If Kindlustuse blogi

Mille järgi otsustab kindlustusselts, kas saata avariijärgne sõiduk remonti või mahakandmisele?

Igapäevaselt jõuab kindlustusseltsideni kümneid liiklusjuhtumeid, kus sõidukid vähemal või suuremal määral kahjustada saavad. Iga õnnetusjuhtumi puhul on kindlustuse jaoks kaks varianti: maksta kannatanule sõiduki väärtus välja või maksta kinni õnnetuse tagajärjel tekkinud vigastuste remondikulud.

Mille järgi otsustab If, kas sõiduk mahakandmisele saata või remont kinni maksta?

On üsna selge, et kindlustusselts peab iga õnnetusjuhtumi puhul hindama auto väärtust ja seda, palju tekkinud kahjude hüvitamine maksma läheb. Ifi ekspertgrupi juhi Marion Meiuse sõnul on osade juhtumite puhul juba silmaga näha, et sõidukit pole mõtet remontima hakata ja isegi mitte hakata koostama remondikalkulatsiooni. Sellised on näiteks enamik meediasse jõudnud avariides osalenud sõidukid, kus tihti on kogu auto kere deformeerunud ning neljast rattast on veel sõiduki küljes üks või kaks.

Kuid õnneks ei ole sellised avariid Eestis väga tihedad ning enamik sõidukikahjudest puudutavad pigem mõlke, värvikriime ja muud sellist. Sõiduki mahakandmise ja remontimise vahel otsustamiseks tuleb sellistel juhtudel kindlustusseltsil võtta esiteks remonditöökojast hinnapakkumine ning seejärel võrrelda seda auto keskmise turuhinnaga.

Turuhind saadakse põhiliselt Auto24 portaali arhiivi andmete ja aktiivsete pakkumisel olevate müügikuulutuste põhjal, võttes sealjuures arvesse nii sõiduki lisavarustust, tehnilist- ja visuaalset seisukorda kui ka seda, et enamike sõidukite reaalne müügihind erineb veidi portaalides küsitud hinnast. Iga sõidukit vaadeldakse eraldi ja leitakse vastav turuhind. Kokkulepe kliendiga saavutatakse läbirääkimiste käigus. “Enamik juhtumitest on sellised, et tehakse remondikalkulatsioon, ja kui see ületab turuhinda või on selle lähedal, siis sõiduk läheb mahakandmisele,” sõnas Meius.

Enamasti lähevad mahakandmisele vanemad sõidukid

Kallimate luksusautode puhul on mahakandmine pigem harv juhus, kuna enamasti on rahaliselt mõistlik ikkagi sõidukile tekkinud kahjud ära parandada. Pigem lähevad mahakandmisele vanemad sõidukid, mille turuväärtus on väike, kuid remonttööde hinnad on kõikidele sõidukitele samad ja seega võib piisata isegi väikestest kriimudest või paarist mõlgist, et remont ületaks sõiduki turuhinda.

“Kõige markantsem näide, mis praegu meenub, oli üks Seat Altea, millel tegelikult suurt välist vigastust ei olnudki, aga tagant otsa sõites olid pagasiruumis makrofleksi balloonid,” rääkis Meius. “Need balloonid läksid puruks ja sõiduki sisemiste polstrite maksumus oli niivõrd kõrge, et auto läks mahakandmisele. Sisuliselt oleks autoga võinud sõita edukalt edasi, aga makrofleksi polnud võimalik sealt ilusti ära puhastada.”

“Mida vanem on auto, seda väiksem võib olla avarii käigus tekkinud löögiulatus, et see mahakandmisele läheks,” sõnas ta. “Kõik on rahas kinni tegelikult. Tehnoloogiliselt saab ju teha kõike, saab remontida, vahetada, ehitada, aga raha on see, mis piiri ette seab,” selgitas Meius.

Meiuse sõnul võibki vanemate autode puhul tähendada juba värvikriim uksel, et sõidukit pole mõtet enam remontima hakata. “Odavate autode puhul võibki avarii ulatuseks olla ainult värvikraaped, aga kui see auto maksab näiteks 500 eurot ja ukse värvimine on 250, 300 eurot, siis see mahakandmise piir tuleb ette väga kiiresti – värvid ühe tiiva ja ukse ja auto maksumus on juba ületatud.”

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.