Neste blogi

Lennunduse “puhtama õhu” aastapäev: Neste alustas aasta tagasi taastuvallikatest lennukikütuse tarnimist traditsioonilistele lennukitele

San Francisco lennujaam, kus alustati taastuvallikatest lennukikütuse tarnimist.

Vaid aasta on möödas sellest ajast, kui esimene kütuseveok tõi San Francisco lennujaama Neste taastuvallikatest lennukikütuse Neste MY SAF esimese laadungi. Nüüd on see kütus levinud juba paljudesse rahvusvahelistesse lennujaamadesse ning aitab kohe, lennukiparki välja vahetamata oluliselt süsinikujälge vähendada.

San Francisco puhul on tegemist USA ühe kõige vilkama liiklusega rahvusvahelise lennujaamaga, kus samas jälgitakse ka keskkonnanorme ja vähendatakse saastet. Esimene saadetis tangiti lennujaama mahutitesse, mida ei pidanudki ümber ehitama. Ka torustik võis jääda samaks, sest Neste SAF on tavapärase reaktiivkütuse omadustega väga sarnane.

Nüüd on Neste MY SAF saadaval paljudele San Francisco lennujaamas tegutsevatele äri-, kauba- ja lennuettevõtetele, sealhulgas sellistele tuntud tegijatele nagu Alaska Airlines, American Airlines ja JetBlue Airways ning ka mitmetes teistes lennujaamades.

SAF on segatav tavapärase reaktiivkütusega, mis ongi loogiline vahe-etapp üleminekul täiesti uue kütuse peale. Sarnaselt tavapärase reaktiivkütusega peab ka SAF vastama rangetele nõuetele.

Enne SAF-i kohaletoimetamist lennujaama või mõnda olemasolevasse mahutisse tuleb see segada tavapärase lennukikütusega, mis vastab standardile ASTM 1655. Neste MY SAF tuleb eraldada kohaletoimetamise süsteemist kuni segamiseni ja sertifitseerimiseni. SAF kütuse segud on sertifitseeritud vastavalt ASTM 7566 standardile ja SAF-i saab segada kuni 50% ulatuses tavalise lennukikütusega. ASTM D7566 spetsifikatsioon on välja töötatud paljude aastate jooksul ning sellele vastavat kütust peetakse kommertslennunduses kasutamiseks täiesti ohutuks.

Neste MY taastuvallikatest lennukikütus kuulub ASTM D7566 lisa A2 põhjal sünteetiliste süsivesinike hulka, kus kasutatakse hüdrotöödeldud estreid ja rasvhappeid, sünteetilist parafiinset petrooleumi või HEFA-SPK protsessi.

Taastuvatest toorainetest toodetud SAF vähendab kasvuhoonegaaside heitkoguseid oma olelusringi jooksul märkimisväärselt ning vähendab ka muid heitmekoguseid nagu tahked osakesed ja vääveldioksiid (SOx). Tahked osakesed (enamasti tahm) moodustuvad aromaatsete ainete põlemisel reaktiivkütuses. Kuna SAF-il aromaatseid aineid pole, siis vähenebki oluliselt just tahkete osakeste hulk. See omakorda toob kaasa väiksema õhusaaste lennujaamades ja nende ümbruses.

Alates Neste MY SAF-i esimese partii tarnimisest on SFO lennujaama jõudnud umbes 13 miljonit liitrit puhast SAF-i, mis vähendab ligikaudu 25 tuhat tonni süsinikdioksiidi heidet. See võrdub umbes 439 heitgaasivaba lennuga San Franciscost New Yorki.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.