Omanik, vastutav kasutaja ja kasutaja – kes vastutab juhtunud õnnetuse eest?

Enamik uuemaid sõidukeid on ostetud liisinguga, mis tähendab, et sõidukit igapäevaselt kasutav inimene on tegelikult vastutav kasutaja, mitte omanik.

Lisaks vastutavale kasutajale on võimalik autole määrata ka mitu tavalist kasutajat, näiteks teisi pereliikmeid või tööauto puhul teisi töötajaid. Kuid kes vastutab õnnetuse korral?

Omanik, vastutav kasutaja ja kasutaja – miks ja milleks neid vaja on?

Vastutava kasutaja mõiste tuleb mängu enamasti siis, kui tegu on ettevõtte või liisingufirma sõidukiga, kuna auto omaniku roll on juba võetud. Vastutav kasutaja on sel puhul isik, kes peamiselt sõidukit juhib ja kes on ka sõiduki registreerimistunnusel sedasi määratletud.

Ifi liikluskindlustuse tootejuhi Reet Veilbergi sõnul on omaniku kohustused, sealhulgas ka kindlustuskohustus, kantud edasi just vastutavale kasutajale, kes peab hoolitsema selle eest, et kindlustus sõlmitud oleks. Vastutava kasutaja järgi arvutatakse kindlustusmakse ja samuti lähevad kahjud vastutava kasutaja arvele.

Tavalisi kasutajaid võib erinevalt vastutavast kasutajast olla sõidukil mitu, näiteks teised ettevõtte töötajad või eraisiku sõiduki puhul pereliikmed või tuttavad, kes sõidukit vahetevahel juhivad.

Sõiduki kasutajana määratud isikutel ei pea Eestis liigeldes registreerimistunnistust kaasas olema. Sõiduki peatanud politseinikud saavad liiklusregistrist kiiresti kontrollida, et tegu on sõidukit kasutama määratud isikuga, mitte suvalise inimesega – vastasel korral tuleks juba kaasas kanda auto omaniku või vastutava kasutaja volitust ja registreerimistunnust.

Kes vastutab avarii korral?

Liiklusseaduse järgi vastutab omanik või siis vastutav kasutaja ja selle eest, keda nad lubavad autorooli, see on eelkõige vajalik parkimis- või kiirustrahvide vaidlustamiseks. Vastutamise kohta leiad veelgi rohkem informatsiooni siit.

Kui avarii põhjustas näiteks joobes juht, siis saab juht selle eest trahvi ja kindlustus nõuab kahjud just temalt hiljem välja. Küll aga tähendab avarii vastutava kasutaja või omaniku jaoks, et kõrgemaks läheb just tema kindlustusmakse ja väheneb soodustus kahjudeta aastate eest.

Veilbergi sõnul võib avarii põhjustamine mõjutada ka sõidukit juhtinud inimese kindlustuse ajalugu, kuid see võib kindlustusseltsiti erineda. Seega peab hoolega kaaluma, keda autorooli lubada. Teisalt on ka autojuhil kohustused. “Kui inimene istub rooli, peab ta veenduma, et sõiduk on sõidukorras ja et kindlustus on olemas,” sõnas Veilberg.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.