Külgkorvid, riigistamine, Ford ja kõik muu: kes ja millal on omanud Jaguari marki?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Jaguar Land Rover

Tänapäeval koos Land Roveriga ühise ettevõtte moodustav Jaguar on ka varem selle automargiga ühte paati kuulunud, kuid kaslasliku brändi ajalugu on pikem ning Jaguar Land Roveri loomisele eelnenud teekond kulges erinevat rada mööda.

Meenutuseks: Land Roveri margi omanike ajaloost tegi Autogeenius ülevaate eelmisel nädalal.

Kõik algas külgkorvidest

Kaks Williami-nimelist mootorrattaentusiasti, perenimedega Lyons ja Walmsley, asutasid 1922. aastal firma Swallow Sidecar Company, mis tootis kõigepealt külgkorve, siis autokeresid ja seejärel juba koostöös Standard Motor Companyga terveid autosid.

1934. aastal ostis Lyons äripartneri välja. Tolle protsessi elluviimiseks asutas ta ettevõtte S.S. Cars Limited ja hakkas müüma selle aktsiaid. Jaguari nimi tegi debüüdi aasta hiljem mudelitähisena.

1945. aastal otsustati aktsionäride koosolekul, et Jaguar on marginimena parem kui S.S..
Ehkki sõjajärgne aeg oli raske, suutis hinna ja omaduste suhtele panustanud firma kosuda ning tootis muu hulgas rea edukaid sportautosid: XK120, XK140, XK150 ja E-Type.

Sundkäiguga konglomeraadi rüppe

Kuuekümnendatel libises Jaguar sellegipoolest sarnaselt Land Rovereid tootnud Roveri ja paljude teiste Inglise autofirmadega konglomeraadi British Leyland koosseisu. Nimelt ostis BL-i eelkäija British Motor Company (BMC) ära tööstuse Pressed Steel, mis valmistas väga paljudele, nende hulgas Jaguarile, keresid ja teadis seetõttu tootmissaladusi. Järgnesid sisuliselt sundkäigud.

Ent nagu juba Land Roveri blogi loos sai tõdetud, oli BL algusest peale vale jalaga alustatud segakuhjatisega, kus suurepäraste koostöövõimaluste ärakasutamise asemel töötati üksteisele hoopis vastu.

1975. aastal pidevalt probleemides sipelnud British Leyland osaliselt riigistati. Kaheksakümnendatel, raudleedi Margaret Thatcheri ajal, hakati seda seevastu osade kaupa maha müüma.

Börs, Ford, Tata

Jaguarist alustati. See pandi 1984. aastal Londoni börsile. 1990. aastal omandas selle tervikuna Ford.

2000. aastal sai Fordi omaks ka Land Rover. Esialgu ilma Roveri kaubamärgita, kuid 2006. aastal omandati seegi.

Edasigi läks nii, nagu Land Roveri loost juba lugeda võis. Ford teatas 2007. aastal, et tahab Jaguari koos Land Roveriga maha müüa. 2008. aasta esimesel päeval teatati, et kosilastest valiti välja India suurkorporatsioon Tata.

2013. aastal sai Jaguarist ja Land Roverist ühiste arendus- ja muude osakondadega tootja Jaguar Land Rover (JLR), mida tunneme praegu.

Foto: Jaguar Land Rover

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.