Mis on kõige olulisemad asjad kasutatud auto ostmisel?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Autot ostes, eriti kasutatuna ja natuke vanemat, on vaja teha rohkelt kompromisse. Ühtepidi seab piirid ette hind, teisalt saadavus.

Näiteks valid välja oma lemmikmudeli ja -värvi, aga siis pole jälle sobivat käigukasti saadaval. Või on kõik perfektne, aga kuulutuses puudub igasugune info auto mineviku või hoolduste kohta.

Kuskilt tuleb siiski alustada, sestap tegime loetelu asjadest, mis on olulisemad, mida kindlasti peaks tegema, teadma või autol olemas olema.

See on tehete järjekord kuulutusi sirvides, et jõuda lõpuks mingi kompromissini. Auto varustusse pole mõtet süveneda, kui ajalugu on kahtlane.

Ajalugu

Tavalise autoostja jaoks on see kõige olulisem asi. Tihti võib olla suure läbisõiduga aga väga hästi hoitud auto parem variant kui hämara ajalooga ning kahtlaselt vähe sõitnud liikur.

Kõige lihtsam on muidugi uuena Eestist ostetud või juba mitu aastat siin sõitnud autodega, mille üldist ajalugu kontrolli registreerimisnumbri järgi SIIT.

Uute puhul saab ka kindel olla, et hooldustööd, vähemalt garantiiajal, on tehtud esinduses ning läbisõidu väiksemaks kerimine on tänu avalikule andmebaasile keeruline.

Samas ei tasu kohe välistada mujalt toodud autode ostmist. Näiteks kui eelmine omanik on olnud eriti hoolas ja hoidnud alles tehtud tööde arved või müüjaks on professionaalne ettevõte, kes pakub ka garantiivõimalust.

Kindlasti käige enne ostuotsust ka tehnilises kontrollis, et auto tegelik seisukord kindlaks teha. See mõnikümmend eurot võib kasuks tulla nii tingimisel kui ka täieliku ämbrisse astumise vältimisel.

Turvavarustus

Esimene koht, kus võib tekkida mõistuse ja tunnete vahelised lahkhelid. Tahaks seda natuke vanemat, aga ägeda mootori või eriti võimsa helisüsteemiga sportautot, kuid sama hinna eest saab tunduvalt uuema aga igavama? Loomulikult ei saa olla alati lõputult mõistlik, aga arvestama peab faktiga, et mida uuem auto, seda turvalisem. Lõpliku valiku teeb ostja muidugi ise.

Üheks õnnetuks aga eelneva jutu heaks näiteks võib tuua selle, alates 2005. aastast muutmatult tootmises olnud auto, mis sai hiljuti tänapäevastes turvatestides 0 punkti.

Samuti polnud see väga ammu, kui kaasistuja turvapadi oli lisavarustus. Tänapäevastes autodes on sõitjad patjadega ümbritsetud ning insenerid töötavad välja aina turvalisemaid materjale ning lahendusi.

Samuti on natukenegi uuematest autodes juba olemas kõik eluliselt vajalikud juhiabid – ABS pidurid, veojõu- ja stabiilsuskontroll. Just see viimane on asi, mis keerulistes oludes võib päästa väljasõidust või kokkupõrkest, püüdes auto juhitavust kontrolli all hoida.

Automark

Kui kahte eelmist punkti arvesse võtta, siis automarki saab juba vabamalt valida ning miks mitte ka oma lemmikut eelistada.

Aga see jutt, et osad margid lagunevad kohe ära ja teised on igavesed? Keeruline lugu. Mingi tõepõhi on igal lool all. Tavaline auto, mida toodetakse miljoneid ning mis ei pretendeerigi erilisusele või imelistele sõiduomadustele, on konstruktsiooniliselt lihtsam ja tänu sellele ka vähem muret tekitav.

Probleem tekib pigem sellest, et luksusautod kaotavad oma hinnas väga kiiresti ning uuena üle 100 000 euro maksnud autosid saab peagi juba 10 korda odavamalt. Remont ja hooldus maksab aga ikka sama palju, sõlmed on keerulisemad ja varuosad on kulukamad. See suurendab tõenäosust, et suure entusiasmiga soetatud auto ülalpidamiseks puudub raha.

Probleemid on seotud eelmiste omanikega

Toome näite. Pidurid ja veermikudetailid kuluvad igal autol. Kui nüüd minna lihtsa rahvaautoga ja lasta veermikus kõik sõlmed üle käia, vahetada piduriklotsid ja -kettad, siis hinnapakkumine on ilmselgelt kordades väiksem kui kallil luksussedaanil. Tavalisel autol tehakse kõik korda ning see sõidab muretult ka näiteks järgmised 100 000 kilomeetrit.

Odavalt ostetud luksusauto omanik aga hakkab otsima odavaid ja ebakvaliteetseid varuosi, teeb töid minimaalselt ning probleeme aina kuhjub ning siis tekibki tunne, et hirmus probleemne auto.

Kokkuvõtteks – kui teie jaoks on auto midagi rohkemat, kui tarbeese, siis muidugi valige oma lemmikmark. Lihtsalt lugege internetist võimalikult palju teste ja konkreetse auto vastupidavusest, siis teate, milleks valmis olla.

Varustus

Varustuse puhul pange enda jaoks kirja, mis on need asjad, millest kindlasti ei ole nõus loobuma. Autot ostetakse enamjaolt aastateks ja kui näiteks püsikiiruse hoidja on teile väga oluline, siis ärge ostke autot ilma selleta. Vihkate end kõik need järgmised aastad.

Tehke ka kindlaks, mis asju on võimalik paigaldada peale ostmist. Paljudel autodel on näiteks seesama kiirusehoidja võimalik ka paigaldada lasta. Sama on ka erinevate parkimisandurite- ning kaameratega. Manuaalkasti vahetus automaadi vastu seevastu on kas võimatu või täiesti ebamõistlikult kulukas.

Varustuse puhul tuleb silmas pidada ka seda, et mida rohkem asju, seda suurem tõenäosus on, et mõni neist üles ütleb. Samas – hiljem autot müües tahetakse pigem võimalikult hea varustusega sõidukit ja siis on teil eelis. Raske otsus …

Hind

Kui kõiki eelmisi punkte arvesse olete võtnud, siis on aeg hinda vaadata. Kindlasti on teil enda jaoks välja mõeldud maksimaalne summa, mille olete valmis kulutuma? Ükskõik, kas on teil raha sukasäärde kogutud või kasutate lisarahastust, nüüd võtke sealt vähemalt 10% maha ja pange see “remondifondi”. Iga kasutatud auto tahab kas kohe või lähiajal mingit tähelepanu. Kui te viimasedki säästud panite soetusse, siis on rõõm ostust üürike ja teie suhtesse võivad tekkida mõrad.

Kindlasti ka tingige, ükskõik, kas ostate uut või kasutatud sõidukit. Ükski müüja ei eeldagi, et ta saab täpselt selle summa, mis küsib. Ja need kes eeldavad, on selle tavaliselt väga selgelt (ja kurjalt) ka kuulutusse kirja pannud.

Tingimine on kõrge kunst ja seda siin õpetada ei ole võimalik. Kui käisite ostueelses kontrollis ja seal tuli mitmeid ootamatuid vigu välja, siis on teil head kaardid.

Samas ei ole normaalne kasutatud autot ostes ka lõputult vigadele viidata, sest siis soovitab müüja teil minna salongi täiesti uut autot ostma. Kogemus näitab ka, et liiga jultunud pakkumisele müüja ilmselt ei viitsi reageeridagi.

Aga unistused?

Kõik eelnev oli juhend selle kohta, kuidas ostmise protseduuri võtta mõistuse ja ülima praktilisusega. Auto on aga keeruline asi. Ühtepidi asendamatu abivahend ja tööloom, teisest küljest emotsionaalne ja isiklik ese, natuke nagu kodu.

Kompromiss mõistuse ja tunnete vahel on olemas, see nõuab lihtsalt kauem valimist ja rohkem eeltööd. Võib olla peate sobiva auto kuulutust mitu kuud ootama või hoopis välismaalt otsima. Kui vähegi võimalik, siis tehke seda – elu on liiga lühike, et sõita ebameeldiva autoga!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.