Inbanki blogi

Kõik, mida pead teadma haagissuvila ja matkautoga sõitmisest ja selle ostmisest

Foto: Shutterstock

See aasta tuleb ilmselgelt siseturismi ja autoreiside suvi. Paljud plaanivad teha lõpuks teoks pikalt mõttes olnud idee ja rentida või osta omale matkaauto või haagissuvila, sest lennukid ei lenda ja riigid on kinni.

Samas on mitmed väga olulised asjad, mida peab teadma, et puhkus mööduks ilma probleemideta.

Matkaauto või haagissuvila?

Esimene neist on küll mugavam, lihtsam sõita ning ruumikam, aga ka väga palju kallim, eriti endale päriseks soetamiseks.

Haagissuvilaga on küll natuke ebamugavam liigelda, aga nii rent kui ostmine on soodsam ja vajadusel võib oma unistuste maja jaoks soetatud mereäärsele krundile selle ära parkida ning käia päikeseloojanguid tsiviliseeritud inimese kombel nautimas ja ei pea telgis elama.

Kas kasutad ainult suvel või ka külmemal ajal?

Esimesel juhul sobib ka Euroopa lääne- ja lõunaosast toodud reisivahend. Kui tahad ka külmal novembrikuul kalavetele sõita, siis on kindlasti vaja põhjamaise kliima jaoks soojustatud elamuga, kus on ka vastavad küttesüsteemid ja muu vajalik.

Hallitus ja niiskus

Kui soetate kasutatud haagise, mis on võibolla seisnud mitu aastat platsil ja seda ei ole korrapäraselt hooldatud ja köetud, siis on tõenäoline, et mööblis on niiskus ja hallitus. Sellest saab ilmselt ka lõhna ja pealevaatamise järgi aru.

Keerulisem on varjatud kohad. Tihti on suvilate ehitamisel kasutatud ka puitu ning kui karkassi vahele on mõne väikse avarii või vanuse tõttu sattunud vesi, siis võib kogu konstruktsioon peagi kiiva vajuda. Aitab väga põhjalik visuaalne kontroll ja muidugi soetamine usaldusväärsest kohast.

Samuti katsuge kõiki linke ja avage panipaiku. Vanematel haagistel võivad olla plastikdetailid väga kergesti purunevad, sest pikk seismine, erinevad ilmastikutingimused ja sellega kaasnev muudab plastiku rabedaks.

Elekter ja küte

Valdavalt töötavad haagised gaasiküttel ja ilma selleta neid naljalt ka ei leia. Loomulikult on vajalik kontrollida, kas kõik toimib ja gaas kuskilt ei leki.

Elektri puhul on oluline, et kõik lisaseadmed töötaksid 12V süsteemis ehk mille töö ei sõltu ilmtingimata sellest, kas suvila on võimalik kaabli külge panna, vaid toimib ka auto voolu pealt. Osadel haagistel on võimalik ka see, et sõidu ajal laeb auto haagise akut. Tegemist on päris kasuliku funktsiooniga, mis võimalusel võiks olemas olla.

Kui haagis hakkab sõites vänderdama?

Haagissuvilaga sõitmise puhul on kaks riski, milleks üks on õõtsumine ja teine vänderdamine.

Esimene tähendab, et haagise raskuskese ei ole tasakaalus ning see hakkab üles-alla õõtsuma, mõjutades nii ka auto juhitavust. Selle vältimiseks tutvuge kindlasti haagise juhendiga asjade paigutamise osas ning ärge vedage haagises raskeid asju, mis kaalukeset rikuvad.

Vänderdamise ohtlikkus seisneb selles, et kui mingil põhjusel (näiteks mööduva rekka tuulevool) hakkab suvila vasakule paremale vingerdama, siis lõpuks võib amplituud nii suureks minna, et paigast rebitakse ka auto tagaosa. Enamik tänapäevaseid haagiseid on juba varustatud seda vältida aitavate seadmetega.

Kui vänderdamine tekib, siis on oluline mitte hakata rooliga seda korrigeerima või järsult pidurdama vaid püüda hoida auto otse ja pidurdada mootoriga. Väga oluline on esmakordselt kasutades minna väiksele harjutussõidule. Kogemus on väga teistsugune, kui tavalise käruga!

Kas B-kategooria load on piisav?

Matkaautod on enamjaolt täismassiga alla 3500 kg ning võimaldavad sõita julgelt ka B-kategooria loaga. Haagissuvilate puhul on asi natuke keerulisem. Nimelt ei tohi B-kategooria juhiloa puhul sõiduki või autorongi täismass olla suurem kui 3500 kg.

Väiksemate autode puhul ilmselt probleemi ei teki, sest nende külge ei ole mõistlik nagunii väga suurt haagissuvilat kinnitada. Autole tekib liigne koormus ja kütusekulu muutub ebamõistlikuks.

Linnamaastur koos suurema haagisega

Kui aga jutt on juba keskmist või suuremat mõõtu linnamaasturist, siis võib mainitud olukord küll tekkida. 

Keskmist mõõtu haagissuvilad on vähemalt 1000 kg täismassiga, pigem paarsada kilo ülegi. Näiteks 5 aasta vana BMW X5, mille täismass on 2960 kg, on B-kategooria lubadega maksimaalselt lubatud vedada vaid 540 kg haagist ehk haagissuvila vedu jääb ära.

Uue Toyota RAV4 hübriidi täismass on 2225 kg ja see tähendab, et haagissuvila võib olla maksimaalselt 1280 kg täismassiga.

Siin on ka kalkulaator, mis aitab arvutusi teha.

Appi tuleb B96, aga mitte see suvi

Sellisteks puhkudeks ongi võimalik omale saada maanteeametist erikategooria B96, mis lubab sõita autorongiga, mille täismass on kuni 4250 kg. Eelmainitud BMW X5 puhul lubab see suvila massiks 1290 kg.

Selleks tuleb tasuda 52 eurot riigilõivu ning minna maanteeametisse eksamile. Tõestate ära, et oskate ka natuke suurema haagisega sõita ja kategooria ongi käes. Koolitust läbima ei pea, teooriat ka mitte.

Samas tuleb eksamile pääsemiseks end maanteeametis järjekorda panna ja arvestades, et niigi pikad järjekorrad muutusid eriolukorra ajal veelgi pikemaks, siis see suvi eksami läbimine ilmselt ei õnnestu.

Ainult Euroopa Liit

Oluline: B96 kehtib ainult Euroopa Liidus ja näiteks Venemaale minemiseks peate 3500 kilost raskema täismassi puhul ikkagi tegema BE kategooria, mis tähendab juba eraldi koolituse läbimist ja suuremaid kulusid.

Kuidas osta?

Kui säästudest jääb puudu või ei taha kohe kõike välja käia, siis ostmiseks on võimalik kasutada kallimate matkaautode (15 000 – 25 000 eurot) puhul Auto24liisingut. Alla 15 000 eurot maksvate suvesõidukite korral Auto24laenu.

Kummagi variandi puhul ei ole kohustuslikku sissemakset ega kaskokohustust. Samuti ei mängi rolli sõiduki vanus. Haagissuvila puhul on oluline, et see oleks kantud maanteeameti registrisse.

Auto24 laen  ja Auto24liising on finantskohustused. Enne laenu taotlemist ja laenulepingu sõlmimist hinnake oma varalist olukorda ja laenuvajadust, et veenduda, et olete võimeline laenu õigeaegselt tagasi maksma. Maksete õigeaegselt tasumata jätmise korral võib kaasneda kohustus tasuda viivist ja hüvitada võla sissenõudmiskulud. Laenulepingu nõuetekohane täitmata jätmine võib raskendada tulevikus laenude saamist nii Inbankist kui ka teistest finantsasutustest. Palun tutvuge enne laenamist krediidi kulukuse määraga ning sellega kui palju laenu võtmine Teile maksma läheb. Enne otsustamist tutvuge ka Finantsinspektsiooni tarbijaveebiga www.minuraha.ee, auto24 laenu  ja auto24liisingu lepingu tingimustega, lepingueelse teabega ning vajadusel konsulteerige asjatundjatega.

Üleskutse

Aita meil Autotundi teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan saadet Kuulan Autotundi

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.