Olulised asjad, mida pead teadma aiatehnika kütuse valimisel ja kasutamisel

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Ismo Henttonen

Suvehooaeg saabus ootamatult vara ja esimesed murud on kõigil ammu niidetud. Kes vähegi maa – ja suvilaeluga kursis on, juba teab, et kohe tulevad muud tööd, mille jaoks on tänapäeval õnneks rohkelt sisepõlemismootoriga abilisi.

Aga miks peab mõnel juhul bensiinile õli lisama? Kas ületalve kanistris seisnud eelmise aasta kütus üldse kõlbab? Ja siis veel need uued biokütused, kas neid üldse tohib kasutada? Siin on vastused neile olulistele küsimustele.

Miks peab osadel masinatel bensiinile õli lisama?

Bensiinimootoreid on kahte tüüpi: kahetaktilised (2T) ja neljataktilised (4T). Kahetaktilistes mootorites õlitab bensiinipaagis olev kütus ka väntvõlli ja selle laagreid. Seega peab 2T mootorites kasutatavasse kütusesse olema segatud ka õli. Neljataktilistel mootoritel on nende osade määrimise jaoks eraldi mootoriõli.

Osades 2T mootorid on ehitatud sedasi, et õlitamine toimub automaatselt (autolube) ning õli lisatakse eraldi paaki. Selliselt on ehitatud näiteks enamike mopeedide mootorid.

Kahetaktilisi mootoreid, milles kasutatakse õli ja bensiini segu, võib leida näiteks mootorsaagide ja muude aiatööriistade seast. Seda tuleb kindlasti ostmisel üle küsida.

Biokütused?

Hetkel peab biokütust olema bensiinis 5%. Järgmisel aastal aga juba 10%, seega sel aastal võib veel rahulikult 95 tankida, aga järgmisel aastal tuleb nii muruniidukitesse kui ka muudesse bensiinimootoriga aiatehnika seadmetesse hakata tankima 98 bensiini.

Kuidas kütust hoiustada?

Kanister võib olla nii plastikust kui metallist, olulisem on, et see oleks ette nähtud just kütuse hoidmiseks. Kanistrit tuleb hoida jahedas ja varjus. Päikese käes võib kütus aurustuda ning kanistris ka kütuse rõhku tõsta.

Kui kütus jäi talveks kanistrisse?

Lisandite kasutamine ei ole vajalik ning nende lisamine peale talve, kui kütus on juba seisnud, on samuti kasutu. Kuni kuu aega vana kütus on veel parimate omadustega, sealt edasi hakkavad need halvemaks muutuma.

Tavaline autobensiin on segu erinevatest ainetest, mis seistes võivad kütusepaagi põhja või karburaatorisse sadestuda ja seal filtreid ummistada. Kui mootor peale talve korralikult töötada ei taha, vajab see tõenäoliselt korralikku puhastamist ja tuleks mehhaaniku juurde viia.

Mõistlikum on enne hooaja lõppu kütust varuda sellisel määral, et see kõik saab ära kasutatud.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.