If Kindlustuse blogi

Mida teha, kui auto hakkab lume peal “käest ära minema”?

Foto: Scanpix/Sakala/Peeter Kümmel.

Suur hulk talvistest avariidest saavad alguse sellest, et ühel hetkel kaotab autojuht oma sõiduki üle kontrolli ega suuda seda enam tagasi saada. Libedates oludes sõites ei ole paljud juhid valmis olukordadeks, kus auto käitub ootamatult – ei pidurda, pööra või sõida enam nii nagu juht soovib.

Anna endale reageerimiseks aega

Kõige olulisem on talvisel ajal anda endale võimalikult palju aega reageerimiseks. See tähendab nii korraliku pikivahe hoidmist kui ka sõiduki nähtavuse eest hoolitsemist. Korralikult põlevad esi- ja kaugtuled ning jääst, lumest ja muust mustusest puhastatud esiklaas peaksid iga autojuhi jaoks enne sõidu alustamist elementaarsed olema.

Isegi kui autojuht jätab eessõitva autoga piisavalt suure pikivahe ja jälgib kõiki ohutu sõidu põhimõtteid, võib juhtuda, et libedates oludes ei käitu sõiduk ühel hetkel enam nii nagu juht ootab. Sellistel puhkudel ei ole näiteks külglibisemisesse sattumine sugugi haruldane, kuigi see ei tähenda tingimata, et auto üle pole kontrolli võimalik tagasi saada.

Ainult teooriast võib libisemise korral puudu jääda

Kui auto hakkab kergelt kõrvale kiskuma, piisab enamasti sellest, kui tõstad jala gaasipedaalilt.

Kui see ei aita, vajuta manuaalkastiga autol ruttu siduripedaal alla ja keera kohe rooli libisemise suunas. Vaja on seda teha kiiresti, aga mitte liiga palju. Sidur lahutab mootori ratastest ja need hakkavad pöörlema ühesuguse kiirusega ning neile mõjuvad ühesugused jõud. Kui külglibisemine lõpeb, rooli auto otseks.

Tähele tasub panna seda, et libisemise lõpul tuleb rool keerata otseks veidi enne seda, kui auto läheb otseks. Vastasel korral hakkab külglibisemine teises suunas. Selle reegli järgi tuleb toimida nii esi-, taga- kui ka nelikveolise sõiduki puhul.

Automaatkastiga autol mõistagi sidurit vajutada ei saa. Sel juhul tuleb vabastada gaasipedaal ning keerata rooli vaikselt libisemise suunas.

Juhitavuse taastamisel ei tohi piduripedaali vajutada. Selge on aga see, et kui auto enam juhi tegutsemisele ei allu, tuleb igal juhul pidurdada, seda selleks, et kokkupõrke hetkel oleks sõiduki kiirus võimalikult väike.

Paljud autojuhid, kes end külglibisemisest või muust sarnasest olukorrast leiavad, ei pruugi isegi aru saada, et tegelikult võib juhitavuse tagasi saamine täiesti tehtav olla. Selles hetkes ei aita enam teoreetilised teadmised, vaid kogemus.

If Kindlustus soovitab sõiduvõtteid harjutada erinevatel õppesõiduplatsidel ja libedasõidu koolitustel, kus eksperdid jagavad harjutuste käigus täpseid juhiseid.

Märksõnad: , , ,
Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Üleskutse

Aita meil Autotundi teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan saadet Kuulan Autotundi

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.