Jaguarid on sõitmiseks ehk kuidas legendaarne E-Type uskumatult kiiresti Inglismaalt Šveitsi jõudis

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Autor: Wikipedia (DeFacto)

Jaguar E-Type’i avalikkusele tutvustamise lugu on sama legendaarne kui see sportauto ise.

1961. aasta varakevad Šveitsis. Jaguari juhtivtöötaja Bob Berry saabub E-Type’i prototüübiga paarkümmend minutit enne uue mudeli esitlust maailmakuulsale Genfi autonäitusele.

Jumal küll, Berry! Ma arvasin, et sa ei jõuagi,” ohkab automargi rajaja sir William Lyons kergendatult, kui veel kuumava kapotiga iludust kibekiiresti puhtaks nühitakse.

Todasama vasakpoolse rooliga kupeed, numbrimärgiga 9600HP, oli kodumaa pinnal saladuskatte all üksikutele ajakirjanikele laenuks usaldatud, et nad proovisõiduartiklid õigeks ajaks valmis saaksid. Nii jäi tulek Jaguari tehasest Coventryst viimasele hetkele.

Debüüt. Jaguar E-Type on tõeline sensatsioon. Huvi auto vastu on nii suur, et Jaguari inimesed tahetakse elusalt nahka pista. Ühest autost ei piisa.

Sir Lyons saadab sama päeva õhtupoolikul Coventrysse korralduse: teine E-Type peab järgmise päeva hommikul kell 10 vaatamiseks ja proovimiseks kohal olema. Või muidu…

Jaguari katsesõitja ja insener Norman Dewis on parempoolse rooliga kabrioletiga, numbrimärgiga 77RW, ringrajal. Tegemas seda, mida ta kõige paremini oskab – testida. Raja haldaja kutsub ta maha ja ütleb, et tal tuleb aega kaotamata tehasesse naasta.

Mis lahti on?” uurib Dewis.

Ei tea. Mine kähku,” kõlab vastuseks.

Vahepõikena olgu öeldud, et Norman Dewise panust Jaguari autode arengusse on raske ülehinnata. Tolle väikest kasvu mehe näol on tegu autonduse ajaloo ühe suurima testsõitjaga, kes töötas Jaguari heaks aastatel 1952–1985. Selle kuu algul 97. sünnipäeva tähistanud vanahärra käib tänaseni erinevatel sündmustel regulaarselt bensiinilõhna nuusutamas.

Baasis räägitakse Dewisele lugu ära.

Ma ei jõua elu sees õigeks ajaks Genfi!” protesteerib ta esiti, kuid ta keelitatakse siiski teele asuma. Aega on jäänud veidi üle 12 tunni ja väsitav päev on juba selja taga.

Keset Inglismaad West Midlandsi linnkrahvkonnas asuvat Coventryt lahutab Genfi kantoni keskusest umbes 1200 kilomeetrit. Tänapäevase taristu puhul võtab selle autoga läbimine umbes 11,5 tundi. Ilma peatusi arvestamata.

1961. aastal nappis aga kiirteid ja Eurotunnelist polnud veel lõhnagi. Nagu ka näiteks energiajookidest.

Ent Norman Dewis sõitis, sõitis, sõitis… ja nii kogu öö. Kohale jõudis ta kümmekonna minutilise varuga.

Edasine, nagu öeldakse, on ajalugu. Aga mitte unustatud. Eelmisel aastal, Jaguar E-Type’i esmaesitluse 55. aastapäeval, kordas autosaate Top Gear üks saatejuhte Rory Reid seda kangelastegu, kui sõidutas E-Type’i mõttelise järglase Jaguar F-Type SVR-i Coventryst Genfi selle tutvustusele.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.