6 levinud moodust, millega kasutatud auto müümisel üritatakse alt tõmmata

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Probleemivaba kasutatud auto – sõnaühend, mis iseenesest kätkeb endas vastuolu. Kõik, mis liigub, see kulub ning paljude detailide kulumist ning katkiminekut ei ole võimalik kontrollida või ennustada. Kui see põhitõde on selge, siis jätkame.

Kasutatud auto ostmine on nagunii üks paras lotomäng ja seiklus. Kõige kindlam on võtta korraliku Eesti ajalooga sõiduk ning loota, et vähemalt esindus pole mingi kahtlase afääriga kaasa läinud. Selle loo fookuseks ongi justnimelt pahatahtlikkus ning teadlik petmine.

Risk on igaljuhul suur

Kui sellist sõidukit, mis teile sobib, läbipaistva ajalooga pole, tuleb autojumalatele kolm tilka täissünteetilist õli ohverdada ja loota, et valitud auto on enamvähem sellises olukorras, nagu müüja lubab.

Toome välja mõned kõige levinumad asjad, millega üritatakse heauskset ostjat kas meelitada või siis lausa ära petta. Etteruttavalt võib öelda, et enamike asjade puhul on väga raske valskust kindlaks teha, aga riske saab väga hästi maandada.

Läbisõidunäidiku kerimine

Seda, et autode läbisõitu saab väiksemaks muuta, teab vist iga vähegi eluga kursis olev inimene, isegi kui ta pole kunagi autot ostnud. Välismaalt toodud autode puhul on see tihti juba seal ära tehtud, aga keeruline pole seda ka koduvabariigis teha.

Täiesti reaalne on, et mõni luksuslikum sedaan on välismaal läbinud kas linnadevahelise sõidu või lausa taksona kõvasti üle poole miljoni kilomeetri. Meile tuleb aga 10 aasta vanusena müüki napilt paarisajatuhande kilomeetrise läbisõiduga.

Foto: Aivar Aotäht, Sakala/Scanpix Baltics

Minimeerige riske, ostes firmadest, kelle prestiiž nõuab müüdavate sõidukite põhjalikku kontrolli. Neil on sageli ka koostöö päritolumaa margiesindustega, kust nad saavad auto ajaloo teada.

Jutt pastorist, kes selle autoga vaid pühapäeval kirikusse sõitis, pädeb ainult juhul, kui te ise kohale lähete, pastorihärraga kirikuaias käed lööte ning lasete tal käsi piiblil vanduda, et läbisõit on õige.

Petlik remont

Kui müüja või endine omanik esitab kuulutuses pika nimekirja, mis just hiljuti tehtud on, siis paluge tal esitada ka seda kinnitavad arved.

Veermikupukside, käigukastiõli või mõne auto siseorganites asuva detaili uueväärsust on visuaalselt võimatu kontrollida. Samuti näete siis ära, kas varuosad on kvaliteetsed või võetud kõige odavam kraam vaid müügi edendamiseks.

Auto värvikihi paksuse mõõtmine näitab, kas mõni detail on hiljem värvitud ning kui kvaliteetselt. Foto: Liis Treimann, Postimees / Scanpix Baltics

Auto on tegelikult maha kantud

Eestis on seda küll aina raskem teha, aga aegajalt tuleb ette, et kindlustuse poolt avarii või mõne muu õnnetuse tagajärjel kasutuskõlbmatuks tunnistatud auto on üles kõpitsetud ja müüki pandud. Küll loodussõbraliku käitumisena tundub tegu võib halvimal juhul seada ohtu auto uue omaniku.

Kere võib olla deformeerunud, turvapadjad ei tööta või peagi hakkab tõrkuma elektroonika, sest auto oli näiteks üleujutuse ajal paar päeva veel all. Eriti tuleb seda silmas pidada Ameerikast toodavate autode puhul. Õnneks saab ka seda kontrollida näiteks siin lehel. Sarnast teenust pakub ka Eestis AutoDNA.

Hooldusraamat ei garanteeri midagi

Sageli on suureks müügiargumendiks hooldusraamatu olemasolu. Tõepoolest, see võib olla täiesti korrektne ning kajastada korraliste hoolduste ning läbisõidu infot.

Samas on tegemist käsitsi täidetud dokumentidega, mille võltsimine ja väärkasutamine on väga lihtne.

Kui garantii on läbi ja kohustuslik esinduses hooldamine ei ole enam vajalik, siis hakatakse külastama soodsamaid kohti ja tihti unustatakse hooldusraamatut täita. Ebaausatel autoärikatel on siis lihtne kerida mõnisada tuhat kilomeetrit maha ja teha vastavad hooldusemärkmed tagantjärgi ka raamatusse.

Hooldusraamat. Foto: Arvo Meeks, Valgamaalane / Scanpix Baltics

Kontrollige kindlasti ka seda, kas raamatus olev VIN-kood kattub müüdava auto omaga ja ega ei ole jälgi selle koodi muutmisest raamatus. Samuti vaadake, kas lehekülgede arv klapib ning vahelt ei ole mõni kadunud.

Väga suur hinnasoodustus

See ei ole niivõrd pahatahtlik, kui psühholoogiline nõks. Auto “pärishinnaks” pannakse hästi suur number ja soodushinnaks tunduvalt madalam. Kui te just ei ole mõnda autot pikalt jälginud ja tõesti on poole perioodi peal tekkinud soodustus, siis võite kindel olla, et juba kuulutust esmakordselt üles pannes, on seal soodushind olemas.

Väline hiilgus

Viimaseks meenutame vanasõna “kõik ei ole kuld, mis hiilgab”. Ei ole midagi halba selles, kui müügiks olev auto on puhas ja läikiv, see on loogiline.

Küll aga tuleks vaimustus alla suruda ja uurida, ega mingeid kahjustusi ja vigu pole püütud varjata. Väga hea välimusega auto tekitab automaatselt mulje, et küllap on tehniliselt ka kõik hästi ja läbisõit õige. Tegelikult ei tarvitse need asjad üldse seotud olla.

Seega keskenduge olulisele tehnikale ning vaadake ka, ega mingeid esteetilisi vigu pole püütud markeri või autokosmeetikaga ära peita.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.