Autozam AZ-1: miniatuurne kajakatiibustega Mazda, mida võrreldi Honda NSX-ga

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: kuvatõmmis videost
Autozam AZ-1 kahe "hiiglase" - Subaru Foresteri ja Volkswagen Tiguani - vahel.

Kujutage ette, et te olete noor, hiljuti ülikooli lõpetanud inimene, kes töötab oma esimesel “päris” ametikohal. Palk pole küll suurem asi, kuid seda on siiski piisavalt, et autot liisida. Te teetegi seda. Sest kes ei tahaks hommikuti oma odava triiksärgiga istuda kajakatiibustega neljarattalisse, mille turbotatud keskmootor teeb kuni 9000 pööret minutis?

See kõik pidanuks olema üheksakümnendate alguspoole Jaapanis mitte ulme, vaid reaalne argipäev. Kestnuks majandusbuum ainult kauem …

Autor: Akinori Yamada (Wikipedia)

Asjal on muidugi konks küljes. Kirjeldatud auto – Autozam AZ-1 – on nimelt pehmelt öeldes kompaktne: 3,3 meetrit pikk, 1,4 meetrit lai ja kõigest 1,15 meetrit kõrge. Ning tolle turboga mootori töömahuks on vaid 660 kuupsentimeetrit ehk 0,66 liitrit. Võimsust arendab see 63 hobujõudu. Teisalt kaalub AZ-1 ka ainult 720 kilo.

Tegu on nõndanimetatud kei-autoga ehk Jaapani siseturu jaoks mõeldud “kääbusega”, mis on sealsetest karmidest maksudest prii. Ent kui harilikult on kei-auto maksimaalse praktilisuse huvides põhimõtteliselt ratastel kuubik, siis Mazda otsustas Autozam AZ-1-ga normist kõige kaugemale kõrvale kalduda.

Foto: Alf van Beem (Wikipedia)

Siinkohal vajab selgitamist, et Autozam oli Mazda üks mitmest marginimest, mille all kaheksakümnendate lõpus ja üheksakümnendate alguses koduturul autosid müüdi. Mõte oli enda tooteid nii selgemini eristada.

AZ-1 taust on aga veelgi segasem. Tegelikult tootis seda hoopis Suzuki. Aga rahvasuu kutsus seda naljatamisi sootuks miniatuurseks Honda NSX-ks.

Foto: Alf van Beem (Wikipedia)

1992. aasta sügisel müügile jõudnud AZ-1 maksis toona 1,498 miljonit jeeni ehk 12 400 dollarit. Märgatavalt rohkem kui rivaalide lustakad kei-autod, tillukesed kahekohalised kabrioletid Honda Beat ja Suzuki Cappuccino.

Kui kaheksakümnendatest saati vägevalt arenenud Jaapani majandus jätkanuks sama hooga, ei oleks sellest saanud komistuskivi. Paraku oli tõusva päikese maa sisenenud äsja majanduskriisi.

Foto: Alf van Beem (Wikipedia)

AZ-1 müük lõppes 1995. aastaga. Kokku valmistati niisugust mudelit vähem kui 5000 tükki, kordi vähem kui Beati või Cappuccinot. Kajakatiibustega haruldane sõiduk on autoentusiastide poolt hinnatud ning selle järgi on arvestatav nõudlus. Sellele aitab muu hulgas kaasa see, et mullu sai AZ-1 veerandsada aastat vanaks, mis tähendab, et seda saab legaalselt USA-sse importida.

Kõik, kes on Autozam AZ-1 proovinud, näikse kordavat ühte ja sama: et see on nii pagana teistmoodi ja tekitab inimestes rohkem uudishimu kui mistahes Ferrari või Lamborghini. Teiste seas on sellest video teinud humoorikas Regular Car Reviews.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.