Kui palju ja miks kulub talvel kütust rohkem?

Kui teed jäätuvad, hakkavad rattad ringi käima ja seega kulub ka rohkem kütust, sest mootor peab enam tööd tegema. Eriti libedad on teed mõnekraadise pakasega ja värske lume või jääga. Siis võib iga autojuht tunda, et gaasi või piduriga peab ettevaatlikult mängima, et auto juhitavust ei kaotaks. Kui aga plaanid pikemat sõitu, peaks libeda ja külma jaoks rohkem kütust varuma, kui tavalise sooja ilmaga reisides, sest kütusekulu suureneb ka muude tegurite pärast.

Kui palju siis kulub libedaga kütust rohkem? On päris palju erinevaid põhjuseid, mis kütusekulu mõjutavad:

  • Mootoris ja käigukastis suureneb hõõrdumine, sest külmadel temperatuuridel on külm mootori- ja käigukastiõli tahkem ja määrib kehvemini.
  • Mootoril kulub kauem aega, et saavutada õige kütusesäästlikuks tööks vajalik töötemperatuur. See mõjutab eriti just lühemaid sõite, kuna siis auto liigub suurema osa ajast madalamal temperatuuril mootoriga ja ei jõua üles soojeneda.
  • Istmesoojendused, akende soojendused ja kütteventilaatorid kasutavad lisavõimsust, mis tarvitab ka rohkem kütust.
  • Väga külm õhk on tihedam, mis suurendab sõiduki õhutakistust, eriti maanteedel suurtel kiirustel sõites.
  • Rehvirõhk langeb külmematel temperatuuridel, suurendades veeretakistust.
  • Talvise klassi kütustes võib olla veidi vähem energiat, kui suvistes segudes.
  • Aku jõudlus langeb külma ilmaga, mistõttu on generaatoril raskem akut laetuna hoida. Aku laadimisaeg on pikem ja see suurendab kütusekulu.
  • Libeda teega läbivad rattad tegelikust pikema vahemaa, sest libisevad ja käivad rohkem ringi.

Kui palju see numbrites teeb? USA Keskkonnakaitseagentuur (U.S. Environmental Protection Agency ehk EPA) on teinud vastavad uuringud ja nende andmetel suurendab tihedama külma õhu takistus kütusekulu siiski üsna vähe – ligi 1,3 protsenti. Mootori hõõrdumise, rataste libisemise ja muud mõjud ligi 18-kraadisel temperatuuri langemisel (näiteks +10 pealt -8 kraadi peale) tekitab aga kütusekulu suurenemise linnas 11-28%. Libedal maanteel võib kütusekulu suureneda olenevalt tee- ja ilmaoludest 7-35%. Talvise ja suvise kütuse energiasisalduse vahe aga on üsna väike – tavaliselt 1,5 kuni 3 protsenti.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.