Diiselauto keskkonnasääst sõltub kütusest

Subaru Outback Boxer Diesel. Pilt on illustreeriv. Foto:David Villarreal Fernández

Euroopa Autotootjate Assotsiatsiooni (ACEA) statistika järgi on Eesti teedel sõitvate autode keskmine vanus 16 aastat. Seega on 2008. aastal esmaregistreeritud ja üle 200 000 km läbisõiduga Subaru Outback Boxer Diesel Eestis üsna tüüpiline sõiduauto. Neste mõõtis ühe sellise sõiduki heitgaaside suitsusust ning märkas vahet erinevate kütuste kasutamise puhul.

Et selgitada välja, kas auto keskkonnamõjud jäävad lubatud piiresse, mõõdetakse diiselautode puhul heitgaaside suitsusust. Kehtiva seadusandluse järgi ei tohi pärast 1. juulit 2008 arvele võetud diiselmootoriga sõiduautode suitsususe tase ületada 1,5 m-1. (Alates 1980. a esmaregistreeritud sõidukite puhul ei tohi suitsususe tase ületada aga ülelaadeta mootorite puhul 2,5 m-1 ja turbomootorite puhul 3,0 m-1.)

Testis sõitis 2008. aasta Subaru Outback Boxer Diesel kuu aega traditsioonilise diislikütusega (Futura D) ning seejärel kuu aega täielikult taastuvtoorainest valmistatud diislikütusega (Neste MY).

Kuu aega pärast traditsioonilise diislikütuse kasutamist mõõdeti Subaru Outback Boxer Dieseli heitgaaside suitsususe tasemeks 0,94 m-1. Antud tulemus jääb lubatu piiresse. Teisi mõõtmisi Eesti autotöökodades diiselautode keskkonnaheidete kontrollimiseks ei teostata.

Seejärel sõitis sama auto taastuvtoorainest Neste MY diislikütusega, mis on toodetud toiduaine- ja kalatööstuse jäätmetest ja jääkidest. Taastuvkütuse tankimist alustati, kui auto läbisõit oli 208 637 km ning kuu hiljem registreeriti läbisõiduks 210 247 km. Siis mõõdeti ka kuu aega üksnes taastuvkütusega sõitnud Subaru Outback Boxer Diesel heitgaaside suitsusust — test näitas tulemust 0,37 m-1.

“Keskkonna seisukohalt on oluline vahe, kas tarbida fossiilset või taastuvtoorainest diislikütust. Neste arvutuste kohaselt paiskab Subaru Outback Boxer Diesel, mis sõidab 18 000 km aastas, traditsioonilist diislikütust kasutades õhku 3173 kg CO2 aastas. Taastuvtoorainest diislikütust kasutades paisatakse sama arvu kilomeetrite läbimisel õhku 317 kg CO2 aastas — see on number, millesse on sisse arvutatud mitte ainult kütuse tarbimisel tekkiv keskkonnamõju, vaid ka kõik kütuse tootmisega seotud tegevused alates tooraine transpordist ja tootmisest,” ütles Neste Eesti jaemüügijuht Kristi Pari.

Neste MY on tänaseni ainus Eestis saadaolev täielikult taastuvatest allikatest toodetud diislikütus, mille kasutamiseks ei pea tegema täiendavaid investeeringuid oma sõidukisse. Neste MY-d toodetakse patenteeritud NEXBTL-tehnoloogiaid kasutades. Seda võib segada fossiilse diislikütusega mis tahes mahus või kasutada 100 protsendi ulatuses puhtalt.

Euroopa Autotootjate Assotsiatsiooni (ACEA) andmetel oli 2019. aastal Eestis sõitvatest sõiduautodest diiselautode osakaal 39 protsenti.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.