Kuidas veljed korralikult puhtaks saada ja hea kaitsekiht lisada?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Auto veljed lähevad arusaadavatel põhjustel kiiresti mustaks. Pori, piduritolm, talvel teele puistatud sool ja muu tagab, et velg puhtana pikalt olla ei saa. Seepärast on hea teada, kuidas neid kõige tõhusamalt pesta.

Mustus velgedel on peamiselt piduritolm, mis sisaldab suurel määral rauda ja on kuumuse tõttu veljele tugevalt külge “põlenud”. Seepärast ei saa tavalise autošampooniga velgi täiesti puhtaks ja ise pestes on soovitatav kasutada spetsiaalselt raua eemaldamiseks mõeldud pesuainet.

Jälgi ohutusnõudeid!

Pesuaine puhul peab tähelepanu pöörama selle kasutusel ja sisule. Mõned vajavad lahjendamist veega, mõned on mõeldud ainult velgede peal kasutamiseks ja tänapäeval on kvaliteetsemate tootjate poolt pakkumisel pH-neutraalsed ained. Viimaseid võib kasutada nii velgedel kui ka autokerel.

Spetsiaalsemate kemikaalide kasutamisel peab järgima ka peamiseid ohutusnõudeid. Naha kaitseks kanna töökindaid, olgu need siis kummist või näiteks ka nitriilist, ja võimalusel kasuta pesuainet õues või hästi ventileeritud kinnises ruumis, et aure mitte sisse hingata.

Peab ka märkima, et velgede pesuks kasutatav pesukinnas ja harjad peavad olema eraldi ja palju õrnemat autokere nendega pesta ei tohiks.

Ära pese kuumi velgi

Kõige tähtsam, mida meeles pidada velgede pesul, on temperatuur. Kui auto on hiljuti entusiastlikumalt sõidult tulnud ning veljed ja pidurid on kuumad, peaks laskma neil natukene jahtuda ja külma veega üle loputama. Kindlasti ei tohi lasta pesuainel veljel kuivada, sest see võib tekitada hiljem rohkem probleeme – eriti tähtis on see kroomitud või nikeldatud velgede puhul.

Puhastusvahenditest piisab tavalisest autošampoonist ja eraldi piduritolmu eemaldavast pesuainest. Viimane reageerib piduritolmuga ja eraldab selle velgedelt turvaliselt. Pesuaine sisse on lisatud kemikaale, mis reageerivad rauaga kokkupuutumisel, muutes selle punakas-lillaks. Kui aine on veljel natukene oma tööd teinud, võib selle maha loputada ning soovikorral tavalise autošampooni ja veega veljed veel üle käia.

Kui käia selvepesulates, on tänapäeval ka paljudes pesulates eraldi veljepesuks mõeldud aine. Seda võib kasutada sarnaselt rauaeemaldiga – kanda veljele ja natukese aja pärast maha loputada. Kindluse mõttes ei tohiks selvepesulate velgedele mõeldud pesuainet autokere peale kanda.

Et veljed lihtsamalt puhtaks läheks

Kuigi velgedele kaitsevahendi kandmine on enamasti spetsiaalsem töö, mida pakuvad kallimad autopesulad või detailing-teenuse pakkujad, võivad pealehakkajad autoomanikud kasutajasõbralikemaid tooteid ka ise peale kanda.

Naturaalset vaha ei ole mõtet velgedel kasutada, kuna suure kuumusega hakkab see lagunema ja kaitseefekt on kadunud. Toodetakse eraldi sünteetilisi vahasid (sealant) ja ka keraamilisi quartz katteid, millest viimased on küll keerulisema protsessiga, mille võib jätta pigem professionaalide hooleks.

Sünteetiliste kaitsevahendite kasutamine on iseenesest lihtne. Kanna toode veljele, lase natuke kuivada ja eemalda üleliigne mikrofiiberlapiga. Velgede kaitsevahendid lisavad vett hülgava kihi ja ei lase mustusel ega piduritolmul velje külge jääda. Seetõttu on kaitsekihiga kaetud velgede pesemine lihtsam ja tihtipeale midagi peale autošampooni polegi vaja.

Märksõnad: ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.