Škoda on sisuliselt Volkswagen. Nagu ka Seat. Lõuna-Korea kaks suurt ehk Hyundai ja Kia on ühes paadis. Sama käib Prantsusmaa kolmest peamisest autotootjast kahe, Peugeot ja Citroëni kohta, mis kuuluvad PSA gruppi.
Teadupärast ostis PSA hiljuti Opeli. Enne omas seda ameeriklaste General Motors, mis on aja jooksul koondanud enda alla hulga erinevaid, peamiselt USA päritolu brände.
Seda lõnga võiks jätkata. Lühidalt: kontsernidesse jagunemine ning ühe ja sama tehnoloogia kasutamine mitme margi mudelitel on autotööstuses tavaline.
Masu muutis
Aga Mazda? Kellele tema kuulub või kellega tehnikat jagab?
Mõni ütleks siinkohal nime Ford. Vastab tõele, et Ford omas pikki aastaid umbes kolmandikku Mazda osakutest ning kaks jutuksolevat firmat tegid tihedat koostööd. Kuid see olukord muutus juba ligi kümme aastat tagasi.
Nimelt pidi Ford oma osast Mazdas masu ajal loobuma. Selline oli talle seatud tingimus selleks, et saada riigilt hädavajalikku abi.
Lõviosa aktsiatest ostis Mazda ise tagasi, ülejäänu läks Jaapani investoritele. Sellest saati võib Mazda nimetada end täiesti iseseisvaks tõusva päikese maa firmaks.
Selguse huvides väärib toonitamist, et eraldiseisvaid automarke leidub terve hulk, ent tavaliselt on selliste omanikuks mitmete tegevusharudega konglomeraat. Näiteks Suzuki toodab väga edukalt mootorrattaid, Honda valmistab lisaks sellele mootoreid enam-vähem kõigele, mis liigub. Automaailmas suhteliselt marginaalse tegija Mitsubishi ampluaa on lausa uskumatult lai, ulatudes kalapüügist kaevandamiseni, kinnisvara arendamisest kindlustuseni ning keemia- ja materjalitööstusest telekomini.
Seevastu Mazda on autode valmistamisele keskendunud ettevõte, kes kvalifitseerub suures pildis väikseks tegijaks. 2015. aastal maandus see oma 1,5 miljoni toodetud autoga pingerivis 15. kohal.
Teistmoodi valikud
Eeltoodu ei tähenda aga, et Mazda pole tugevatel jalustel seisev kestlik firma. Läinud aastal valiti Mazda Motor Corporation uue liikmena Dow Jonesi jätkusuutlikkuse indeksi, Maailma indeksi ning Aasia ja Vaikse ookeani indeksi liikmeks.
Dow Jonesi jätkusuutlikkuse indeks hindab ettevõtte kestlikkuse näitajaid erinevates lõikudes, nagu näiteks keskkonnameetmetesse või inimkapitali arendamisse panustamine. Igal aastal valitakse globaalsetesse ja regionaalsetesse indeksitesse silmapaistvamad firmad igast majandusharust.
Tänavu ületas Mazda oma eelmisel aastal tehtud majandusaasta esimese kvartali (1. aprill–30. juuni) rekordi, müües 403 000 autot. Majandusaasta prognoosiks on pandud 1 662 000 auto müümine ja puhaskasum 615 miljonit eurot.
Omapäi olev Mazda käib ka mitmete valikutega isevärki rada. Olgu siinkohal välja toodud auhinnatud Kodo disain ja Skyactiv tehnoloogia. Samal ajal kui ülejäänud automargid on läinud pisikeste ülelaadimisega bensiinimootorite manu, jätkab Mazda suurema kubatuuriga vabalthingavate, kuid varasemast efektiivsemate ottomootorite valmistamist.
Muidugi ei ole Mazda ennast ülejäänud maailmast isoleerinud, vaid on äriettevõttena valmis koostööks. Mullu löödi Toyota ning autotööstusele mitmeid komponente valmistava Jaapani firmaga Denso käed, et arendada ühiselt elektriautode tehnoloogiaid.