Mazda MX-5: maailma populaarseim kahekohaline kabriolett

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Mazda avaldas 1989. aastal sportauto nimega MX-5. Nüüdseks, kui sõidukist on tootmises juba neljas generatsioon, on tegemist enim müüdud kahekohalise sportautoga maailmas.

Chicago autonäitus oli üritus, kus 1989. aastal nägi maailm esimest korda väikest katuseta Mazda sportautot MX-5. 1990. aastal, kui sõiduk müügile jõudis, oli selge, et sirgel teel tippkiiruse püüdmiseks seda autot Mazda ei ehitanud. Sõiduelamus, selles osalemine ja selle nautimine olid peamised faktorid.

Esimene emotsioonirohke tulemine

Isegi 1990ndate kohta võrdlemisi tagasihoidliku võimsusega esimese MX-5 missioon oli pakkuda võimalikult suurt sõidunaudingt taskukohase sõidukiga. Tagarattaveoga, manuaalkasti ja vabalthingava mootoriga saab väike sõiduk tõeliste sportauto omaduste kastidesse kenasti linnukesed kirja.

Vabalthingav 1,6-liitrine rida neli mootor tootis vaid 115 hobujõudu ja kiirendus nullist sajani kestis natuke üle üheksa sekundi. Viiekäiguline manuaalkast oli arvustajate poolt kiidetud eriti täpse ja kiire kasutamise tõttu.

Välimuselt esindas originaalne MX-5 täiel rinnal 90ndaid oma avatavate “luugituledega”, väike kabriolett kaalus vaid 940 kg ja kaalujaotus oli perfektne 50/50.

Madal kaal ja selle jaotus tagas aga autole kiire reageerimise juhitavuses, väga hea pidamise ja lõbusa sõidu. Alati positiivseid emotsioone pakkuv sõiduelamus oli seega garanteeritud.

Värskenduseks lisati 1994. aastal ka võimsam 1,8-liitrine jõuallikas, mis pakkus juba 130 hj. Kuigi kiirendus läks paremaks ja ka kaal tõusis, püsis MX-5 peamiseks fookuseks siiski puhas sõiduelamus, mille keskmes on autojuht ise.

Uus välimus, sama retsept

1997. aastal jõudis kohale teine generatsioon, mis mootorites tõi kaasa vaid väikesed muudatused. Peamiselt töötati disainiga. Kaotati ka tuntuks saanud avatavad esituled – seda turvanõuete tõttu.

Teise generatsiooni tootmisperioodil lisati juurde veel 6-käiguline manuaalkast, kuid mehhaaniliselt püsis MX-5 valdavalt sarnane oma eelkäijaga. See tõestas, et Jaapani autotootja oli kindel algses retseptis ja selle populaarsuses. Milleks muuta sportauto valemit, kui kiitused autoajakirjadelt jätkuvad.

Järjekorras kolmas MX-5 ilmus 2005. aastal ja muutus märkimisväärselt nii välimuselt kui ka tehnika poole pealt. Senine võimsaim 1,8-liitrine mootor muutus soodsaima variandi jõuallikaks ja juurde tuli uus, 2-liitrine 160-hobujõuline vabalthingav mootor.

Valikus oli ka automaatkäigukast, kuid peamiseks müüginumbriks oli siiski autole kui valatult sobiv manuaalkast.

Suurema mootoriga tõusis muidugi kiirendus ja, kerge sportauto fännidele kahjuks, ka kaal. Võrreldes originaalse kabrioletiga oli kaal tõusnud 200 kg võrra, kuid võimsust oli küllalt palju, et kiirendus langeks 7,9 sekundi peale.

Välimuselt oli uus mudel natuke suurem ja peamiseks muutuses oli valikuline kõvakatus tekstiili asemel, mis oli siiski eemaldatav. Uuemate klientide jaoks tähendas aga pehme katuse asendamine vaiksemat ja kvaliteetsemat sõiduelamust.

Rekordite purustaja

Praeguseks on Mazda esindustes saada neljas põlvkond MX-5, mille proovisõidul on käinud ka Autogeeniuse toimetaja Hans Lõugas. Pea 20 aastat hiljem on selge, et Mazda pakub siiani ainulaadset autot.

Alla 30 000 eurone hinnasilt, eemaldatav katus ja tagarattaveoline sõidu nautimiseks ehitatud väike sportauto püsib tänapäeva autoturul rivaalita. Siiani esimese põlvkonna väärtusi hoides, pakub väike sportauto ka täna puhast sõidunaudingut nii algajale kui ka juba oskajamale juhile.

Seepärast pole ka ime, et Mazda toodetud kabriolett on ametlikult enim müünud kahekohaline sportauto maailmas. Vastava tiitli sai MX-5 2000. aasta Guinnessi rekordite raamatus, kui toodetud oli 531 890 autot.

2016. aasta aprillis väljus Mazda tehasest miljones MX-5 ja nüüdseks on Mazda müünud enam, kui 1,1 miljonit väikest sportautot.

Kui pidevalt räägitakse isejuhtivate autode tulemisest, ei leia värskendavamat vaheldust, kui seda on auto, mis paneb autojuhi sõiduelamuse keskmesse.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.