Kas lennundus laseb kriisi raisku või on jätkusuutlik tulevik siiski veel võimalik?

Kuigi lennundusele on ennustatud sügavat kriisi, mida pole lähikümnenditel nähtud, on lennutööstus siiski teada oma vastupidavuse poolest. Lennufirmad on praegu kiiresti uue olukorraga ja COVID-19st tingitud vähenenud nõudlusega kohanenud, reisijate turvalisuse tagamiseks pakutakse uusi lahendusi.

Lennujaamad investeerivad ka kontaktivaba reisimise võimaldamiseks sellistesse lahendustesse nagu biomeetria ning näotuvastus. Jätkusuutlik lennutransport on samuti endiselt päevakorras ja kliimaeesmärgid saavutatavad. Palju on tulnud juurde uusi lahendusi, mis aitavad kiiresti ja turvaliselt lennureisid taastada.

Uutmoodi lennuki-istmed ja pandeemiajärgsed lahendused

Näiteks lennukiistmete tarnija Safrani COVID-19 pandeemia järgne lahendus sisaldab polsterdatud istmetiibu kõrvalistujaga kontakti vältimiseks külgedelt, puutevabasid uste käepidemeid ja seljatoe lamamisasendisse liigutamise pedaale, millega vältida kontakte nuppude ja käepidemetega. 

Lennukitootja Airbus avaldas 2020. aasta tarnemahud, mis näitavad, et lennukitööstus ei kao veel kuhugi. Ehkki tellimusi on 34% vähem, kui 2019. aastal, lõpetas ettevõte siiski eelmise aasta 566 kommertslennuki tarnega ja sai sadu uusi tellimusi. Septembris avalikustas Airbus kolm kontseptsiooni maailma esimeste nullheitmega kommertslennukite tootmiseks. Need uued mudelid võiksid kasutusse jõuda juba 2035. aastaks. Seega pole keskkonnaeesmärke praegu unustatud ega edasi lükatud.

Mis puutub aga utoopilisena tunduvatesse leiutistesse, nagu näiteks lendavad taksod, siis isegi siin on edusamme tehtud. Münchenis asuv vertikaalse stardi ja maandumisega reaktiivlennukite arendaja Lilium laienes USA-sse ning nende uued reaktiivlennukid on 2025. aastast tellitavad.

Veelgi enam, õhusõidukite tootja Embraer tütarettevõte EmbraerX teatas detsembris, et on koostöös Austraalia tsiviillennunduse navigatsiooniteenuse pakkujaga välja töötanud uue kontseptsiooni õhutaksode lennujuhtimiseks.

Kriis ei läinud siiski raisku

Viimastel aastatel oleme näinud rahvusvahelise lennunduse dekarboniseerimisega seotud uute algatuste tekkimist, mis vähendavad lennutranspordi heitmete hulka. 

ÜRO lennundusagentuuri ICAO keskkonna osakonna direktori asetäitja Jane Hupe sõnul on just nüüd tekkinud suur hulk rahvusvahelise lennunduse süsinikujälje vähendamisele keskendunud algatusi. Septembris kuulis ICAO ligi sajalt sidusrühmalt nende ambitsioonikaid plaane rahvusvahelise lennunduse dekarboniseerimiseks.

ICAO kutsus novembris kokku ka rohelise lennunduse seminari, et otsida võimalikke lahendusi lennutranspordi süsinikdioksiidi hulga vähendamiseks ja näidata, kuidas lennundus saaks toetada teisi sektoreid süsinikdioksiidi heitmete vähendamiseks ja kliimakriisiga toimetulemiseks.

Eelmisel aastal sõlmisid näiteks Alaska Airlines, American Airlines, JetBlue ja All Nippon Airways Nestega SAF-i tarnelepingud. American Airlinesi tegevjuht Doug Parker selgitas, kuidas lennufirma töötab oma eesmärgi nimel saavutada süsinikdioksiidi heitkoguse nullheide 2050. aastaks: “COVID-19 tulemusel saadame vanemad, vähem kütusesäästlikud lennukid pensionile plaanitust kiiremini. SAF-i kättesaadavuse paranemisega ja kasutamise kiirendamisega saame aga vähendada kogu kütuse olelusringi jooksul kasvuhoonegaaside heitkoguseid kuni 80% võrreldes tavalise fossiilse reaktiivkütusega. Oleme võtnud endale kohustuse osta kolme aasta jooksul üheksa miljonit gallonit SAF-i ja paralleelselt töötame ka selle nimel, et muuta meie tegevus kütusesäästlikumaks.”

Neste säästva lennunduse arendamise asepresident Sami Jauhiainen näeb ees palju muutusi, eriti SAF-i turul: “Lühikese aja jooksul on meil märkimisväärselt kasvanud SAF-i pakkumise potentsiaal, et vähendada heitmeid juba olemasoleva tehnoloogia ja toorainete abil. Meie hinnangul võib aastaks 2030 olla kuni 10% kogu maailmas kasutatavast reaktiivkütusest SAF.”

SAF-i toodetakse jäätmetest ja jääkidest, mis on saadud 100% taastuvatest allikatest.

“Arvan, et järgmise 5–10 aasta jooksul näeme uusi tehnoloogiaid, mis kasutavad näiteks olmejäätmeid ja lignotselluloosi toorainena. Kümne aasta pärast peaksime nägema ka uusi energiatehnoloogiaid, mis annavad täiendava potentsiaali säästvate lennukikütuste kasutamise suurendamiseks,” lisas Jauhiainen.

Nestel on väljakutsetest hoolimata olnud tegus aasta. Ettevõte sõlmis uued lepingud Air BP ja Shelliga SAF-i pakkumise suurendamiseks kogu maailmas. Lisaks sõlmis Finnair 2020. aastal Nestega lepingu SAF-i kasutamise järkjärguliseks ja märkimisväärseks suurendamiseks. Finnairi jätkusuutlikkuse asepresidendi Anne Larilahti sõnul on SAF oluline osa Finnairi strateegiast, mida on vaja süsinikuneutraalsuse eesmärkide saavutamiseks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.