Diislikütust saab toota ka kalarasvast või puidulaastudest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Autogeeniuse portaal käis hiljuti Soomes Neste tehases uurimas, milliseid uusi kütuseliike ja üldiselt alternatiivseid võimalusi säästlikumaks ja keskkonnasõbralikumaks tootmiseks kasutatakse ja testitakse.

Milleks on vaja leida fossiilsetele kütustele alternatiive? Esiteks hakkavad kütuse põhilise tooraine nafta varud maapõues otsa lõppema. Teiseks, mis on hetkel isegi pakilisem probleem, on vaja leida võimalusi, kuidas inimtegevuse mõju keskkonnale vähendada.

Porvoos 1200 hektaril laiuval Kilpilahti tööstuspiirkonnas hakkavad silma hiiglaslikud mahutid ja infrastruktuur. See on Neste rafineerimistehas, kus toodetakse kütuseid nii fossiilsest toorainest kui ka biomaterjalist.

Nelja erineva tehase (Soomes kaks, Singapur ja Rotterdam) biokütuse tootmise arendusse on enam kui kümne aasta jooksul investeeritud üle 1,3 miljardi euro.

Sellega on Neste tõusnud maailmas suurimaks taastuvtoorainel põhineva diislikütuse tootjaks ning juba 80% biodiisli tootmiseks kasutatavatest toormetest koosneb erinevatest jäätmetest.

Neste on viimasel kahel aastal tulevikukütuste teadusuuringutesse investeerinud üle 40 miljoni euro ning tulemuste nimel tehakse koostööd maailma juhtivate ülikoolide ja teadusasutustega.

Arendusosakonna fookus on suunatud peamiselt taastuvkütuste toorainebaasi laiendamisele. Testitakse võimalikult paljusid erinevaid algmaterjale ja toormeid ning otsitakse uusi võimalusi tootmismahtude suurendamiseks.

Alternatiivid pärinevad ideaalis jäätmetest

Peale teoreetilist osa suundume laboritesse, kus Neste uurimis- ning arendusosakonna juht dr. Perttu Koskinen tutvustab kümneid eri tooraineid, mis kõik on võimalik muuta Neste MY taastuvtoorainel põhinevaks diislikütuseks.

Eelkõige proovitakse leida kütuse tooraineks sobilikku materjali kõikvõimalike jäätmete hulgast, et oleks võimalik tulevikus kasutusele võtta uusi keskkonnasäästlikumaid kütuseid ning samal ajal leida lahendusi prügiprobleemile.

Iga võimaliku tooraine puhul on peamine küsimus see, et kui palju vaeva ja energiat läheb aine muundamiseks kütuseks. Testitakse kõike – nii täiesti uusi jäätmeid kui ka juba proovitud toormeid.

Teadus ja meetodid on arenenud ning mõnest varasemalt kõrvale jäetud jäätmegrupist võib kaasaegsete lahendustega leida ootamatu lahenduse, kuidas efektiivsemalt kütust toota.

Lisaks uute toorainete otsimisele, millest kütust toota, testitakse sedagi, millised on uute ainete põlemisomadused ning millised jäätmed tekivad.

Kuidas see auto tervist mõjutab?

Autoomanikul võib tekkida muidugi õigustatud mure, et kuidas jäätmetest toodetud kütus mõjutab mootori tööd ja vastupidavust. Eriti arvestades, kuivõrd nõudlikud on tänapäevased autod kütuse koostise osas.

Üks väga oluline osa taastuvkütuse tootmis- ja arendusprotsessist ongi kütuse kvaliteedi tagamine ning autotootjatega kooskõlastamine. Läbima peab kõik samad testid, mis ka tavalised fossiilsed kütused ning lõpp-produkt peab vastama samadele standarditele.

Kindlustamaks parimat tulemust ning tootjate heakskiitu, vastavad Neste taastuvkütused mootorivalmistajate kõrgeimatele nõuetele, mitte minimaalsetele.

Vetikad, plastik või hoopis põhk?

Nii leiabki arendusosakonna laualt pudeleid materjalidega, millest laboritingimustes on suudetud kütust toota.

Üheks uuemaks avastuseks on vetikad, mille puhul on väga suureks plussiks see, et vetikas on vähenõudlik ning seda on võimalik kasvatada nii, et olemasolevat maaviljelust ja -kasutust ei pea asendama. Samuti kasvavad need väga kiiresti, peamine tingimus on päikesevalguse olemasolu.

Samas on vetikate kättesaamine väga kulumahukas töö, sest läbi tuleb sõeluda tohututes kogustes vett. Seega ongi oluline analüüsida, kas ja millisel moel on võimalik vetikamassist  kütust toota nii, et see oleks mõistlik ja püsiks kogu tarneahela keskkonnasäästlikus.

Kalarasv, puitlaastud, põhk, plastik, mikroorganismid – tegelikult saab kütust neist kõigist ja veel paljudest asjadest, aga oluline on teha selgeks, mis meetoditel ja milliste kuludega.

Kui üks osa uurimistööst selgitab, kuidas kütust teha, siis edasi liigume nendesse laboritesse, kus juba valmis kütuste omadusi testitakse. Esmapilgul siseneks nagu mõnda eriti korrektsesse ja puhtasse autotöökotta.

Tõstukid, tööriistad ning muu töökotta kuuluv tavavarustus on vaid algus. Järgmistes ruumides asuvad juba erilisemad seadmed.

Näiteks on mõõteseadmega ühendatud vaid auto mootor, testimaks jõudlust. Teises ruumis aga proovitakse erinevate kütuste määrimis- ning põlemisomadusi. Kolmandas on lausa tuulekanal, imiteerimaks reaalseid olusid.

Katseid ei viida läbi vaid taastuvkütusega vaid ka fossiilseid kütuseid peab regulaarselt testima, et tagada kõrge kvaliteet.

Neste MY Renewable diisel ehk 100% taastuvtoorainest valmistatud diislikütus ei ole vaid laboritoode. Mitmed omavalitsused, nende seas Porvoo linn ja mitmed suured linnad Californias, on juba selle kasutusele võtnud.

Näiteks California puhul hinnatakse, et tänu sellele on avaliku sektori sõidukite poolt eraldatud kasvuhoonegaaside kogus langenud 80%.

3 miljonit autot vähem

On välja arvutatud, et eelmisel aastal Neste MY Renewable diisli kasutamisest tingitud keskkonnasäästu saaks võrrelda kolme miljoni auto eemaldamisega liiklusest.

Neste tehase külastus oli silmiavardav kogemus. Kuuldes, kuidas see kõik pole ammu enam ainult laboritasemel vaid reaalselt tanklates saadav, jääb üle vaid loota, et vajalikud läbimurded saavutatakse ning taastuvatest ressurssidest kütuse tootmine muutub aina laialdasemaks.

Oluline on ka riigi roll taastuvkütuse kasutuselevõtus. Rohelisema energia tarbimise soodustamine läbi maksusoodustuste aitaks suurendada nende konkurentsivõimet ning harjumust valida tanklas loodussäästlikuma kütusega tankuripüstol.

Huvitavaid fakte Neste taastuvtoorainel põhineva diislikütuse kohta

  • Neste on maailmas suurim taastuvkütuse tootja, kellel on tehased Soomes, Rotterdamis ja Singapuris.
  • Neste ei tooda taastuvatest varadest mitte ainult kütust, vaid ka propaani, lennukikütust, plasti, lahusteid, polümeeri ja muid tooteid.
  • Neste taastuvtoorainel põhinevat diislikütust kasutatakse nii Euroopas kui ka Ameerikas.
  • Tänu Neste taastuvkütusele vähendati 2017. aastal globaalset soojenemist põhjustavaid heitmeid 8,3 miljoni tonni võrra. See on võrdväärne kogusega, mida tekitavad aasta jooksul kolm miljonit sõiduautot.
  • 2018. aastal tunnistati Neste teiseks kõige jätkusuutlikumate ettevõtete seas maailmas.
  • Neste taastuvast varast valmistatud plasti kasutab oma tootmises selline ettevõte nagu IKEA.
  • Lennufirma Lufthansa on teinud 1187 lendu, kasutades Neste taastuvat lennukikütust.
  • Lennumasinate tootja Boeing on testinud Neste taastuvallikast valmistatud lennukikütust oma lennukis 787 Dreamliner.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.