Miks on vaja AdBlued ja kui tihti seda juurde lisada? 

Mis juhtub, kui AdBlue'd õigel ajal ei lisa?Foto: depositphotos

Diiselmootorid eraldavad kütust põletades summutist erinevaid keemilisi ühendeid, mis jõuavad edasi atmosfääri. Keskkonnamõju vähendamiseks võtsid autotootjad kasutusele AdBlue. Kuid mis see täpsemalt on ja miks uuemad diislid seda vajavad? 

Kuidas AdBlue toimib? 

Alates 2014. aastast kehtivad Euroopas rangemad heitgaasistandardid, mille kohaselt peavad kõik uued sõidukid vastama Euro 6 nõuetele. Seetõttu võtsid autotootjad kasutusele heitgaaside puhastamise selektiivse süsteemi (Selective Catalytic Reduction ehk SCR-tehnoloogia). 

SCR süsteemi eesmärk on kahjulikke oksiide heitgaasidest eemaldada. Selleks on vaja pritsida heitgaasidesse väikeses koguses vedelikulahust ehk AdBlued. Kokkupuutel kuumade heitgaasidega eraldab see karbamiidi vesilahus ammoniaaki, mis aitab kahjuliku lämmastikoksiidi lagundada kahjututeks aineteks – lämmastikuks ja veeauruks.

Teisisõnu, kui sõidad uuema diisli või SCR (Selective Catalytic Reduction ehk SCR-tehnoloogia) tehnoloogiaga varustatud raskeveoki/bussiga, vajab sinu sõiduk toimimiseks AdBlued. 

Oluline! AdBlue on mõeldud kasutamiseks Euro 4 ja Euro 5 saastenormidele vastavates raskemates sõidukites, kuid 2014. aastal vastu võetud Euro 6 normid nõuavad, et heitgaasisaasteid vähendataks uutes autodes lausa 56% võrreldes varasemaga. Seetõttu vajab enamik uusi diiselautosid töötamiseks ka AdBlued.

Kui palju AdBlued kulub?  

Uuematel SCR-tehnoloogiaga sõidukitel on kütusepaagi kõrval eraldi AdBlue-paak, mille mahutavus on tavaliselt 5–20 liitrit sõltuvalt sõiduki tüübist. Vanematel sõidukitel võib see paikneda ka mujal, näiteks kapoti all. Uuemates autodes kuvatakse AdBlue tarbimine ja hoiatused tavaliselt armatuurlaua ekraanil.

AdBlue tarbimine sõltub sõiduki vanusest ja suurusest, kuid see on alati suures osas seotud kütusekuluga. Tüüpiliselt tarbib sõiduk umbes liitri AdBlued 1000 km kohta, kuid vanematel sõidukitel ja veokitel võib kulu olla märgatavalt suurem.

AdBlue-paagi täitmine sarnaneb kütuse tankimisega. Mõnes tanklas on võimalik seda täita otse spetsiaalsest püstolist, samuti pakuvad paljud tanklad AdBlued 10-liitrises kanistris.

Hea teada! AdBlued saab mugavalt püstolist tankida Neste teenindusjaamades üle Eesti. Tanklate nimekirja leiad SIIT! Filtrite alt saad otsida vastavalt oma soovidele sobiva jaama. 

Kuidas ma tean, et AdBlued on vaja juurde lisada? 

Kui armatuuris süttib AdBlue-tuli, annab auto märku, et vedelik hakkab otsa saama. Hoiatustuli on automargiti erinev, kuid auto kasutusjuhendist või Google’ist saad selle kindlasti välja otsida. 

Kui AdBlue-tuli põleb, on paagi tühjenemiseni jäänud umbes paar tuhat kilomeetrit. Ja kui see päris tühjaks saab, ei pruugi sõiduk enam üle 20 km/h sõita, kehvamal juhul ei lähe enam käimagi. Seetõttu on hea, kui hoiad kodus väikest AdBlue varu, et paak esimesel võimalusel taas täita.

AdBlue säilitamine

Kuna AdBlue on aine, mis hakkab kristalliseeruma juba –5 °C juures ning jäätub täielikult –11 °C juures, on selle õige säilitamine väga oluline. Ideaalis tuleks seda hoiustada temperatuurivahemikus 0–30 °C ning kaitsta ka otsese päikesevalguse eest.

AdBlued ei ole väga hea hoiustada autos, kuna seal võib temperatuur liiga palju kõikuda ja see mõjub AdBlue kvaliteedile negatiivselt. Selleks, et AdBlue kvaliteet ei langeks, tuleb vältida selle pikemaaegset hoiustamist üle 25 °C ja alla –5 °C. 

AdBlue hakkab otsa saama? Tõenäoliselt jääb sinu teele mõni AdBluega varustatud Neste tankla!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.