Levinumad eksiarvamused diislite kohta, mis ei vasta tõele

Foto: Shutterstock.

Pikalt on arvatud, et diiselmootorid on kõige saastavamad jõuallikad. Kas see ka päriselt nii on? Vaatame järele, millised on levinumad arvamused diiselmootorite kohta ja kas need ka tõele vastavad.

Diiselmootor reostab keskkonda rohkem

Kui panna kõrvuti sama võimsusega uus bensiinimootor ja diiselmootor, siis viimase CO2 heide on tegelikkuses väiksem.

Auto- ja kütusetootjad on teinud suuri investeeringuid, et diiselmootorite kütusekulu ja kahjulike heitgaaside kogused väheneks. Parandatud on diislikütuste keemilisi ja füüsikalisi omadusi ning tänaseks on need oluliselt keskkonnasõbralikumad.

Vähendatud on ka diiselmootori töötamisel tekkivate toksiliste heitgaaside ja kõvade osakeste taset ning muutunud on mootorite projekteerimislahendused. Kaasaegsed diiselmootorid on sertifitseeritud lubatud heitkoguste tasemele vastavalt olenemata sellest, millist kütust mootor põletab.

Diiselkütus ei talu külma

Suve- ja talveperioodil on tanklates saadaval erinevad diislikütused, millest viimane kannatab ka kõige tugevamaid miinuskraade.

Eesti kliima on muutlik, kuid mitte ennustamatu. Talveperioodil on tanklates saadaval arktiline diislikütus, mis kannatab kuni -32 kraadi. Tankides taastuvast toormest diislikütust Neste MY Renewable Diesel, ei pea talvehooajale üleminekul muretsema, millise külmakindlusega kütus on paagis. Neste MY diislikütuse külmakindlus on aastaringselt -32 kraadi.

Sügiseti ja kevadeti pakutakse nn üleminekuperioodi kütust, mille temperatuuritaluvus on kuni -20 kraadi. Diiselmootoriga ei teki miinuskraadidega probleeme, kui kasutada hooajale sobivat kütust ning hoida ka üldiselt auto heas tehnilises seisukorras.

Taastuvdiisli tankimisel ei kehti tootjapoolne garantii

Taastuvtoorainet sisaldavate diislikütuse puhul on oluline teada, et uue põlvkonna taastuvtoorainest toodetud diislikütus HVO ning traditsiooniline biodiisel FAME ei ole üks ja seesama. Mõlema tooraineks on orgaaniline biomass, aga valmistamisprotsess on väga erinev. 

HVO-d toodetakse taimeõlidest, toiduainete ja loomsete rasvade töötlemise jääkidest ning lõpptoode on keemiliselt identne fossiilkütusega, kuid ei sisalda ühtegi tilka õli. FAME saadakse taimeõlide või rasvade esterdamise teel ehk selles kütuses sisaldub õli, mistõttu on seda lubatud kütusesse lisada mitte üle 7 protsendi.

Bensiinijaamades on saadaval ainult kõrgeima kvaliteediga sertifitseeritud kütused. Näiteks Neste Pro Diesel sisaldab HVO-d, mis on sertifitseeritud kütus, mille kasutamisel jääb auto garantii igal juhul kehtima. Selline kütus vastab kõrgeimatele kütusekvaliteedi standarditele, mis muudab selle keskkonnasõbralikumaks ning parandab ka auto sõiduomadusi.

Enne turuletulekut läbivad autod mitmeid rangeid teste, sealhulgas ühilduvuse sertifitseeritud kütustega. Kütusel, millele kvaliteedisertifikaadid kehtivad, ei saa olla garantii piiramise põhjuseid.

Diislikütuse tahkete osakeste filter (DPF) tekitab diiselautode omanikele lisakulutusi

Tegelikult aitab DPf-filter mootorist tahkeid osakesi puhastada ning mootori nõuetekohasel hooldamisel ja kvaliteetse kütuse kasutamisel sõiduomadused paranevad.

DPF-filtreid kasutati mõnda aega tagasi ainult diiselmootoriga autodes, ent nüüdseks on need ka bensiinimootorites. Kvaliteetse diislikütusega tekib vähem tahkeid osakesi ja DPF-filter püsib kauem puhtana. Kui sealjuures ka mootor on nõuetekohaselt hooldatud, parandab tahkete osakeste filter auto sõiduomadusi nii lühi- kui ka pikaajalises perspektiivis.

Märksõnad: , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.