajoones ikka rehvidele. Osalt seetõttu, et nende kasutamine pole vabatahtlik: juba detsembri algusest kuni esimese märtsini peavad nõuetele vastavad talverehvid all olema enamikul liikluses osalevatel sõidukitel.

Kas rehvid on ikka korralikud?

Trahvihirmust küllap olulisemgi on sõidukijuhi ja kaasreisijate ning teiste liiklejate turvalisuse tagamine. Sestap on igati mõistlik rehvivahetusele mõelda enne, kui selleks kohustav kuupäev käes. Pealegi saab sel moel vältida närvirakkude kulumist, mis viimasel hetkel rehvitöökodadesse helistamise ja vaba aja otsimisega kaasneda võib.

Natuke lihtsamas olukorras on need, kel jooks rehve ootel kuuris või rehvihotellis. Kui nii, siis tuleks alustada nende seisukorra hindamisest. Seda eriti juhul, kui rehve on juba mitu talve kasutatud. Igaüks saab visuaalselt väsimusmärke kontrollida – näiteks, kas rehvi külgedel on pragusid või kas rehv on ebaühtlaselt kulunud.

Rehvide kulumise jälgimise on tootjad teinud küllaltki lihtsaks: selleks on rehvimustri vahel kulumisribad, mis hakkavad paistma välja, kui muster on teatud piirini kulunud. Talverehvi mustri sügavus peab olema vähemalt kolm millimeetrit. See on aga juba tõepoolest miinimum ning seejuures peab arvestama, et rehvid kuluvad ka sõites.

Et väiksemagi läbisõidu korral rehvid kevadeni normis oleks, võiks mustri sügavus rehve alla pannes olla üle nelja millimeetri. Kui lamell on liigselt kulunud, täituvad lamellivahed lumel sõites kiirelt põhjani ja rehv muutub libedaks – selliste rehvidega liiklemine on ohtlik.

Kriitiliselt tuleks hinnata lamellide sügavust kogu rehvil. Kui äärtes paistab muster veel enam-vähem korralik, siis rehvi keskel ehk teega kokkupuutekohas võib muster juba õhuke või ebaühtlane olla. Sel juhul tasub mõelda uute rehvide peale. Kui kulumine on ebaühtlane, viitab see, et sõidetud on vale rehvirõhuga või on sillad reguleerimata.

Kui talveks lähevad alla naastrehvid, siis tuleks hinnata, kui palju naaste neis veel alles on ning kas need ulatuvad mustri pinnast kõrgemale. Kui ei ulatu või kui üle 25 protsendi naastudest on kadunud, peaks taas rehvivahetusele mõtlema.

Oluline asjaolu, mida silmas pidada, on rehvi vanus. Selle saab teada, vaadates rehvilt neljakohalist DOT-numbrit: esimesed kaks näitavad nädalat ning teised kaks aastat, millal rehv toodetud. Kui talverehv on juba aastaid vana, on selle segu ajaga jäigemaks muutunud ega taga teekattel enam piisavalt haaret.

Kui olemasolevad rehvid on korralikud ja lausa velgedel, on asi muidugi lihtne: nende vahetamisega võib igaüks ise hakkama saada. Kui aga velgedeta, tuleb autorool suunata igal juhul rehvitöökoja poole. Muide, sedasama on kasulik teha ka esimesel juhul, sest rehvide kulumise vähendamiseks tuleks kord aastas ka sillad reguleerida.

Naast või lamell?

Kui olemasolevad rehvid talveks enam ei sobi, on praegu viimane aeg asuda uute otsingutele. Ilmselt ühe esimese valikuna tuleks otsustada, kas kasutada naast- või lamellrehve. Enamasti on mõistlikum valik viimane ja seda eriti juhul, kui liigeldakse peamiselt linnas ja suurematel maanteedel: seal võivad need naastust isegi paremat pidamist pakkuda. Pealegi kulutavad lamellid naastudega võrreldes teekatet oluliselt vähem ning on vaiksemad.

Maapiirkondades, kus talvel halvad teeolud sagedasemad, võib kaalukauss hoopis naastude kasuks kalduda, sest aeg-ajalt ikka jääkattega kattunud teel püsivad need paratamatult paremini. Seega tasub valikut tehes mõelda oludele, kus sõitmist enim ette tuleb.

Lamellide puhul tuleb veel jälgida, et rehv sobiks meie kliimasse. Selle aasta detsembrist peab sõiduautodel, väikekaubikutel, O2-kategooria haagistel ning kerega L6e- ja L7e-kategooria sõidukitel kasutama lamellrehve, millel on kolme mäetipu ja lumehelbe märgistus. Need rehvid sobivad siinsetesse ilmaoludesse paremini kui näiteks lihtsalt M+S tähistusega rehvid.

Muuseas, enamik Eestis müüdavatest uutest lamellrehvidest on kehtima hakkavate nõuetega vastavuses olnud juba aastaid. Samuti tasub teada, et sellise tähistusega talverehve ei pea panema sõidukitele, millel kasutatakse maastikurehve – viimased peavad aga olema tähistatud professionaalse maastikurehvi sümboliga POR. 

Uusi rehve valides tasub kindlasti vaadata ka eespool mainitud DOT-märgist ning pigem ei maksa oluliselt üle viie aasta vanuseid rehve soetada. Kuigi mustri poolest võib selline rehv olla uus, on selle sõiduomadused siiski halvemad kui värskel rehvil.

Kas tutikas Hiina rehv ka sobib?

Mida aga arvata kasutatud rehvidest: kas tippmargi vähekasutatud rehv võib olla mõistlikum valik kui näiteks mõne Hiina tootja uus? Ühest vastust sellele on raske anda, sest ühelt poolt on nn hiinakate omadused juba üsna head, teiselt poolt on Euroopa tootjate tippmudelite kvaliteet siiski parem ja võimalikke defekte vähem.

Teise ringi rehvi kasuks otsustades peaks jälgima taas DOT-numbrit ja mustri sügavust: hästi hoiustatud, paari aasta vanune ja väikese kulumisega korralik premium-klassi rehv võib pakkuda häid sõiduomadusi mõistliku hinnaga. Eriti oluline on sellise valiku puhul aga kaupleja usaldusväärsus. Korralik edasimüüja kontrollib enne müüki kõik rehvid üle ning ainult sellisel juhul saab olla kindel, et esmapilgul korralikud rehvid hiljem näiteks vigastatuks ei osutu.

Kui sinu autol pole veel mingil põhjusel talverehvid all, siis praegu on nende vahetamiseks tõesti tagumine aeg. Broneeri kiirelt ja mugavalt rehvivahetuse aeg endale Autoeksperdi kodulehel ning ei muud, kui turvalist liiklemist!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.