Tanklas on autojuhil eriti oluline tähele panna, et bensiiniautole ei läheks diisel või vastupidi. Aga bensiinimootoriga autojuhil on enamikes tanklates veel omakorda kaks valikut: 95 või 98 oktaaniarvuga kütus.
Mida aga peaks nende kahe kohta teadma?
Mis on vahe?
Oktaaniarv näitab detonatsioonikindlust. See on mootoribensiinide omadus põleda suure surveastmega mootoris normaalse kiirusega, mitte detonatsiooniliselt. Oktaaniarvuga 95 bensiin võib hakata mootori rasketel töörežiimidel liiga kiiresti põlema, mis omakorda mõjutab võimsust ja kütusekulu. 98 on aga selle vastu mõnevõrra kindlam.
Detoneerumist ei tohiks juhtuda, kui mootor on kenasti töökorras. Samuti on autodel elektroonika ning andurid, mis peaksid suutma detonatsiooni vältida.
Millal võiks kasutada 95 asemel 98?
Paljude spetsialistide sõnul võib tänapäevaste väga väikeste turbomootorite puhul 98 kasutamine anda isegi täitsa häid tulemusi. See mõistagi sõltub suuresti sellest, kuidas mootori riist- ja tarkvara on häälestatud.
Mõned tootjad seadistavad mootoreid arvestades vaid bensiin 95 omadusi. Kui mootori seadistamisel on 98 arvestatud, on see kindlasti ka kasutusjuhendis välja toodud.
Mõnel eriti karmides oludes töötaval mootoril võib olla 98 kasutamine koguni kohustuslik.
Kas vanema auto puhul võib 98 kasutada?
Kõrgema oktaaniarvuga kütuse kasutamine vanemates autodes ei tee neile reeglina midagi halba. Seega seda muret pole, kui kogemata tankisid või tahtsid proovida, kas on mingisugust jõudluse või kütusekulu vahet.
Ka vanem auto võib teatud olukordades töötada pikalt täisvõimsusel ja sel moel kõrgemast oktaanarvust kasu lõigata.
Kas 98 on “puhtam”?
Tihtipeale räägitakse, et kui vahel tankida 95 asemel 98t, siis see teeb “mootori puhtaks”. Paraku ei vasta see tõele. Kõrgema oktaaniarvuga bensiin ei puhasta mootorit ega põleta seal tekkinud tahma ega võimalikke setteid ära.
Mootori heaolu eest hoolitsevad õiged lisandid, mida kvaliteetsed kütused juba ka sisaldavad.
Sageli kuuleb veel seda, et kõrgema oktaaniarvuga kütus parandab mootori jõuomadusi ning nii tõepoolest ka on. Küll ainult juhul, kui mootor oskab seda õigesti ära kasutada. Seda tuleks iga konkreetse auto kohta eraldi tootjalt või kasutusjuhendist järele vaadata.