Mida teha, kui paaki satub vale kütus?

Suvi on rendiautode ja hobiautodega sõitmise tippaeg ning sõidukeid vahetades võib meelest minna, kus pool asub autol kütuseluuk. Kui tõenäoline on aga, et tanklas satub paaki vale kütus?

„Kui roolis olles tekib küsimus, kus pool asub kütuseluuk, siis kiire vastuse annab armatuurlaual kütusemõõdiku juures olev nooleke – see näitab kätte, kas kütuseluuk asub auto paremal või vasakul küljel,“ rääkis Neste Eesti hulgimüügijuht Urmas Kuuse.

„Kui sõitsite autoga tankuri kõrvale ja väljudes avastasite, et kütusepaaki saab tankida hoopis teisest küljest, tasub tagasi rooli istuda ja auto ringi keerata. Tankuri vooliku pikkus on 1,5 meetrit – liiga lühike, et see ulatuks ümber auto ja saaks ka nii tankida,“ ütles Urmas Kuuse.

Mida aga teha siis, kui paaki satub vale kütus? Urmas Kuuse sõnul järgivad tanklad rangeid reegleid ning koostöös autotootjatega on võetud tarvitusele abinõud, et tanklas vale kütus autosse ei jõuaks.

Urmas Kuuse toob välja kolm olukorda, mis võib juhtuda ja lahendused:

1. Kui bensiinimootoriga sõidukisse tankida diislit või vastupidi, ei tohiks sõitmist alustada

Halvima stsenaariumi ärahoidmiseks on tanklad ja autotootjad teinud koostööd. Enamasti bensiinimootoriga sõiduautosse diisli tankimine ei ole võimalik, sest diislipüstol on suurema läbimõõduga ja see ei mahu bensiinipaaki. Mõned autotootjad on paigaldanud ka diiselmootoriga autodele kaitsesüsteeme, mis tunnevad bensiinpüstoli ära, ei lase kütusepaagi kaitseklapil avaneda ja tankimine ei ole seetõttu võimalik.

Kui bensiinipaaki satub siiski diislit või vastupidi, siis mootorile mõjub see halvasti. Kui nii juhtub, ei tohiks autoga sõitmist alustada ning tuleks võtta ühendust oma autoteenindusega.

2. Kui tankida bensiini 98 asemel bensiini 95, tuleb tegutseda vastavalt sõiduki juhendile

Kui tankida ettenähtust madalama oktaanarvuga bensiini, võib mootor hakata tõrkuma. Ühekordne tankimine veel ei kahjusta mootorit. Võimalik on sõitu jätkata, kuid eelkõige tuleks juhinduda auto käsiraamatu õpetustest. Kasulik on küsida nõu ka autoteenindusest.

3. Kui tankida kütust, mis sisaldab biokomponenti, tasub veenduda selle päritolus

Diislikütus võib sisaldada ka esimese põlvkonna biokomponenti FAME, mis on mootorile ohutu, kui selle sisaldus jääb alla 7 protsendi. Uuem ehk nn teise põlvkonna biokomponent HVO sobib kõikidesse diiselmootoriga autodesse isegi puhtal kujul. Päris 100 protsenti HVO-d sisaldavat kütust müüakse täna Soome ja Läti ning lähiajal ka Leedu Neste tanklates Neste MY nime all.

Bensiin sisaldab biokomponente vähesel määral, vastavalt etteantud standarditele ning neil puudub kahjulik mõju mootorile. Kõige levinum biokomponent bensiinis on etanool, kuid kasutatakse ka metüültertsiaarbutüüleetrit ehk MTBE-d. Mõlemad aitavad tõsta kütuse oktaanarvu ja vähendada kütuse põlemisel süsihappegaasi heitmeid. MTBE sisaldab metanooli ja on keskkonnale kahjulikum, etanool on mootorile ohutum ja ka keskkonnasõbralikum.

Milline biokomponendiga kütus autole sobib, selle kohta saab infot sõiduki käsiraamatust, veebilehelt www.biokytus.ee ning küsi ka täpsemat infot oma kütusemüüjalt.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.