Norman Dewis: Jaguari legend, kelle elu käib ülalpool 100 miili tunnis

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Brian Snelson (Wikipedia)

Selle kuu algul tähistas oma 98. sünnipäeva Jaguari ajaloo üks legendaarsemaid kujusid: aastatel 1952–1985 katsesõitja ja insenerina töötanud Norman Dewis.

Ühest Dewise vägiteost oleme me varem juba kirjutanud. 1961. aastal, kui Genfi autonäitusel toimus maailmakuulsa Jaguar E-Type’i esmaesitlus, sõitis ta ühe sellisega umbes 12 tunniga keset Inglismaad West Midlandsi linnkrahvkonnas asuvast Coventryst ligikaudu 1200 kilomeetri kaugusele Genfi kantoni keskusesse. Tänapäevase taristuga (kuhu kuulub muu hulgas Eurotunnel) võtab selle autoga läbimine umbes 11,5 tundi. Ilma peatusi arvestamata.

Ilma kereta šassii, puust tool ja liivakast

Norman Dewis on sündinud katsesõitja. Olles alustanud 14-aastaselt, pärast oma isa surma, töömehe teed, sai temast kiiresti Armstrong Siddeley autofirmas õpipoiss, kes testis uusi, ilma kereta šassiisid (toona polnud kandevkeredest veel lõhnagi) nii, et istumiseks oli puust tool ja tagasilla kohale oli pandud raskuseks liivakast. Kohe suutis ta teha rohkem õigeid tähelepanekuid kui kogenud testijad.

Dewise hoogsalt alanud karjäärile sõitis sisse teine maailmasõda, mille ajal ta teenis algul laskuri ja hiljem õhuministeeriumi inspektorina, kelle tööks oli jälgida sõjatehnika valmimisprotsesse. Sedakaudu tekkis tal kontakt Lea-Francise autofirmaga, kuhu ta asus pärast sõja lõppu tööle.

Ent Dewise elutöö algas 1952. aasta esimesel päeval, mil temast sai Jaguari esikatsesõitja ja arendusinsener. Võib öelda, et tema juurutaski selles ettevõttes süsteemse testimismetoodika, mis tõestas end aja jooksul täielikult.

“Sellist asja nagu liiga palju testimist ei ole olemas,” on Dewise moto. Öeldavalt on ta läbinud oma elu jooksul rohkem kui 250 000 miili ehk üle 400 000 kilomeetri, sõites kiiremini kui 100 miili ehk ümardatult 160 kilomeetrit tunnis!

Põrandal istudes 277 kilomeetrit tunnis

Lugusid, üks vägevam kui teine, jagub sellel mehel tundideks. Näiteks oli Jaguaris tema tuleku ajal töös ketaspiduri arendamine, nii et sellega tegelemine sai tema üheks esimeseks ülesandeks.

1953. aastal püstitati aerodünaamiliselt modifitseeritud Jaguar XK120-ga kiirusrekord: 172,412 miili ehk 277,583 kilomeetrit tunnis

Muidugi oli toona roolis Norman Dewis. Ta istus võimalikult madala asendi saavutamiseks autos põrandal (!) ning tema pea kohal oli purilennukilt laenatud kuppel, mis kruviti kinni, nii et ta ei pääsenud ilma välise tööriistadega varustatud abita kuumavast masinast välja. Ja Dunlopi rehvid pumbati võimalikult väikese veeretakistuse saavutamiseks samuti viimseni täis. Mnjah, turvalisusse suhtuti tollal hoopis teistmoodi…

Foto: James Bond (Flickr)

Oma põhitöö kõrvalt sõitis Dewis ka võidu. Tehasemeeskonnas startis ta siiski vaid korra, kurikuulsal 1955. aasta Le Mans’i 24 tunni sõidul, kus tema tiimikaaslase, hilisema Vormel 1 maailmameistri Mike Hawthorni osalusel juhtus õnnetus, milles hukkus 83 pealtvaatajat ja võidusõitja Pierre Levegh. Dewis nägi seda kõike teiselt poolt teed boksialalt pealt, sest ootas enda paarimeest Don Beaumanit peatusesse.

1971. aastal juhtus aga selline lugu, et Dewis sõitis maailma ainukese Jaguar XJ13 – esimene keskmootoriga Jaguar, millest pidi saama Le Mans’i sõiduk, aga projekt jäi lõpetamata – täiesti puruks. See polnud siiski tema süü, sest ligi 220 kilomeetrise tunnikiirusega sõites andis parem tagumine ratas järgi ning muutis masina juhitamatuks. Asi lõppes mitmekordse uperpalliga, ent kuigi Dewis sai omajagu põrutada, ei murdnud ta imekombel ühtegi luud ja võis koju minna. Naisele ütles ta napilt, et tal oli “kiire päev” ja tahab varakult magama minna.

Hommikuks oli keha nii kange, et ta pidi ennast püsti sundima, aga ta tegi seda ja… läks tööle. Abikaasa sai hiljem lehest lugedes teada, mis sündinud oli.

Seesama XJ13 ennistati paar aastat hiljem. Tõsi, mitte päris sajaprotsendilise täpsusega.

Foto: Brian Snelson (Wikipedia)

Sajandal sünnipäeval 100 miili tunnis

1985. aastaks oli Jaguar, millega Norman Dewis kunagi liitus, tundmatusena muutunud. Perekonna moodi kollektiivist oli saanud suure kontserni üks osa ning tema kunagised lähimad „võitlejad” eesotsas Jaguari margi looja sir William Lyonsiga ammu lahkunud. Nii oli ka temal aeg pensionile siirduda.

Õnnetuseks tabas tema abikaasat kuus kuud pärast mehe erruminekut insult. Arstid andsid talle elada kaks aastat, kuid mees hoolitses tema eest nii hästi, et ta pidas vastu seitse.

Pärast kalli kaasa kaotamist leidis Norman Dewis uue väljundi. Suurepärase jutuvestmisoskusega mees hakkas käima võimalikult paljudel üritustel, mil on vanemate Jaguaritega midagi pistmist, ning oma lugusid meelsasti jagama. Veel mõned aastad tagasi oli üheksakümnendates eluaastates mehe graafik ülimalt tihe.

https://www.youtube.com/watch?v=kWZr2lCXp3c&feature=youtu.be

Praegu pole kõrges eas Dewise tervis paraku kiita. Ent viimase teadmise järgi pole ta siiski kaotanud lootust viia ellu oma ammune unistus: sõita oma sajandal sünnipäeval ehk 2020. aasta 3. augustil mitme Jaguariga 100 miili tunnis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.