Kas teadsid, kui palju neelab kütust tanker või kruiisilaev ja mis korstnast välja tuleb?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Sõiduautode ja isegi veokite kütusekuluga oleme me enam-vähem kursis, aga kui palju tarbivad laevakütust hiiglaslikud kruiisilaevad või tankerid? See kulu võib tunduda ulmeliselt suur, aga spetsiaalsete puhtamate kütustega saab oluliselt vähendada nende hiigeltarbijate mõju keskkonnale.

Kui autode puhul mõõdetakse kütusekulu linnas ja linnast väljas, siis laevade puhul mõjutab kütusekulu näiteks tuule tugevus ja muidugi ka lasti suurus.

Võtame ühe keskmise konteinerlaeva, mis meile Aasiast igasugust kaupa toob ja on mõnikord teel mitmeid nädalaid. Sellise 10 000 tonnise veeväljasurvega laeva tarbimine päevas on 360 tonni kütust ehk 15 tonni tunnis.

Suur kruiisilaev veab väiksemat laadungit kui tanker ja on kütusetarbimises konteinerlaevast tagasihoidlikum, tarbides umbes 250 tonni päevas. Keskmine kruiisilaev aga tarbib veel vähem – u. 150 tonni.

Kui suur kogus see on?

10 aastat tagasi kirjutas The Guardian, et aastas tekitab üks suur konteinerlaev sama palju heitmeid, kui 50 miljonit autot. Madalakvaliteediline laevakütus sisaldab suures koguses väävlit, mida põletades atmosfääri paisatakse ja kokkuvõttes tekitab see just niisuguse autode hulgaga võrdväärse heitme. Teine oluline reostus laevadelt on tahmaosakesed, mis kütuse mittetäielikul põledes korstnast õhku ja vette lenduvad ning laevamootoreid kulutavad.

Kuidas saaks laevad keskkonnasõbralikumaks?

Vahepealsete aastatega on aga palju muutunud. Neste alustas 2014. aastal madala väävlisisaldusega kvaliteetse ja keskkonnasõbraliku merediisli tootmist, mis sisaldab seda ohtlikku ainet vähem kui 0,1 protsenti. Tavaline madalakvaliteediline laevakütus sisaldas aga ligi ühe protsendi väävlit.

Euroopa Liidu uued keskkonnanormid nõuavad Läänemerel samuti madalama väävlisisaldusega laevakütuse kasutamist. Laevafirmad peavad tarvitama uusi puhtamaid kütuseid, mis lisaks vähenenud väävlieritusele on ka madalama tahmaeritusega.

Neste kliendiks on teiste seas ka Tallink Grupp, kes kasutab oma laevades madala väävlisisaldusega keskkonnasõbralikumat laevakütust. Neste puhtam diislikütus laevadele aitab ära hoida tahmaosakeste teket puhtama ja täielikuma põlemisega ning see pikendab lisaks ka laevamootorite hooldusvahemikke. Reisilaevade puhtam kütus aga tagab puhkusereisil olijatele merel puhtama õhu, kütusekulu on kruiisilaevadel puhtama merediisliga samuti väiksem.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.