Osta targalt: 6 olulist juhist, kuidas käituda kasutatud auto ostmisel

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Mihkel Maripuu, Postimees / Scanpix Baltics

Kasutatud autot ostes ei seisa sa silmitsi üksnes kõnealuse auto tüüpvigade ja levinumate murekohtadega, vaid ka muredega, mis võivad tuleneda eelmistest kasutajatest. Siin on väike käitumisjuhend, millest lähtuda. Seekord on juhend mitte niivõrd tehnilistele asjadele keskenduv kui tegevuspõhine – asjad mida arvestada ja kuidas käituda.

Ära ala- ega ülehinda pilte

Enne automüüjale helistamist ning auto reaalset vaatamist pööra tähelepanu kuulutusele. Kuulutustest on tihtilugu lihtne välja lugeda müüdava auto kõige nõrgemad küljed, seda eelkõike kuulutusele lisatud piltide näol.

Kindlasti pea meeles, et pildid võivad auto muuta kordades ilusamaks kui reaalsuses ning ka vastupidi, ent kui piltidel pole kujutatud näiteks ühte auto külge või varjatakse koopaservi, võid kahtlustada, et kerele tuleb koha peal asjalikum pilk peale heita.

Mõnikord aga on auto välisilmest ohtralt pilte ning varjatakse hoopis interjööri. Isegi kui pildid tunduvad perfektsed, ära unusta, et neid saab töödelda ja reaalne auto seisukord ei pruugi olla ligilähedanegi.

Esmakohtumiseks vali valgustatud koht

Välisel vaatlusel on lihtne tuvastada auto kerevigastusi, klaaside, tulede ning rehvide seisukorda. Kui võimalik, teosta visuaalne auto vaatlus hästi valgustatud kohas, ideaalis päevavalguse käes.

Abiks on ka see, kui vaatlust ei kiirusta tagant ebameeldiv vihm/lumesadu. Nii on sul aega, et jälgida, kas auto kerel esineb mõlke või kriimustusi, kas tuleklaasid on terved ning kas tuled toimivad. Kindlasti pööra tähelepanu ka armatuurlauas põlevatele märgulampidele.

Proovisõitu peab olema võimalik teha

Tihtilugu poevad automüüjad vabanduse taha, et autol ei ole kindlustust ning seetõttu ei saa proovisõitu läbi viia. Ära usu neid või lase kas või päevane kindlustus teha. Kui ta pole nõus, siis ilmselt on midagi varjata või ta tegelikult ei tahagi autot müüa.

Kui sa pole eriti paljude erinevate autodega sõitnud, on sul raske lühikese proovisõidu jooksul võimalikke ohumärke tähele panna. Sellisel juhul võta kaasa mõni autoteadlikum inimene. Samuti ei tohi kindlasti leppida müüja lausega “eks siin parklas võid ju tiiru teha”. Kui maanteele ja linna liiklema minna ei lubata, siis pööra ots ringi ja lahku sirge seljaga.

Võrdle müügiinfot reaalsusega

Võrdle auto läbisõitu selle tehnilise seisundiga. Ribadeks kulunud istmed ning roolinahk ei ole väikese läbisõiduga autode puhul kuigi normaalne nähtus. Auto tegeliku vanuse hindamiseks pööra tähelepanu gaasi- ja piduripedaali kulumisele, käigukangile ning kõiksugu nuppudele, mis on juhirollis ohtralt kasutuses.

Eesti liiklusregistri ajalooga autode läbisõitu on lihtne jälgida samuti maanteeameti e-teeninduses. Kui ühte autot on viimase paari aasta jooksul väga palju edasi müüdud, siis võiks müüjal olla sellele mingi selgitus.

Kui auto ajalugu Eestis on lühike, siis tasub küsida margiesindusest, kas nemad näevad välismaist infot. Samuti on erinevad ettevõtted, kes suudavad autode ajaloo ka välismaal välja otsida.

Kindlasti tasub võrrelda teisi turul olevaid samu mudeleid, nende läbisõidunumbreid ning seisukorda.

Esita müüjale väljakutseid

Küsi hästi palju küsimusi, nii lihtsaid kui keerulisi. Uuri hoolduste, tehtud suuremate remonttööde, auto mineviku ja üldise tausta kohta. Kõikidele küsimustele muuseas ei peagi vastust olema, eriti kui on vanem auto ja tõenäoliselt tegu mitmenda omanikuga.

Ristküsitluse käigus saad aga lisaks kasulikule infole aru müüja suhtumisest autosse ja/või oma töösse. Isegi kui see pole tema enda oma ja tegu on näiteks kasutatud autode müügiplatsiga, siis on müüja kohus oma kaubaga kursis olla. Kui tal ja ettevõttel on müüdavast kaubast ükskkõik, siis peaks ka sinul olema.

Lase spetsialistid peale

Proovisõidu jooksul ei pruugi paljud hädad endast märku anda. Kõige kindlam oleks lasta teostada ostueelne auto kontroll margiesinduses või kasvõi mõnes ülevaatuspunktis. Tehnoülevaatusel kontrollitakse küll veermikku, tulesid ning heitgaase, kuid suuremad vead võivad tehnoülevaatajale jääda märkamatuks.

Margiesinduses kontrolli teostamine on mõnevõrra kallim, kuid kui ostetava auto puhul on tegu suurema väljaminekuga, tasub seda kindlasti kaaluda.

Jällegi, kui müüja surub peale enda valitud töökoda või tõmbab ülevaatuse soovi peale nina vingu, siis on põhjust muretsemiseks.

Kasutatud auto ost peab tulevaste murede minimeerimiseks olema põhjalik ja läbimõeldud protsess ning tõre ja ebamugav müüja on esimene märk, et võib olla olete viga tegemas. Ennetage seda eeltoodud soovituste põhjal ja loodetavasti leiate parima variandi!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.