Kuidas sündis maailma esimene luksusmaastur?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Jaguar Land Rover

Range Roveri sünniaastat on lihtne meelde jätta, see on ilus ümmargune arv: 1970. Brasiilia võitis samal aastal jalgpalli MM-i, mida kanti esimest korda üle värvilise telepildiga, vormel 1 sari sai aga ainsa postuumse maailmameistri, austerlase Jochen Rindti.

Ideed mugavamast Land Roverist hakati aga veeretama juba viiekümnendate algul. Põhjus oli lihtne: Roveri juhtkond vaatas tulevikku ja nentis, et algupärase, rustikaalse Land Roveri müügiedu ei saa sõjast kosuvas maailmas olla igavene.

Esimene projekt käivitati 1951. aastal. Keskklassi sõiduauto Rover P4 baasil ehitatud ühesillaveoline eksperimentaalauto ristiti loogiliselt Road Roveriks. Samanimelisi prototüüpe vorbiti järgnevatel aastatel mitmeid.

Viiekümnendatest pärit Road Roveri prototüüp
Foto: Mark Brown (Wikipedia)

1958–1966 kogus mõte “teede Land Roverist” tolmu, seejärel asusid aga insenerid Gordon Bashford (kes oli olnud ka esimese Road Roveri looja) ja Spen King uuesti asja kallale. Järgnesid katsemudelid ning kümnendi lõpuks toodeti kaks tosinat nõndanimetatud eelseeria eksemplari ehk põhimõtteliselt tootmisküpset autot, mille vastupidavus pandi praktikas proovile. Nimi Range Rovergi oli selleks ajaks paika pandud.

Land Rover ei soovinud aga avalikel teedel kilomeetreid mõõtnud masinate puhul veel reeta, millega on tegu, mistõttu paigaldati neile eksitavad kirjad. Land Roveri tähtedest seati kapotile ja tagaluugile kokku nimi Velar. “Velare” tähendab itaalia keeles varjama, peitma, looritama.

Eelseeriast pärit Velar

Range Roveri esmaesitlus toimus 1970. aasta juunis. Sellest kujunes müügihitt väga lihtsal põhjusel: see oli esimene mugav maastur, mis ei tinginud sealjuures maastikusuutlikuses.

Range Roverist sai kiiresti staatusesümbol. Seda presenteeriti Louvre’is tööstusliku disaini suurepärase näitena.

Varajane Range Rover

Juba esimesel Range Roveril on auto suhtes kõrge sõiduasend: omadus, mis on “uhke Land Roveri” tunnus seniajani.

Küll aga ei olnud Range Rover algul nii tugeva luksusliku suunitlusega, see tuli järgmisel kümnendil. Alles 1981 hakati tootma viie uksega versiooni. Aasta hiljem lisandus valikusse automaatkäigukast. 1984. aastal tutvustati aga moeajakirja Vogue järgi nime saanud peent varustustaset.

Algupärast Range Roverit toodeti uskumatult pikalt, 26 aastat. Neist viimased kaks aastat paralleelselt uue mudeliga, kus polnud talupoeglikusest enam midagi säilinud.

Nimi Velar tegi aga Land Roveri paletis comebacki eelmisel aastal, kui see anti uuele, eriti sujuva disainiga mudelile.

Vana ja uus Velar

Tundub, et ajaloost pärit nimed kipuvadki Land Roveris ringlema ja uuesti käibele minema. Mullu sügisel oli uudiseks, et Jaguar Land Rover plaanib tuua turule täiselektrilise luksusauto, mille nimeks saab … Road Rover.

Kõigi põlvkondade Range Roverid

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.