If Kindlustuse blogi

Kindlustusselts õpetab: Neli nõuannet, millest musta jää korral lähtuda

Foto: Scanpix/Sakala/Marko Saarm.

Sügise ja talve hakul, kui temperatuurid hakkavad järjest allapoole nulli langema, kohtab Eesti teedel üht ohtlikumat ilmastikunähtust – musta jääd.

Kindlustusseltside jaoks on musta jää mõju kohene: suurenenud kindlustusjuhtumite hulk, millest lõviosa moodustavad just tagant sisse sõitmised. If Kindlustuse liikluskindlustuse tootejuht Reet Veilberg annab neli nõuannet, millest musta jää ja libedate olude korral lähtuma peaks.

Vii ennast tee seisukorraga kurssi

Musta jää teeb eriti ohtlikuks asjaolu, et tihti ilmub see ootamatult ning märkamatult. Maanteel sõites saavad juhid tihtipeale tee tegelikust seisukorrast aru siis, kui tuleb aeg pidurdada või pöörata. Seetõttu on just sügisperioodil, mil päeval temperatuur üle ja öösel allapoole nulli kõigub, oluline olla musta jää tekkest teadlik.

Vahel on võimalik maanteel musta jääd päikese peegelduses silmata, kuid mitte alati. Kindel viis pidavuse kontrollimiseks on asustamata teelõigul veidi järsemalt pidurdada või gaasi anda. Kui auto ei pidurda tavapäraselt ja hakkab libisema või kui rattad hakkavad kiirendades pigem ringi käima, tuleks oma sõidustiili vastavalt muuta.

Varu piisavalt aega

Hommikune tipptund ja must jää on üks halvimaid olukordi, kust paljud liiklejad end sügisperioodil leiavad. Kui on teada, et teel võib esineda musta jääd, tasuks kindlasti arvestada, et tõenäoliselt ei suju teekond päris samal kiirusel kui tavalistes oludes. Kindlasti ei tohiks jäisel teel hakata kaotatud aega kiiruse ületamisega tagasi võitma, sest tagajärjed võivad hilinemisest hoopis tõsisemad olla.

Vali õiged rehvid

Talverehvid muutuvad kohustuslikuks alates esimesest detsembrist, kuid talviste teeolude korral on lubatud rehvid juba varem alla panna. Eriti tasuks varem talverehvide vahetamise peale mõelda neil liiklejatel, kel tuleb päevast päeva palju maanteedel sõita, kuna just seal on oht pidamatuse tõttu tõsisesse avariisse sattuda suurim.

Talverehvidest peab suvistega võrreldes ka reaalset kasu olema, mistõttu võiks igaüks enne rehvide vahetamist oma talvise jooksu kriitilise pilguga üle vaadata ja veenduda, et rehvidel oleks piisavalt mustrit, et hooaeg vastu pidada ja et rehvid oleksid ühtlaselt kulunud.

Naastrehviga sõitjatel tuleks kindlasti vaadata üle iga rehvi naelte seisukord, sest kulunud või kadunud naeltega naastrehvist on vähem kasu kui lamellrehvist. Tähelepanu tuleks pöörata ka rehvide vanusele, sest isegi kui rehvid on näiliselt heas seisukorras, võivad need vanaduse tõttu olla sõitmiseks ikkagi ebasobivad.

Hoia pikivahet

Liiklusohutuse seisukohast üks kõige olulisemaid põhimõtteid, mille kohta endiselt paljud juhid eksivad. Eriti ilmsiks tuleb pikivahe olulisus musta jää korral, kui pidurdusteekonnad paljudele suvistes oludes sõitma harjunud juhtidele äkitselt kordades pikemaks muutub. Kõige enam on jäiste olude tõttu tagant sisse sõitmisi just linnas, kuid kui madalatel kiirustel piirduvad kahjud enamasti mõlkis või lõhutud stangedega, siis maanteel võib vale pikivahe valimise tagajärjeks olla kellegi tervis või elu.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.