Jaguari vastuoluline superauto XJ220 oli oma ajast kõvasti ees ja on nüüd muutunud varanduseks

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Wikimedia

Maailma kiireimat seeriatootmises olevat Jaguari ehitati aastatel 1992-1994. Tegemist oli imeilusa supersportautoga XJ220.

Esialgsete plaanide kohaselt pidi autot hakatama tootma nelikveolisena ja 6.2 liitrise V12 mootoriga. Välja kukkus aga teisiti. XJ220 prototüüpi näidati maailmale 1988. aastal. See osutus väga menukaks. Samal näitusel välja pandud Ferrari F40 pidi nägema palju vaeva, et olla XJ220 kõrval üldse märgatud.

Hämmastava prototüübi esitluse tulemusel sai Jaguar 1500 jõukat klienti, kes maksid 50 000 dollarit ettemaksu ja pidid oma haruldased autod kätte saama alates 1992. aastast.

Auto tehasetootmiseks viimistlemise käigus selgus, et auto saaks tugevam, kiirem ja parema juhitavusega, kui ta oleks kergem ja väiksema mootoriga. Paraku jäid insenerid siin alla prestiižsetele ootustele.

Olulisim muudatus puudutas auto mootorit: prototüüpauto 12-silindrilisest mootorist jäi seeriaautole alles ainult kahe turbolaaduriga kuuesilindriline. See põhjustas toonastes maksejõulistes klientides aga pettumust, sest kuus oli kaks korda vähem kui 12.

Sellest hoolimata läks auto 3,5-liitrise V6-turbomootoriga tootmisse. Auto võimsus oli tollase aja kohta pöörased 550 hobujõudu ja auto kiirendas sajakilomeetrise tunnikiiruseni 3,6 sekundiga. Loomulikult oli sellise võimsuse ja kiiruse jaoks vaja vastavad veermikku ja aerodünaamikat. Auto kuju vaadates ei saa selle aerodünaamikas ilmselt kahelda.

Esialgu pidi neid kalleid autosid toodetama 350 tükki. Lõppskooriks jäi aga ainult 281. Uuenduslik turbo V6 peletas prestiižiihalejatest V12 kliendid hoolimata parematele omadustele.

Kõigest hoolimata ehitas Jaguar maailma kiireima seeriatootmises oleva auto, mis võttis Nürburgringil kiireima aja ja mille maksimumkiiruseks mõõdeti 341,2 kilomeetrit tunnis.

Jaguar oli hakkama saanud järjekordse insenertehnilise meistriteosega, mida sel korral ei saatnud kahjuks kommertsedu.

Küll aga on saatnud kommertsedu kõiki neid, kes on otsustanud Jaguar XJ220 omanikuks hakata, sest nende autode rariteetsus, sõidetavus ja ihaldusväärsus on tänapäeval muutnud XJ220ned varandusteks. Hiljuti hoiti näiteks ühte Tokyo büroohoone 37. korrusel. Kunstiteosena.

Jaguar sammub innovatsiooni ja disaini eesrinnas edasi.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.