Neste blogi

Kui palju tarbib kütust Suessi kanalis kinni olnud konteinerlaev Ever Given?

Palju on räägitud sellest, kui palju läks maailma majandusele maksma konteinerlaeva Ever Given madalikule või täpsemalt – kaldasse sõitmine ning liikluse peatamine Suessi kanalis, kust liigub läbi 10% maailma merekaubandusest. Kui palju aga üks selline hiigellaev keskmiselt kütust tarbib?

Enamik suuri laevamootoreid on kavandatud sõidukiirustele vahemikus 20–25 sõlme ehk 37-46 km/h, kuid aeglasemalt sõites kütusekulu kahaneb kiiresti. Panama kanali lüüse läbivad konteinerlaevad ehk nn Panamaxi laevad on Ever Givenist kordades väiksemad, nende kütusetarve on päevas ligi 63 000 gallonit laevakütust.

Ever Given on aga nn Golden klassi konteinerlaev, üks suurimaid maailmas. 399,94 meetri pikkune kere on üks pikimaid, mis kunagi tehtud. Laeva kandevõime on 199 629 tonni ning konteinereid mahutab see 20 124 ühikut (TEU ehk 6,1-meetriste standardsete merekonteinerite arv). 23. märtsil sõitis Malaisiast Hollandisse Rotterdami sadamasse teel olev konteinerlaev Suessi kanalis madalikule, blokeerides selle. Laev püsis paigal kuus päeva, enne kui päästemeeskonnad selle 29. märtsil 2021 vabastasid.

Selline suur konteinerlaev võib tarbida 250-350 tonni laevakütust päeva kohta. Tavalise bensiinina oleks see ligi 250 000 liitrit ehk rohkem, kui me suudaksime sõiduautoga eluea jooksul ära kulutada.

Keskkonnamõju poolest on seega laevaliiklus oluliselt suurema mõjuga, kui autode liiklus. Keskmiselt tekitab üks suur Golden klassi konteinerlaev keskkonda sama palju väävliheitmeid kui 20-30 miljonit sõiduautot. Seega on laevakütuse keskkonnasõbralikkus, selle heitmete ja kütusekulu vähendamine kliimaeesmärkide saavutamiseks väga oluline.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.