Ootamatu lahendus: Dallase lennujaama söögikohad hakkasid Nestet varustama lennukikütuse toorainega

Dallase Fort Worthi rahvusvaheline lennuväli on, nagu paljud teisedki, võtnud endale eesmärgiks vähendada oluliselt süsinikdioksiidi heitkoguseid ja jõuda nendega nulli 2030. aastaks. See päris karm pingutus polegi enam nii ületamatu, kuna lennujaamas võeti kasutusele üks juba läbiproovitud lahendus, mis aitab süsinikuheidet üsna kiiresti vähendada ning lahendab ka ühe lennujaamas eksisteerinud jäätmeprobleemi.

Ehkki Dallase lennujaam võib tunduda meile üsna kauge kohana, on seal kasutusele võetud lahendus võimalik kasvõi meil, Tallinna lennujaamas või veelgi enam – Soome lahel sõitvatel laevadel ja sadamaterminalides. Nimelt otsustas lennujaam kasutusele võtta Neste pakutava lahenduse – koguda kokku restoranide ja muude söögikohtade kasutatud roidurasv ning saata see rafineerimistehasesse, kus jäätmetest tehakse taastuvallikatest lennukikütus Neste MY Sustainable Aviation Fuel (SAF)

Dallase Fort Worthi rahvusvaheline lennujaam (DFW) on üks maailma kõige aktiivsemaid lennujaamu ja jätkusuutlike lahenduste osas üks ambitsioonikamaid. Jätkusuutlikkuse liidrina on DFW Airport teinud suuri edusamme oma keskkonnamõju vähendamiseks. Lennujaama eesmärk oli vähendada reisijate süsinikdioksiidi heitkoguseid 2020. aastaks 15 protsenti. Eesmärk saavutati kaks aastat enne tähtaega ja nüüd on DFW lennujaamal uus julge eesmärk: vähendada süsinikdioksiidi heitkoguseid aastaks 2030 nullini.

Lennujaam koos oma terminalides asuvate söögikohtadega võib ju tunduda üsna vähese jäätmehulgaga koht, kust kütuse jaoks toorainet koguda, kuid tegelikult on igakuine toidurasvade kogus päris suur, mis ühest rahvusvahelisest lennujaamast tekib – 14,5 tonni. Eks jäätmeid kogutud varemgi, kuid enne oli see iga toitlustusasutuse enda korraldada ning kasutatud rasva ümber ei töödeldud – see läks lihtsalt kasutu heitmena prügifirmale.

3 väljakutset, mis oli vaja lahendada

Lennujaam otsustas proovida lahendust, mis koostöös Neste artneritega on juba ka varem õnnestunud. Üks suurim sedasorti kampaania on olnud iga-aastane jõuluprae rasvade kogumine Soomes, kus inimesed on aidanud pühade ajal kogunenud toidurasvasid taaskasutusse võtta spetsiaalsetesse kogumiskohtadesse oma söögitegemisest ülejäänud rasvajääke viies. Kuid toidurasvasid on kogutud ka restoranikettidelt ja kaubandusest, hiljuti käivitati sarnane lahendus ka Baltimaades.

Seega – lennujaamal olid uued väljakutsed, kuid lahendus neile oli juba olemas, see tuli vaid siduda lennuvälja logistikaga.

Väljakutsed, mis tuli lahendada, olid aga järgmised. 

1. Jäätmekäitluse logistika korraldamine lennujaama terminalides rohkem kui 200 restorani ja kioski jaoks jäätmete – täpsemalt kasutatud toiduõli – kogumisega, mis seni oli olnud üsna keeruline ja ebaefektiivne. Tegelikult oli igal müüjal oma jäätmete kogumise protsess ja ajakava.

2. Kliendikogemuse parandamine ehk reisijatele elu mugavamaks tegemine tähendas seda, et toiduõli ja -rasvade jääkide kogumise protsess oli seni reisijatele liiga nähtav. Terminalidest veeti kasutatud õli suurtes tünnides, mis tekitas müra, ebameeldivaid lõhnu, mõnikord ka lekkeid ja ummikuid.

3. Süsiniku jalajälje vähendamine jäätmekogumisega. Dallase rahvusvaheline lennujaam oli võtnud eesmärgiks jäätmekoguseid vähendada, seega pidi midagi ette võtma ka toitlustusasutuste jäätmetega. Toiduõli ja -rasvade ringlussevõtt oleks ideaalseks võimaluseks kasvuhoonegaaside heitkoguste kiireks vähendamiseks.

Jäätmete kogumise võttas enda peale Mahoney Environmental, kes on 100% Neste tütarettevõte ja litsentseeritud kasutatud fritüürõli ja toidujäätmete ringlussevõtja. Mahoney Environmental on ka üks juhtivaid tööstuslike köökide taustateenuste pakkujaid kogu Põhja-Ameerikas.

Vähendamaks reisijate häirimist kasutatud toiduõli transpordil, pakkus Mahoney kõigile restoranidele ja söögikohtadele välja täiesti uue logistilise lahenduse, luues viies kohas üle lennujaama spetsiaalsed hoiustamismahutid.

Lennujaama kasutatud toiduõli ja -rasvad lähevad neist mahutitest neste rafineerimistehasesse, kus neist toodetakse väikese süsinikujäljega taastuvallikatest kütus, mis suudab fossiilkütuseid kohe asendada nii lennunduses, maapealses kui meretranspordis.

Peale seda, kui Mahoney Environmental on eemaldanud kasutatud toiduõlist mittevajalikud lisandid, läheb see toorainena edasi Neste tarneahela kaudu ühte Neste taastuvallikates toodetest. kasutatud rasvajääkidest toodetakse diislikütust, lennukikütust ja muid taastuvallikatest tooteid. Viimase viie aasta jooksul on Neste taastuvallikatest tooted võimaldanud ettevõtetel ja linnadel vältida ligi 40 miljoni tonni CO2 ekvivalendi sattumist atmosfääri.

Lennujaama CO2 säästu tulemused on muljetavaldavad

Dallase Fort Worthi rahvusvahelise lennujaama jäätmete kogumise ja kasutamise tulemused näitasid tohutut potentsiaali transpordisüsteemi heitmekoguste vähendamiseks. Konservatiivse hinnangu kohaselt on Põhja-Ameerika suurimate 25 lennujaama toodetud kasutatud toiduõli ja -rasva maht 4350 tonni aastas – see on piisav kogus jäätmeid, et toota ligi 4,5 miljonit liitrit taastuvallikatest kütuseid ja lõpuks vältida rohkem kui 7831 tonni CO2 ekvivalenti atmosfääri paiskamist.

Neste on rakendanud sarnast kütuse tooraine kogumist ka mujal, näiteks hiljuti isegi siinsamas Eestis (vaata blogist lähemalt). Neste ja Hesburger alustasid siin ringmajanduse alast koostööd kasutatud toiduõli kogumisega enam kui 300 Hesburgeri kiirtoidurestoranist Soomes, Eestis, Lätis ja Leedus. Jäägid kogutakse ja töödeldakse ümber, et toota sellest taastuvast toorainest diislikütust (Neste MY Renewable Diesel™).

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.