Seiklus ajaloorägastikus: Kes ja millal on omanud Land Roveri marki?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Land Rover

Land Roveri omanike ajalugu tundub esmapilgul segane ja nimederohke. Asja lihtsustamiseks võib selle aga jagada neljaks peatükiks.

Roveri aeg

Kui miski kannab toortõlkes nime Maa Rover, siis on selge, et see on kasvanud välja tavalisest, (linna) Roverist. Täpselt selline Land Roveri algus oligi.

Roveri autofirma peadisainer Maurice Wilks, kelle vanem vend Spencer oli sama ettevõtte tegevjuht, disainis teise maailmasõja järgsel ajal võimalikult lihtsa, ent tugeva, mitmekülgse ja võimeka maastikusõiduki, mida farmerid ja paljud teised saaksid kasutada töö- või transpordivahendina.

Tulemus ristiti lühidalt Land Roveriks. Kõiksugu mudelinimed, näiteks Defender, tulid aastakümneid hiljem. Ning eraldiseisev mark sai Land Roverist alles 1978. aastal.

British Leyland

Ent juba 1967. aastal sai Roveri omanikuks Leyland Motorsi nimeline busside ja veoautode tootja. Tekkis British Leylandi nimeline konglomeraat, mis omas sisuliselt kogu Suurbritannia autotööstust Austinist Triumphini ja Minist Jaguarini.

Paraku oli tegu algusest peale düsfunktsionaalse segakuhjatisega, kus suurepäraste koostöövõimaluste ärakasutamise asemel töötati üksteisele hoopis vastu.

1975. aastal pidevalt probleemides sipelnud British Leyland osaliselt riigistati. Kaheksakümnendatel, raudleedi Margaret Thatcheri ajal, hakati seda seevastu osade kaupa maha müüma. Näiteks Jaguari ostis Ford.

Mitu vahepeatust

Ent kui üles kerkis võimalus, et Land Rover uueks omanikuks saab General Motors, ületas see Ühendkuningriigi avalikkuse taluvuspiiri. Valitsus taganes plaanist ja 1988. aastal müüdi see koos Roveriga hoopis kodumaisele aviatsioonifirmale British Aerospace. Kontserni tunti aga Roveri grupi nimega.

See kõik ei pidurdanud ühes suunas liikuma hakanud protsesse aga kuigi pikalt ning 1994. aastal müüdi Rover grupp BMW-le. Möödus veel kuus aastat ning Rover ja selle küljeluu Land Rover said eraldi omanikud, sest viimase soetas Ford. 2006. aastal, pärast seda kui Roveri automark oli pankrotti läinud, omandas Ford autotööstuse mõttes peenraha eest ka selle kaubamärgi.

Tata ja Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover

Järgnenud aastal teatas Ford, et tahab Land Roveri koos Jaguariga maha müüa. Huvi tundsid mitmed, kuid 2008. aasta esimesel päeval öeldi ametlikult, et välja valiti India konglomeraat Tata.

Koos jutuksoleva kahe margiga omandas Tata veel kolme, kõige kaduviku teed läinud autobrändi õigused: Roveri, Daimleri ja Lanchesteri omad.

2013. aastal restruktureeriti Jaguar ja Land Rover üheks tootjaks. Tekkis Jaguar Land Rover, mida me tunneme praegu.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.