Sõltuvalt mootorist vajab enamik autodest 4–8 liitrit mootoriõli. Kuid mis saab siis, kui õlitase langeb alla normi või, vastupidi, on üle selle?
Õlitaseme kontrollimine
Ideaalis peaks sinu neljarattaline sõitma hooldusest hoolduseni nii, et mootor õli juurde ei vaja. Kuid kuidas kontrollida, kas see ikka on nii?
Esmalt veendu, et auto paikneks tasasel pinnasel, kindlasti mitte kallakul. Teiseks oleks hea, kui saaksid õlitaset kontrollida külma mootoriga. Kui mootor on kuum, lase sel mõni minut jahtuda, et õli jõuaks karterisse tagasi valguda.
Kui need tingimused on täidetud, otsi mootoriruumist üles õlivarras. Abi võid siin saada Google’ist või auto käsiraamatust, kuid üldjuhul on õlivarras visuaalselt tuvastatav kollase otsa järgi.
Õlitaseme kontrollimiseks vajad ühte puhast lappi: tõmba sellega varras puhtaks, pane varras tagasi oma kohale ja võta seejärel uuesti välja. Õlivardale on õlitaseme määramiseks tehtud sälgud või triibud, mis näitavad minimaalset ja maksimaalset taset.
Kui õlinäit jääb miinimumi ja maksimumi vahele, on kõik korras ehk määrdeainet on mootoris parajas koguses. Kui tase jääb alla alumise piiri või vaevu selle peale, tuleks õli kindlasti juurde lisada. Mõistlik on seda teha poole liitri kaupa ja seejärel varda pealt õlitaset uuesti kontrollida.
Kasulik! Õlivahetusvälba pikkus on üldjuhul 10 000 – 15 000 km.
Kui õli on liiga vähe
Kui mootoris pole õli piisavalt, võib see pikapeale põhjustada väga kulukaid kahjustusi, halvimal juhul mootori kokkujooksmist. Kui õlitase on madal, pole mootoris piisavalt määrdeainet, et liikuvad osad üksteise vastu ei hõõrduks ehk määrdeaine ei saa teha seda, milleks on see mõeldud – määrida. Selle tagajärjel ei pruugi mootori mõned osad üldse määret saada ja metallosad võivad minna kõveraks.
Madala õlitasemega sõitmisel on ohte veelgi. Nimelt aitab õli ka soojust mootorist eemale viia. Ja kui õli on liiga vähe, võib liigne kuumus põhjustada mootori ülekuumenemist, tehnilisi rikkeid ja isegi tulekahju.
Lisaks mõjutab õlitase auto jõudlust ja juhitavust.
Kui õli on liiga palju
Nii nagu liiga madal õlitase, ei tee mootorile head ka liiga kõrge õlitase. Sellest võib märku anda näiteks summutist väljuv valge suits.
Toome välja mõned probleemid, mida liiga kõrge õlitase kaasa võib tuua:
- Mootori liige kulumine. Kui õli on liiga palju, siis pole mootoriosade määrimine enam optimeeritud, mis omakorda põhjustab mootoriosade suuremat kulumist.
- Liigne rõhk. Liigne õlitase põhjustab suuremat survet mootori komponentidele. Näiteks võib see otsida “väljapääsu” tihendite vahelt, põhjustades õlilekkeid. Kui õli “väljapääsu” ei leia, võivad mootoriosad liigse surve all kahjustuda.
- Süüteküünalde määrdumine. Liigne õli võib sattuda süüteküünaldesse, mis tuleb seejärel välja vahetada.
- Vähenenud mootori jõudlus. Liiga suur õlitase vähendab mootori jõudlust (nt kehvem kiirendus) ja suurendab kütusekulu.
Kontrolli õlitaset vähemalt kord kuus ja kui see on liiga madal/kõrge, vii auto esimesel võimalusel teenindusse, et sinu neljarattalise mootoris voolaks õiges koguses määrdeaine!