Mazda Furai: imeline kontseptauto, mille Top Gear kogemata ära hävitas

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Mazda Furai oli enam kui lihtsalt kontseptauto. See oli ulmelise välimusega, kõrvakilesid lõhkuva mootoriheliga väga kiire auto. Kahjuks aga leidis Jaapanist pärit erilise sõiduki ainueksemplar traagilise, aga kuulsusrikka lõpu.

2008. aastal esitletud Furai kontseptauto nimi tähendab tõlkes “tuule häält”. Sõiduk oli läbi ja lõhki Mazdalik auto oma ainulaadse disaini ja muidugi ka huilgava, kolme rootoriga vankelmootoriga. See oli aeg, kui vankelmootoreid said nautida veel ka lihtsurelikud, sest müügil oli RX-8 sportkupee, mille kapoti all just seda tüüpi jõuajam pesitses.

Ajaloost inspireeritud futuristlik sõiduk

Nimelt oli Mazda Furai ka omamoodi järglane kunagistele Mazda Le Mans’i prototüüp-klassi võidusõiduautodele 1980ndate lõpust ja 1990ndate algusest. 767B ja 787B olid mõlemad vankelmootoritega võidusõiduautod, mis kihutasid Le Mans’i 24-tunni sõidus.

Ühtlasi oli Mazda 787B oma nelja rootoriga vankelmootoriga esimene ja siiani ainuke Jaapani autotootja poolt valmistatud sõiduk, mis võitnud kuulsa Prantsusmaa kestvussõidu.

Jäljendades 21. sajandi esimeste aastate Le Mans’i prototüüp autosid, oli Mazda Furai ehitatud oma aja LMP2-klassi ringrajaauto platvormi peale. Natukene Mazda maagiat lisati disaini, aerodünaamika ja muidugi ka vankelmootoriga ning üks meeldejäävamatest kontseptautodest oligi sündinud.

Ainulaadne ja väga vali jõuallikas töötas etanooli peal ning tootis 450 hobujõudu. Kiirusesse panustasid veel täielikult süsinikkiust valmistatud kere, surujõudu arendav aerodünaamika ja tipptasemel võidusõiduveermik.

Traagiline lõpp leekide saatel

Furai debüütaasta lõpus avanes Top Gear ajakirjal ainulaadne võimalus teha proovisõit Mazda Furaiga. Kahjuks kujunes sellest aga esimene ja ka saatuslik viimane proovisõit meediaväljaandele.

Pärast The Stigi paari kiiret prooviringi veetis Top Geari autor Bill Thomas mitu tundi mööda ringrada kihutades. Fotograafid märkasid, et summutitorust välgub sinine leek, kui Mazda Furaiga suurtel pööretel käike alla vahetada ja soovisid seda muidugi jäädvustada.

Mazda enda testsõitja Mark Ticehurst oli valmis aitama, istudes ise Furai rooli, et sõidu pealt parimaid pilte saaks. Ühel hetkel pärast pidurdamist ja käikude alla vahetamist nägid Top Geari fotograafid mitte ainult leeki summutitorust vaid ka mootori katte alt ja käskisid Ticehurstil kiiremas korras Furai seisma jätta.

Aga juba oli hilja. Vähem kui kaheksa minutiga oli Mazda kontseptautost järgi vaid põlenud süsinikkiust kerepaneelid ja kõrbenud raam. Siiani ei ole Furaid üritatud restaureerida ja tõenäoliselt pesitseb traagilise lõpu leidnud kontseptauto kuskil Mazda laos.

Loe täispikka lugu ja vaata ka pilte Top Geari õnnetu lõpuga proovisõidust siit.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.