Neste blogi

Näide, mis vajab järgimist: kuidas teha postivedu kuni 90% väiksema süsinikujäljega?

Selleks, et vähendada kogu postiveo süsinikujalajälge kuni 90 protsenti, pole ainuke võimalik lahendus kõik postiljonid jalgrattaga sõitma panna. Piisab ka palju vähem radikaalsetest otsustest, ehkki kohati on ka rattasõit väga hea alternatiiv autole. Soome postiettevõte Posti Group otsustas juunis üle minna Neste MY taastuvallikatest kütusele ja saab nüüd teha kokkuvõtte, kuidas see postiteenistuse tegevusele ja keskkonnale mõju avaldas.

Neste taastuva diislikütuse kasutamine võimaldab logistikaettevõttel vähendada e-kaubanduse kasvava pakiveo kasvuhoonegaaside heitkoguseid kütuse olelusringi jooksul kuni 90% võrreldes fossiilse diislikütusega. Neste MY kütuse kasutamisega on kasvuhoonegaaside heitkoguste vähenemine praegu võrdne peaaegu 1300 auto eemaldamisega teedelt üheks aastaks.

Ostu- ja tarbimiskäitumise muutus ning e-kaubanduse levik on viimase kümne aasta jooksul Soomes Posti e-kaubanduse pakiäri tugevalt suurendanud. Kui 2010. aastal saadeti Posti kaudu 26 miljonit pakki, siis 2019. aasta vastav näitaja oli enam kui kahekordne, üle 50 miljoni paki. “Pakilogistika kasvab eeldatavasti ka sel kümnendil kiiresti,” ennustab Posti Grupi jätkusuutlikkuse direktor Noomi Jägerhorn.

Kliimamuutuste seisukohast on pakiteenuste nõudluse tugev kasv vastuoluline. E-kaubanduse tarned vähendavad ühelt poolt eraautode kasutamist ja seeläbi vähenevad ka transpordi kasvuhoonegaaside kogused, kuid samas suurenevad logistika heitmekogused. Ühe paki kättetoimetamine tekitab keskmiselt umbes 600 grammi kasvuhoonegaase, mis võrdub bensiinimootoriga auto viiekilomeetrise teekonnaga.

Jägerhorni sõnul saavutati Posti praegune eesmärk vähendada süsinikdioksiidi heitkoguseid 2007. aasta tasemest 30% võrra 2020. aasta lõpuks plaanipäraselt ja ollakse eesmärgi saavutamise teel.

2015. aastal käivitas Posti maailma esimese postioperaatorina süsinikuneutraalse Posti Green teenuse, mis vähendas kõigi Posti jaotus-, transpordi-, kauba- ja laoteenuste heitkoguseid Soomes nullini. Selleks osaleti ka kliimaprojektides, mis kasvuhoonegaase vähendavad. Posti programmi Zero Carbon 2030 eesmärk on kümnendi lõpuks oma kõigi tegevuste heitkogused nulli viia. See kohustus katab nii ettevõtte enda terminali- ja laotööde heitkoguste vähendamist kui ka vähese heitmega logistika arendamist.

Praegu on selle saavutamiseks ühe lahendusena kasutusele võetud ka Neste MY taastuvallikatest kütusele üleminek, mis aitab logistikas autode süsinikujalajälge vähendada kuni 90% võrreldes fossiilkütustega.

Samasugune hea näide ka Eestist

Samasugune näide on võtta ka Eestist. Kiirtarnetele spetsialiseerunud transpordiettevõte AS HRX kasutab lisaks Eestile Soomes, Lätis ja Leedus suuremas mahus taastuvtoorainest diislikütust, mis lubab ettevõttel kasvuhoonegaaside hulka vähendada kuni 90 protsenti. Transpordiettevõtte veokid läbivad aastas enam kui 2 miljonit kilomeetrit ning üks uudse kütusega sõitev veok säästab aastas sama palju kasvuhoonegaase, kui tekitab näiteks 60 lennureisi Barcelonasse või kui kütta sauna kaks korda nädalas 87 aastat järjest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.