Talvine aeg tekitab autojuhtidele tihtipeale parasjagu peavalu. Näiteks on üks asi kindlasti kütusekulu, mis kipub külmade ilmade saabumisega suurenema. Miks ja kui palju üldsegi kulub talvel kütust rohkem?
Tegureid on mitmeid
Miks siis kulub libedaga kütust rohkem? Loogiliselt võttes sõltub kütusekulu eelkõige ikkagi kiirendamisest ja pidurdamisest, ent tegelikkuses on veel päris palju erinevaid põhjuseid, mis kütusekulu mõjutavad:
- Mootoril kulub kauem aega, et saavutada õige kütusesäästlikuks tööks vajalik töötemperatuur. See mõjutab eriti just lühemaid sõite, kuna siis auto liigub suurema osa ajast madalamal temperatuuril mootoriga ja ei jõua üles soojeneda.
- Mootoris ja käigukastis suureneb hõõrdumine, sest külmadel temperatuuridel on õli tahkem ja määrib kehvemini.
- Rehvirõhk langeb külmematel temperatuuridel, suurendades veeretakistust.
- Aku jõudlus langeb külma ilmaga, mistõttu on generaatoril raskem akut laetuna hoida. Aku laadimisaeg on pikem ja see suurendab kütusekulu.
- Libeda teega läbivad rattad tegelikust pikema vahemaa, sest libisevad ja käivad rohkem ringi.
- Istmesoojendused, akende soojendused ja küttesüsteem kasutavad lisavõimsust, mis tarvitab samuti rohkem kütust.
- Külm õhk on tihedam, mis suurendab sõiduki õhutakistust, eriti maanteedel suurtel kiirustel sõites.
Kui palju aga reaalselt auto talvisel ajal kütust rohkem tarbib? USA Keskkonnakaitseagentuuri uuringu kohaselt suurendab tihedama külma õhu takistus kütusekulu siiski üsna vähe – ligi 1,3 protsenti.
Mootori hõõrdumise, rataste libisemise ja muud mõjud ligi 18-kraadisel temperatuuri langemisel (näiteks +10 pealt -8 kraadi peale) tekitab aga kütusekulu suurenemise linnas 11-28%. Libedal maanteel võib kütusekulu suureneda olenevalt tee- ja ilmaoludest koguni 7-35%. Talvise ja suvise kütuse energiasisalduse vahe aga on üsna väike – tavaliselt 1,5 kuni 3 protsenti.
2 lihtsat nippi, kuidas talvel kütusekulu vähendada
Paratamatult on külmade ilmade korral auto kütusekulu suurem kui suvisel ajal. Siiski tasub meelde jätta kaks lihtsat nippi, mis aitavad talvel kütusekulu pisut vähendada.
Võimaluse korral väldi lühikesi sõite. Kuna talvel soojeneb mootor kauem, kulutab mootor lühikese sõidu korral suure osa kütusest just süsteemi soojendamisele. Kui sõidetakse autoga, mille mootor ei ole veel soe, kulub rohkem kütust. Mõistlik oleks lasta mootoril töötada ainult optimaalne aeg, kuna rahulikult sõidu alustamine aitab mootoril kiiremini soojeneda kui seistes ootamine.
Kontrolli regulaarselt rehvirõhku. Õige rehvirõhk on nii talvel kui ka muul ajal kütuse säästmise jaoks väga oluline. Ettenähtud rehvirõhk tagab sõidukile maksimaalse veojõu võime ja parandab rehvi haardumust ja vähendab veeretakistust. Eriti oluline on see just libedate ja lumiste teeolude puhul, kui suuremat rolli hakkab mängima liiklusohutus