Porsche on ilma mingi kahtluseta täisvereline sportauto, konkurendiks nii Ferrari kui Lamborghini. Korraks tekkis fännide seas nukker hämmeldus, kui müügile tulid Porsche linnamaasturid ja sedaanid. Tänaseks on selge, et firma nägi lihtsalt palju paremini ette, mida turg tahab.
Selge on praeguseks ka see, et mudeligamma lai haare ei vähenda sportautode väärtust grammivõrdki. Aru on saanud sellest ka teised. Kohe-kohe jõuavad Eesti teedele esimesed Lamborghini Urused, kinniste kardinate taga valmistub “maastikule” minema ka Ferrari.
Igapäeva sportauto
Ometigi on Porschel maisem imidž. Tõsi, tegemist on odavama autoga ja ilmselt ka ülalpidamiskulud on täiesti teisest klassist, kui itaalia eksootidel. Hetkel on näiteks Eestis müügis 171 kasutatud Porschet. Kui jätta välja Panamerad ja Cayenne’id, siis sportautosid on 54.
See kõik ongi põhjuseks, miks Porsche võiks olla esimene samm sportautode maailma ning ilmtingimata ei tähenda see edukat start-up’i müüki või vanavanemate pärandatud maja müümist vanalinnas.
Soodsam, aga mitte odav
Legendaarseid ja/või kiireid igapäeva hobiautosid on Porsche valikus mitmeid ja valisime välja nendest 3, mille ostmist võiks kaaluda. Selle valiku juures oleme me sunnitud aeg-ajalt väljuma Eesti müügiportaalide piiridest ja kiikama ka välismaale.
Oluline! Nagu iga hobiauto, kehtib ka Porsche puhul see, et muretut varianti ei ole olemas. Vanad autod kuluvad, varuosad on haruldased ja/või kallid ning remonttööd keerulised.
Igal juhul tuleb väga põhjalikult kammida foorumeid ja lugeda arvamusi, et kõigeks valmis olla. Loe läbi kogu internet, küsi spetsialistidelt nõu ja võta kasvõi mõni neist väikse tasu eest autootsimisel kampa. Sellega tagad endale lõpptulemusena elamuse, mitte katastroofi.
1. Porsche 944
Loo inspiratsioon tekkiski sellest kuulutusest. Nagu korduvalt mainitud, siis sõiduki müümisel ei tohi alahinnata piltide ja lisainfo olulisust. See omanik on vaeva näinud nii ühe kui teisega.
“Üldises mõttes on tegemist suurepärase autoga. 50-50 kaalujaotus, hääl, sõiduasend jms tagavad väga eheda sõiduelamuse ning sõiduk väärib 101% Porsche nime. Oma ea kohta on ta ka küllaltki nobe.”
Sisuliselt on kõik oluline öeldud. Ka see viimane lause kuulutuses on oluline. Oma ea kohta küll, aga kindlasti mitte kiire. Aga arvestades, et auto hind on kõigest 8400 eurot, muutub kõik kohe veelgi paremaks.
944 pidi asendama algselt oma eelkäijat, Porsche 924. Viimase näol oli tegu veel eriti mittesportliku Porschega, mille esimestel mudelitel oli olenevalt riigist 71-93 kilovatised mootorid.
Porsche 944’l oli läbi aastate erinevaid mootoreid vahemikus 120-184 kilovatti, võimsamad on siis juba turbomootoriga. Hinnad Saksamaal algavad samuti 10 000 euro juurest ning ulatuvad väga ideaalsete eksemplaride puhul ka 50 000 euroni ja kõrgemale.
Enamik tänapäevaseid kiireid luukpärasid on tunduvalt võimsamad. Aga nad pole Porsched. Tagaveolist 80ndate sportautot, mida saab ka lahtisena, ei saa tänapäeva konteksti üldse panna.
Porschede puhul kehtib veel eriti see, et õlivahetus on ülimalt oluline. Kui autol on kahtlane ajalugu, siis pigem oota järgmist pakkumist ja otsi edasi või arvesta suuremate väljaminekutega. Turbomootorite puhul lisandub muidugi eluliste asjade kontrollnimekirja turbo tervis.
2. Porsche Boxster (1. põlvkond)
1996. aastal välja tulnud esimese põlvkonna keskmootoriga Boxster loodi kohe rodsterina ehk lahtise autona. Edasi viis seda alguses 2,5-liitrine ja kuuesilindriline mootor, millel võimsust 150 kilovatti ja kiirendus 0-100 km/h oli 6,9 sekundit.
Taaskord auto, millega kiirendusvõistlustel ilmselt esikohti ei saa, aga samas sõidurõõmu mõttes tuntav samm 80ndate odavama otsa Porschedest edasi.
Hilisemate mudeliuuenduste käigus tõsteti mahtu 2,7 liitrini ja võimsus tõusis 168 kilovatini. Lisandus ka 3,2-liitrine versioon võimsusega 191 kilovatti ning kiirendusaeg oli 5,7 sekundit sajani.
Väga suur valik
Eestis on loo kirjutamise hetkel müügil 7 kasutatud 1. põlvkonna Boxsterit hinnavahemikus 9000-15 000 eurot. Mobile.de lehelt leiab 1. põlvkonna Boxstereid aga üle 400.
Eestis asuvatest autodes on näiteks sellel ilusal punasel ette näidata viimase 1,5 aasta hooldustööd aga Eestisse on saabunud kolm aastat tagasi Leedust. Ilmselt tuleks kaasata spetsialist. Sellel, müüja sõnul “näitusepillil”, on Eesti ajalugu kuus aastat.
Esimeste aastate autodel oli loomulikult mitmeid lastehaigusi. Lekkivad tihendid, nõrgad mootoriplokid ja sellega kaasnev. Korralikult versioonil on 20 aasta jooksul ilmselt need tüüpvead ammu remonditud ja oluline on selle üldine heaperemehelik hooldus.
Pole vaja muretseda, kui autol pole ette näidata kõiki tehtud remonttöid alates ostust. Nii vanal sõidukil on olulised viimaste aastate sissekanded. Lisaks tehtud töödele annab see aimu ka omaniku üldisest suhtumisest autosse.
Kuna tegu on kabrioletiga, siis kindlasti kontrolli kõike katusega seonduvat – niiskus salongis või hallitus katusekattel tähendab, et kuskil on leke. Sageli ei tähenda see vaid katuse remonti vaid ka seda, et kuskil on roosteuss oma tööd alustanud.
Esistange taga olevad radiaatorid kipuvad teelt lendava sodi ja muu kraami tõttu korrodeeruma ning nende puhastamine ja/või väljavahetamine on umbes iga kaheksa aasta tagant vajalik.
3. Porsche 928
See tüüne grand tourer oli väliselt oluliselt muutumatuna tootmises lausa 18 aastat (1977-1995).
Ees asetsev V8 mootor oli alguses 4,5-liitrine ja tootis 176 kilovatti. Kuigi auto oli raskem, tegid väga hea 50/50 kaalujaotus ja rohkem jõudu sellest 911ga võrreldava Porsche.
928 kohta saab öelda küll sportauto, aga ka igapäevaseks sõitmiseks võib seda pidada väga mugavaks ja mõnusaks kruiiseriks, isegi lapsed mahuvad tagaistmele.
Pika tootmistsükli lõpuks oli 928’st väga palju erinevaid versioone ja erimudeleid. Mootor oli suurenenud 5,4 liitrini ja võimsus 257 kilovatini.
Kuni 15 000 euro hinnaklassis on peamiselt 1980ndate alguse 928 tava ja S versioonid. Viimastel võimsust juba 228 kilovatti. Hilisemate aastate GTS’id 257 kilovatiga on aga juba sellised 40 000 eurost algavad autod.
18 aastat tootmises olnud auto puhul võib kuluda või katki minna muidugi ükskõik mis. Oluline sellise auto seotamisel on leida see õige meister, kes oskab vajadusel remontida ja nõu anda. Päris hea ja põhjalik ülevaade 928 pidamisest ja soetamisest on siin.
Lisaks nendele kuludele tuleb kindlasti arvesse võtta janust V8 mootorit, mida ei saa ka parimatel päevadel säästlikuks nimetada. Kulub ka õli.
Unistada võib ju ikka
Need kolm olid esimesed, mida enam-vähem normaalses hinnaklassis kaaluda võiks. Tegelikult on ka legendaarne 911 (peamiselt selle vastuoluliste esituledega 996 põlvkond) veel täiesti maises hinnaklassis.
Eestis müüakse päris mitut, mille hinnad on 20 000-30 000 euro vahel. Siiski, võttes arvesse ostuhinda ja tõenäoliselt kohe järgnevaid kulusid, võiks 911 jääda juba järgmiseks sammuks. Tõenäosus, et kui annad sõrme, võtab käe, on Porsche puhul suur.